  • Data: 2013-11-04 13:36:17
    Temat: Re: Podtrzymanie zasilania na 5V
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Tmek" <T...@d...ek> napisał w wiadomości
    news:l57q86$b57$1@speranza.aioe.org...

    > Mialem jeszce taki pomysl zeby wstawic zenera miedzy bramke T1 a tyrystor.
    > Czy to pomysl bez sensu?

    Nie całkiem bez sensu - zamiast zenerki możesz spróbować dwie diody w
    kierunku przewodzenia.
    Jak na tyrystorze spadek jest rzędu 1,6V dojdzie 1,2...1,4 V na diodach -
    bramka dostanie 2V - wydaje mi się, że z karty katalogowej wynikało, że
    tranzystorowi wystarczy, a przy wyłączeniu będzie mniejszy prąd upływu szedł
    w 2k2 więc mniejsze napięcie sterujące bramki.

    > Jak dla mnie to na razie za wysoki pulap. Chcialem najprosciej i stad
    > wydawalo mi sie, ze tyrystor sam w sobie posiadajac juz potrzeba
    > funkcjonalnosc bedzie ok.

    Jak J.F napisał zamiast tyrystora czy HCT wystarczy dać tam drugi
    tranzystor.

    Jak chcesz próbować to opiszę słownie. Namaluj i się zweryfikuje.
    Wariant 1. Tranzystor PNP (coś małego na przykład BC557).
    Emiter do plusa zasilania, od drenu MOSFETa do bazy 10k, od bazy do emitera
    10k, kolektor do bramki MOSFETa (rezystor 2k2 zostaje).
    Wydaje mi się, że nie powinno być ryzyka, że w czasie włączania zasilania
    będzie się samo włączało, a gdyby to wtedy załatwimy to jednym
    kondensatorem.
    Przycisk włączający łączy emiter z kolektorem tego pnp.
    Wariant 2. Jakiś mały MOSFET typu P - połączenie tak samo, tylko pierwszy z
    wymienionych przeze mnie 10k zastąpić zwarciem.
    P.G.