  • 11. Data: 2009-07-22 05:17:51
    Temat: Re: Podłączenie innego napięcia do lampki
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Jul 2009 15:32:58 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
    >A to nie jest tak, że jeśli instalacja nie jest w całości wykonana jako
    >spawana i zawiera połączenia skręcane, to po każdorazowym odłączeniu
    >gazu i ponownym włączeniu należy wzywać pogotowie i przeprowadzać
    >procedurę kontroli szczelności instalacji? Ja się na tym nie znam, ale
    >jakoś tak mi to w przystępnych słowach przedstawiał projektant instalacji
    >gazowych i gazociągów. Dlatego też nie będę nikomu polecał zakręcania
    >gazu bez potrzeby, a już zwłaszcza gazownikowi.

    Ale to chyba nie o szczelnosc chodzi, tylko ze zakrecasz gaz, palniki
    gasna, odkrecasz gaz .. nieszczescie gotowe.

    J.

  • 12. Data: 2009-07-22 09:51:36
    Temat: Re: Podłšczenie innego napięcia do lampki
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale to chyba nie o szczelnosc chodzi, tylko ze zakrecasz gaz, palniki
    > gasna, odkrecasz gaz .. nieszczescie gotowe.

    I do tego, by sprawdzić czy kurki od palników są zakręcone, potrzebne
    jest pogotowie gazowe? Nie, zdecydowanie nie o to chodzi. Znam przypadek
    awarii gazociągu na ulicy (rura przegryziona przez koparkę). Jak już
    to naprawili, to włączanie gazu w kilku kamienicach trwało cały dzień.
    W każdym mieszkaniu sprawdzali szczelność. Gaz jest suchy, połączenia
    skręcane na pakuły wysychają i tracą szczelność. Inaczej niż w wodociągach,
    tam nawet jak kapie zaraz po skręceniu złącza, to zaraz przestaje, bo
    konopie pęcznieją. Szczegółnie łatwo szczelność traci się przy zmianie
    ciśnienia. Tak mi to tłumaczyli fachowcy.

    Moje domowe przyłącze powstało razem z gazociągiem obejmującym kilka
    ulic. Pamiętam, że jak to uruchamiali, to najpierw były próby ciśnieniowe
    ze sprężonym powietrzem. A później wpuścili w to gaz. I jakoś strasznie
    dużo tego gazu wypuszczali z każdego przyłącza. Domyślam się, że po to,
    by całkowicie wyprzeć powietrze z rur.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2009-07-22 20:24:51
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 22 Jul 2009 09:51:36 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]
    >konopie pęcznieją. Szczegółnie łatwo szczelność traci się przy zmianie
    >ciśnienia. Tak mi to tłumaczyli fachowcy.

    Ale tam praktycznie nie ma cisnienia. Jakies ulamki atmosfery.

> [...]
    >ze sprężonym powietrzem. A później wpuścili w to gaz. I jakoś strasznie
    >dużo tego gazu wypuszczali z każdego przyłącza. Domyślam się, że po to,

    I to moze byc przyczyna, choc w zasadzie plomien nie powinien wniknac
    przez palniki do wnetrza.

    J.

  • 14. Data: 2009-07-22 20:39:47
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-07-22 22:24:51 +0200, J.F. <j...@p...onet.pl> said:

    > I to moze byc przyczyna, choc w zasadzie plomien nie powinien wniknac
    > przez palniki do wnetrza.

    Raczej chodzi o to, aby zapalony w odbiornku (np. kuchence) nie zgasł w
    momecnie kiedy dotrze mieszanka zubożona w gaz. I zagrożenie jest po
    zgaśnięciu - wypełnienie pomieszczenia, i zagrożenie wybuchem.

    --
    DJ

  • 15. Data: 2009-07-22 20:59:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale tam praktycznie nie ma cisnienia. Jakies ulamki atmosfery.

    A to ma jakieś znaczenie? Biorąc pod uwagę fakt, że czasem coś w piwnicy
    się rozszczelni i później jest z tego powodu wiele nieszczęścia, chyba nie.
    W latach sześćdziesiątych w Warszawie zmieniano gaz w sieci z miejskiego
    (takiego z węgla) na ziemny. Ten pierwszy zawiera sporo pary wodnej, drugi
    jest suchy. Sporo problemów z tego wynikało.

    > I to moze byc przyczyna, choc w zasadzie plomien nie powinien wniknac
    > przez palniki do wnetrza.

    Wnikać nie będzie, najwyżej zgaśnie również na zewnątrz. Ale w pewnych
    warunkach przy określonym stężeniu mieszanka zgromadzona w rurze może
    zrobić bum. A ten mój uliczny gazociąg jest z tych tak zwanych średniego
    ciśnienia, reduktor mam tuż przed gazomierzem. Jest tam kilka dobrych
    atmosfer, jak po sprężeniu w cylindrze silnika.

    --
    Jarek