    Date: Mon, 19 May 2014 20:37:34 +0200
    From: mk <reverse_lp.pw@myzskm>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Początki z STM32 - Ethernet i kilka innych kwestii

    W dniu 2014-05-19 08:32, Atlantis pisze:

    > Hmm... Istnieje jakiś standard układu wyprowadzeń w MCU z wbudowanym
    > kontrolerem Ethernetu i zewnętrznym interfejsie PHY? Można w miarę łatwo
    > poprowadzić magistralę złożoną z równoległych ścieżek, czy raczej trzeba
    > będzie się bawić w zworki i przelotki?

    Jeśli istnieje to nie zauważyłem :)
    Pinologia MII/RMII STM32 taka sobie... na jednej warstwie raczej nie da
    rady.

    > Do tego spokojnie wystarczy Tuxgraphics, który jest w dodatku banalny w
    > obsłudze i konfiguracji. Czegoś lepszego potrzebowałbym np. do obsługi
    > telnetu.

    uIP dosyć szybko i bezproblemowo uruchomiłem, ale nie będę bronił, czy
    lobbował za uIP.

    > To raczej jeszcze daleko przede mną. Poza tym gdybym potrzebował
    > wielowątkowości do jakiegoś poważniejszego projektu, pewnie sięgnąłbym
    > po jakąś linuksową płytkę. Zresztą zanim w moim przypadku zajdzie taka
    > potrzeba, to na rynku pojawią się tanie MCU SoC, mieszczące kompletny
    > linuksowy komputerek w obudowie LQFP. ;)

    W jakiś RTOS warto zainwestować. Warto stosować nawet mało-średnich
    projektach. Jak przedstawiłeś jesteś na etapie przesiadki 8 do 32-bitów.
    Jeśli jeszcze nie masz w arsenale swoich kompetencji budowania aplikacji
    mikrokontrolerowych opartych o RTOS, to ja na Twoim miejscu bym się tym
    zajął niż jakimiś Ethernetami. A przy aplikacjach Ethernetowych wiedza
    ta będzie tylko procentować.

    Jeśli chodzi o pingwina stawianego na małych platformach, to się już z
    nim przepraszam od jakiegoś czasu. Zgadzam się, że Ethernet na
    mikrokontrolerze to zawsze mniejsza lub większa rzeźba. Nawet jak się
    wyrzeźbi to apetyt rośnie w miarę jedzenia: a to przydała by możliwość
    równoległej obsługi większej liczby połączeń, a to jeszcze jeden serwis,
    a to jeszcze wypaśniejsze i ładniejsze www (czyli trzeba je komuś
    zlecić, kto się tym profesjonalnie zajmuje; a jak ktoś zrobi, to zrobi
    np. na Ruby on Rails :-) ), a w urządzeniu które na początku miało być
    prostym rejestratorem danych w końcu dochodzi się do konkluzji: a
    dlaczego by zmagazynowanych danych nie udostępniać w postaci bazy
    danych... Ale z drugiej strony jakieś proste, ale bardzo szybkie I/O,
    czy jakieś inne ustrojstwa mające pracować w rygorze czasu rzeczywistego
    (STM32 np. wspiera IEEE1588).

    > Mówimy o Fast Ethernet czy o Ethernecie w ogólności. Bo zaprojektowałem
    > już kilka płytek z ENC28J60 i nie miałem jak dotąd żadnych problemów.
    > Pingi dochodzą bez gubienia pakietów. Nie pamiętam, żebym kiedyś nie
    > otrzymał odpowiedzi na wysłany pakiet UDP.

    Piszę o Fast Ethernecie i raczej o połączeniach na drodze PHY-wtyk.
    A "u mnie działa" nie równa się "u klienta działa" :)

    > Gdybym jednak chciał zaprojektować własną płytkę, to o czym przede
    > wszystkim powinienem pamiętać?

    Poprawny dobór elementów (czasami nie tylko co do wartości znamionowych
    głównego parametru), właściwe zasilanie, właściwy design płytki (patrz
    pdfy z zaleceniami), sprawdzenie częstotliwości pracy generatora, trochę
    szczęścia.
    Inna jeszcze sprawa czy robisz dla siebie, czy robisz produkt który musi
    przejść testy EMC.

    pzdr
    mk