    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Początki z STM32 - Ethernet i kilka innych kwestii
    Date: Mon, 19 May 2014 11:26:51 +0200

    Am 16.05.2014 12:06, schrieb Atlantis:
    > Przymierzam się powoli do zrobienia kolejnego kroku w nauce
    > programowania MCU (do tej pory tylko AVR-y) i wypróbowania 32-bitowych
    > układów STM.
    >
    > Mam jednak kilka pytań:
    >
    > 1) Ponieważ w wielu swoich projektach wykorzystuję interfejs Ethernet,
    > chciałbym się dowiedzieć jak to jest realizowane na tej platformie.
    > Przeważnie korzysta się z ENC28J60, tak samo jak na ATmegach, czy może
    > warto zainteresować się układami z wbudowanym kontrolerem? Pytam,
    > ponieważ te które widziałem nie posiadały wbudowanego transceivera i
> [...]

    W mojej nowej robocie panuje od około roku STM, do tego czasu był
    używany AVR. Szef "rozkazał" przejście z różnych powodów, ale główną
    przyczyną była cena. Używamy gotowych modułów, które kosztują
    praktycznie śmieszną cenę. Jako, że robimy małe serie (10-100 sztuk)
    robienie płytki pod gołe procesory i ich wlutowywanie po prostu się nie
    opłaca. Taki STM32F3xx kosztuje jako moduł ok. 8EUR, solo może połowę,
    ale trzeba zrobić layout i to ścierwo wlutować z całą menażerią dookoła.
    Przy cenie godziny pracy ok. 50EUR to ne je ono.
    W tej chwili mamy w użyciu dwa systemy, jeden oparty na F3, drugi na F4.
    Na F3 są robione urządzenia, które są łączone z hostem przez USB/RS232,
    na F4 z ethernetem. Choć nasze urządzenia są same w sobie proste, to
    systemy mogą być dość skomplikowane. Np. taki jeden F4, który robi
    kolega, steruje 32 RS232, 32 GPIO. Całość to ok. 100 urządzeń
    połączonych ethernetem.
    Moje urządzonko hula sobie na F3, ale będę je w tym tygodniu portował na
    F4, bo potrzebuję sterować ethernetem, a do F3 nie wejdzie mi tcp/ip.

    Jak już pisałem używamy gotowych płytek prototypowych. Jest na nich
    wszystko, co potrzeba. Na mojej płytce robię co muszę, a STMa wstawiam
    jak starego dobrego DILa do gniazdka i już wsio lata.

    Waldek