    Date: Mon, 19 May 2014 08:32:54 +0200
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Początki z STM32 - Ethernet i kilka innych kwestii

    W dniu 2014-05-17 18:37, mk pisze:

    > Jeśli krytyczna jest wydajność to nie ma co się zastanawiać:
    > mikrokontroler z wbudowanym Ethernetem.
    > Wygoda? Rzecz względna, ale faktycznie ENC28J60 pod pewnymi względami
    > może być wygodniejsze (np. design PCB).

    Hmm... Istnieje jakiś standard układu wyprowadzeń w MCU z wbudowanym
    kontrolerem Ethernetu i zewnętrznym interfejsie PHY? Można w miarę łatwo
    poprowadzić magistralę złożoną z równoległych ścieżek, czy raczej trzeba
    będzie się bawić w zworki i przelotki?

    > uIP tylko do najprostszych aplikacji typu wysłanie lub odbieranie
    > pojedynczych pakietów UDP, czy też najprostsze połączenia TCP (ale
    > naprawdę najprostsze typu po połączeniu wysyłam parę bajtów i rozłączamy
    > się).

    Do tego spokojnie wystarczy Tuxgraphics, który jest w dodatku banalny w
    obsłudze i konfiguracji. Czegoś lepszego potrzebowałbym np. do obsługi
    telnetu.

    > lwIP również warto ożenić z jakimś RTOS, np. z FreeRTOS. Bez
    > wielowątkowości tworzenie aplikacji sieciowych, poza tymi najprostszymi,
    > szybko stanie się koszmarem.

    To raczej jeszcze daleko przede mną. Poza tym gdybym potrzebował
    wielowątkowości do jakiegoś poważniejszego projektu, pewnie sięgnąłbym
    po jakąś linuksową płytkę. Zresztą zanim w moim przypadku zajdzie taka
    potrzeba, to na rynku pojawią się tanie MCU SoC, mieszczące kompletny
    linuksowy komputerek w obudowie LQFP. ;)

    > Moim zdaniem warto, bo Ethernet to już szybkie przebiegi i łatwo
    > popełnić jakiś błąd w projekcie. Układ może mieć nawet pozory działania,

    Mówimy o Fast Ethernet czy o Ethernecie w ogólności. Bo zaprojektowałem
    już kilka płytek z ENC28J60 i nie miałem jak dotąd żadnych problemów.
    Pingi dochodzą bez gubienia pakietów. Nie pamiętam, żebym kiedyś nie
    otrzymał odpowiedzi na wysłany pakiet UDP.

    > ale będą gęsto i często np. ginąć pakiety, transmisja będzie się
    > zacinać. Nie będziesz wiedzieć czy soft Ci szwankuje czy może jednak
    > hardware. Lepiej oprzeć się na czymś sprawdzonym.

    Gdybym jednak chciał zaprojektować własną płytkę, to o czym przede
    wszystkim powinienem pamiętać?