    From: Sylwester Zarębski <kenjiro_usun@spam_irc.pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: Początki internetu optycznego w PL
    Date: Sun, 27 Sep 2009 21:14:14 +0200

    Dnia Sun, 27 Sep 2009 19:58:26 +0200, Paweł Rohde napisał(a):

    > Właśnie uważam że dzisiaj łącza powyżej 10Mbit są łączami które trudno
    > przetestować.

    Przesadzasz :). Zapominasz na jaką grupę piszesz.

    > Powiedzmy że operator ma 5 styków 1Gbit.
    > Tak się nieszczęśliwie składa, że wszystkie twoje iperfy wychodzą jedną
    > ścieżką, operator ma cały czas nadmiar łącza. Mimo to twoje testy są dla
    > ciebie nie pomyślne.

    > Ot, jest to możliwe, prawdopodobne i niestety błędne.

    Sądzę, że wszyscy tu piszący wiedzą jak zrobić testy dające miarodajne
    wyniki.

    [...]
    > Jeśli klient ma 1Mbit i ciągnie średnio 800kbit to jest dobrze.
    > Jak klient ma 10Mbit i ciągnie mu średnio 6Mbit to jest dobrze.
    > Jak klient będzie miał 100Mbit to ile średnio będzie mógł ciągnąć? To
    > jest pytanie z natury teoretycznej, bo zależy to od wielu czynników. Np
    > wydajności pakietowej tego jego łącza (wszyscy wiemy o wydajności
    > pakietowej biznesowych łącz np. DSL), kto wie co będzie założone?

    Nikt się nie czepia wahań prędkości, czy wartości średnich, czy
    wydajności do serwera w Pcimiu Dolnym, ale jeśli faktycznie wydajność
    jest mocno zaniżona, to są sposoby na egzekucję swoich praw.

    > Powtarzam: NIE MA SPECYFIKACJI ŁĄCZA ABONENCKIEGO, NIE MA TEŻ JAK NALEŻY
    > PRZEPROWADZAĆ TESTY.

    > Mało tego wiele umów SLA ma zawarte klauzury "do routera brzegowego"
    > niewielu mają "w paśmie wychodzącym operatora".
    > Co dopiero łącza abonenckie?

    I tutaj pojawia się magiczne słowo 'technik operatora'. Jeśli operator
    (poprzez swojego technika) nie potrafi mi wykazać wypełnienia warunków
    umowy, to mam prawo żądać np. zmniejszenia opłat.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski