  • 11. Data: 2014-03-12 15:21:43
    Temat: Re: Początek końca ISA
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    dodam jeszcze, że to znak czasów, młodzi elektronicy nie rozumieją co to WR
    RD INT i takie tam... natomiast pojebany protokół to coś czym żyją...

  • 12. Data: 2014-03-12 22:21:29
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@n...com> napisał w wiadomości

    > Poszukaj sobie sam.(...)

    Tu muszę wziąć grupę w obronę i stwierdzić, że do ciebie, jako stawiającego
    argument, należy jego obrona.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 13. Data: 2014-03-12 23:53:52
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2014-03-12 22:21, ACMM-033 pisze:

    > Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@n...com> napisał w wiadomości

    > Tu muszę wziąć grupę w obronę i stwierdzić, że do ciebie, jako
    > stawiającego argument, należy jego obrona.

    No to zacznijmy jeszcze raz. Pierwsza ATA to była uproszczona wersja
    magistrali ISA. Komunikacja po niej odbywała się na zasadzie
    pisania-czytania na adres w urządzeniu, tak jak w magistrali ISA. To
    miałem na myśli mówiąc o protokole. Elektrycznie SATA jest już inna,
    "protokół" z grubsza pozostał ten sam.

    Obecnie SATA Express będzie promować protokół NVMe, który jest
    zdecydowanie inny niż ISA-pochodne rozwiązania, można na niego patrzeć
    tak, że każde urządzenie to 65536 wirtualnych urządzeń z którymi można
    się komunikować niezależnie. ISA tak nie umiała :D

    Przerwania w ISA są sprzętowe. Urządzenia na ATA miały jedno przerwanie
    do dyspozycji działające na tej samej zasadzie. NMVe ma do 2048 przerwań
    obsługiwanych nie sprzętowo ale komunikatami. Już sobie wyobrażam te
    pytania "jak to jest, że dysk twardy ma 2048 przerwań, jeśli wychodzi z
    niego tylko ... przewodów?". Można się śmiać, ale autentycznie kiedyś
    padały takie pytania w odniesieniu do liczby pinów karty sieciowej i
    ilości portów (protokołu TCP albo UDP).

  • 14. Data: 2014-03-13 00:35:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Mar 2014 23:53:52 +0100, Tomasz Wójtowicz napisał(a):
> [...]
    > pisania-czytania na adres w urządzeniu, tak jak w magistrali ISA. To
    > miałem na myśli mówiąc o protokole. Elektrycznie SATA jest już inna,

    No nie, jeszcze w ATA zaczeli eksperymentowac.
    Najpierw tryby DMA, potem ATAPI,

> [...]
    > tak, że każde urządzenie to 65536 wirtualnych urządzeń z którymi można
    > się komunikować niezależnie. ISA tak nie umiała :D

    No nie - na ISA (nie ATA) bylo jednak sporo adresow do dyspozycji, i
    wiele mozliwosci sie otwieralo.
    ATA byla zreszta ciekawa pod jednym wzgledem - dwa dyski na jednej
    tasmie mialy przeciez ten sam adres. Dopiero ktorys bit w danych mowil
    o wybranym urzadzeniu - i wtedy drugie musialo dyskretnie zamilknac.
    To byla zreszta jedna z wad - niemoznosc rownoleglej pracy.

> [...]
    > niego tylko ... przewodów?". Można się śmiać, ale autentycznie kiedyś
    > padały takie pytania w odniesieniu do liczby pinów karty sieciowej i

    A to nie wiem kto tak pytal.

    Ale zwracam uwage ze dzielenie przerwan zaczelo sie dawno temu -
    szybko zaczelo ich brakowac.

    J.

  • 15. Data: 2014-03-13 02:21:33
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Ale zwracam uwage ze dzielenie przerwan zaczelo sie dawno temu -
    > szybko zaczelo ich brakowac.

    Kiedyś niemal nie do pomyślenia, bo system dostawał pierdolca, albo wręcz,
    nie pozwolił postawić urządzenia i niekiedy trzeba było ostro kombinować z
    przydziałem zasobów (Jeśli ktoś kiedyś kładł NT4 na starym serwerowcu
    Globalyst 730, to wie, co mam na myśli... A się z tym, niemal dosłownie,
    napierdoliłem...), aby coś w ogóle ruszyło, a dziś - na dużej maszynie mam
    po kilka urządzeń na jedno przerwanie i nie widać symptomów, aby choć o
    włosek chciało się zaprzeć, chodzą praktycznie niezależnie, płynnie.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.