  • Data: 2014-03-13 00:35:23
    Temat: Re: Początek końca ISA
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Wed, 12 Mar 2014 23:53:52 +0100, Tomasz Wójtowicz napisał(a):
    > No to zacznijmy jeszcze raz. Pierwsza ATA to była uproszczona wersja
    > magistrali ISA. Komunikacja po niej odbywała się na zasadzie
    > pisania-czytania na adres w urządzeniu, tak jak w magistrali ISA. To
    > miałem na myśli mówiąc o protokole. Elektrycznie SATA jest już inna,
    > "protokół" z grubsza pozostał ten sam.

    No nie, jeszcze w ATA zaczeli eksperymentowac.
    Najpierw tryby DMA, potem ATAPI,

    > Obecnie SATA Express będzie promować protokół NVMe, który jest
    > zdecydowanie inny niż ISA-pochodne rozwiązania, można na niego patrzeć
    > tak, że każde urządzenie to 65536 wirtualnych urządzeń z którymi można
    > się komunikować niezależnie. ISA tak nie umiała :D

    No nie - na ISA (nie ATA) bylo jednak sporo adresow do dyspozycji, i
    wiele mozliwosci sie otwieralo.
    ATA byla zreszta ciekawa pod jednym wzgledem - dwa dyski na jednej
    tasmie mialy przeciez ten sam adres. Dopiero ktorys bit w danych mowil
    o wybranym urzadzeniu - i wtedy drugie musialo dyskretnie zamilknac.
    To byla zreszta jedna z wad - niemoznosc rownoleglej pracy.

    > Przerwania w ISA są sprzętowe. Urządzenia na ATA miały jedno przerwanie
    > do dyspozycji działające na tej samej zasadzie. NMVe ma do 2048 przerwań
    > obsługiwanych nie sprzętowo ale komunikatami. Już sobie wyobrażam te
    > pytania "jak to jest, że dysk twardy ma 2048 przerwań, jeśli wychodzi z
    > niego tylko ... przewodów?". Można się śmiać, ale autentycznie kiedyś
    > padały takie pytania w odniesieniu do liczby pinów karty sieciowej i
    > ilości portów (protokołu TCP albo UDP).

    A to nie wiem kto tak pytal.

    Ale zwracam uwage ze dzielenie przerwan zaczelo sie dawno temu -
    szybko zaczelo ich brakowac.

    J.