  • Data: 2014-03-12 23:53:52
    Temat: Re: Początek końca ISA
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-03-12 22:21, ACMM-033 pisze:

    > Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@n...com> napisał w wiadomości

    > Tu muszę wziąć grupę w obronę i stwierdzić, że do ciebie, jako
    > stawiającego argument, należy jego obrona.

    No to zacznijmy jeszcze raz. Pierwsza ATA to była uproszczona wersja
    magistrali ISA. Komunikacja po niej odbywała się na zasadzie
    pisania-czytania na adres w urządzeniu, tak jak w magistrali ISA. To
    miałem na myśli mówiąc o protokole. Elektrycznie SATA jest już inna,
    "protokół" z grubsza pozostał ten sam.

    Obecnie SATA Express będzie promować protokół NVMe, który jest
    zdecydowanie inny niż ISA-pochodne rozwiązania, można na niego patrzeć
    tak, że każde urządzenie to 65536 wirtualnych urządzeń z którymi można
    się komunikować niezależnie. ISA tak nie umiała :D

    Przerwania w ISA są sprzętowe. Urządzenia na ATA miały jedno przerwanie
    do dyspozycji działające na tej samej zasadzie. NMVe ma do 2048 przerwań
    obsługiwanych nie sprzętowo ale komunikatami. Już sobie wyobrażam te
    pytania "jak to jest, że dysk twardy ma 2048 przerwań, jeśli wychodzi z
    niego tylko ... przewodów?". Można się śmiać, ale autentycznie kiedyś
    padały takie pytania w odniesieniu do liczby pinów karty sieciowej i
    ilości portów (protokołu TCP albo UDP).