    From: Paweł Rohde <p...@n...rohde.pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: Pocz?tki internetu optycznego w PL
    Date: Sun, 27 Sep 2009 19:58:26 +0200

    Sylwester Zarębski pisze:

    > Bardzo prosto, sprawdzam wszędzie gdzie mogę, np. iperfem. Jeśli wyniki
    > nie są po mojej myśli, zgłaszam awarię łącza i przybyły technik musi mi
    > wykazać, że jednak działa prawidłowo. Jeśli to się nie uda (speedtest,
    > testy z ftpami, etc.), to zabiera ze sobą pięknie podpisany papier o
    > awarii łącza polegającym na niemożności uzyskania prędkości określonej w
    > umowie. Trzeba pisać, co będzie dalej?
    > Jak operator nadal będzie rżnąć głupa, to się zgłasza sprawy np. do
    > UOKiK.

    Właśnie uważam że dzisiaj łącza powyżej 10Mbit są łączami które trudno
    przetestować.
    Powiedzmy że operator ma 5 styków 1Gbit.
    Tak się nieszczęśliwie składa, że wszystkie twoje iperfy wychodzą jedną
    ścieżką, operator ma cały czas nadmiar łącza. Mimo to twoje testy są dla
    ciebie nie pomyślne.

    Ot, jest to możliwe, prawdopodobne i niestety błędne.

    > P.S. Nie wstyd Ci, że rzucasz łaciną bez potrzeby?

    Bo mnie coś trafia jak czytam ciągle tą samą nagonkę.
    Jeśli klient ma 1Mbit i ciągnie średnio 800kbit to jest dobrze.
    Jak klient ma 10Mbit i ciągnie mu średnio 6Mbit to jest dobrze.
    Jak klient będzie miał 100Mbit to ile średnio będzie mógł ciągnąć? To
    jest pytanie z natury teoretycznej, bo zależy to od wielu czynników. Np
    wydajności pakietowej tego jego łącza (wszyscy wiemy o wydajności
    pakietowej biznesowych łącz np. DSL), kto wie co będzie założone?

    Powtarzam: NIE MA SPECYFIKACJI ŁĄCZA ABONENCKIEGO, NIE MA TEŻ JAK NALEŻY
    PRZEPROWADZAĆ TESTY.

    Mało tego wiele umów SLA ma zawarte klauzury "do routera brzegowego"
    niewielu mają "w paśmie wychodzącym operatora".
    Co dopiero łącza abonenckie?

    Paweł