    From: Paweł Rohde <p...@n...rohde.pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: Pocz?tki internetu optycznego w PL
    Date: Sat, 26 Sep 2009 14:37:01 +0200

    Łukasz Jagiełło pisze:
    > Dnia 25.09.2009 Paweł Rohde <p...@n...rohde.pl> napisał/a:

    > Ale mnie nie interesuje prędkość serwisu w australii. Ja oczekuje tylko,
    > że moje połączenie jako klienta końcowego po przejściu przez ISP u
    > którego wykupiłem łącze ma na wyjściu taką samą przepustowość jaką
    > kupiłem tj. ISP nie robi mnie w konia, że sprzedaje mi jedno, a mam
    > zupełnie co innego.

    Takie coś dla klienta nazywa się łączem symetrycznym z gwarantowanym
    pasmem w SLA i istnieje coś takiego w biznesie. Jednak cena jest inna
    niż łącza "domowego".

    > Czyli jeżeli na przykładzie mojego operatora. Jest on klietem TASK-u,
    > więc dla mnie miarodajnym testem czy jest ok, to sprawdzenie czy z
    > ftp.task.gda.pl uzyskuje 80-100% wykupionego pasma, a nie np. 10%. Bo
    > skoro po drodze jest router brzegowy mojego operatora, oraz
    > jrb-jra.10ge.task.gda.pl, wątpie żeby moje kilka mbit były problemem.

    oj oprócz "kabelka" między tobą a ftp.task.gda.pl może być milion
    różnych rzeczy po drodze. Od twojego routera, który może cię shapować
    np. do 3Mbit po wifi w "B", po przez QoS u twojego operatora, który ruch
    ftp może trochę degradować, aż po serwer ftp który może nakładać limity
    na sesje ftp, adresy ip itp.

    Pragnę ci pokazać, że wykupione łącze xx Mbit może nawet jednego dnia z
    przyczyn nie do końca zależnych od TwojegoOperatora chodzić inaczej.

    A jeśli przyjmiesz to rozumowanie, to łatwiej będzie ci znieść fakt, że
    oprócz powyższego jest to łącze "tanie" bez gwarancji pasma w paśmie
    wyjściowym TwojegoOperatora.

    pozdrawiam
    Paweł