  • 1. Data: 2012-03-18 09:05:32
    Temat: Pobór energii/mocy
    Od: Mr Nobody <n...@n...com>

    Zastanawiam się właśnie jak jest z tym poborem energii/mocy. Pobieramy de facto
    energię. Moc to
    energia pobrana w określonym czasie. Czy zatem poprawne jest określenie "pobór mocy"?

  • 2. Data: 2012-03-18 09:44:00
    Temat: Re: Pobór energii/mocy
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 18 Mar 2012 10:05:32 +0100, Mr Nobody napisał(a):

    > Czy zatem poprawne jest określenie "pobór mocy"?

    Oczywiście tak. Analogicznie jest poprawnie mówić "pobór prądu". Choć w
    największej mierze jest to utarty wybór konwencji.
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2012-03-18 20:58:56
    Od: "Remek" <n...@g...com>

    Użytkownik "Mr Nobody" napisał:

    > Czy zatem poprawne jest określenie "pobór mocy"?

    Nie jest poprawne. Mocy się nie pobiera. Pobiera się energię z pewna mocą.
    Chyba, że masz na myśli moc 45%. Wtedy po pobraniu tej mocy zyskujesz
    energię.

    Remek

  • 4. Data: 2012-03-18 22:57:05
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-03-18 21:58, Remek pisze:

    > Nie jest poprawne. Mocy się nie pobiera. Pobiera się energię z pewna mocą.
    > Chyba, że masz na myśli moc 45%. Wtedy po pobraniu tej mocy zyskujesz
    > energię.
    >
    > Remek

    Nie wiem czy wypowiadasz się jako energetyk czy jako językoznawca.
    Określenie pobór mocy jest poprawne i stosowane w dokumentach jak np:
    Ustawa Prawo energetyczne.
    "3. Ograniczenia w dostarczaniu i poborze energii elektrycznej lub
    ciepła polegają na:
    1) ograniczeniu maksymalnego poboru mocy elektrycznej oraz dobowego
    poboru energii elektrycznej"
    Jak widać pobór mocy oznacza po prostu obciążenie sieci odbiornikami o
    jakiejś zadeklarowanej mocy, choć oczywiście wiadomo, że pobiera się
    energię. Możesz oczywiście uważać ze to urzędniczy bełkot ale SJP PWN
    uznaje to pojęcie za prawidłowe.
    > http://sjp.pwn.pl/slownik/2501603/pob%C3%B3r_mocy

    MD

  • 5. Data: 2012-03-19 09:11:09
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Remek" <n...@g...com> napisał w wiadomości

    > Nie jest poprawne. Mocy się nie pobiera. Pobiera się energię z pewna mocą.

    Pójdźmy dalej. Prądu się nie pobiera tylko ładunek z pewnym prądem.
    P.G.

  • 6. Data: 2012-03-19 10:10:43
    Od: Mr Nobody <n...@n...com>

    > Nie jest poprawne. Mocy się nie pobiera. Pobiera się energię z pewna mocą.
    > Chyba, że masz na myśli moc 45%. Wtedy po pobraniu tej mocy zyskujesz
    > energię.

    Zaczynam dochodzić do przekonania że termin "pobór mocy" jest jak najbardziej
    uzasadniony.

    Pobór energii oznacza energię pobraną przez odbiornik. Natomiast pobór mocy oznacza
    energię pobraną
    przez odbiornik w określonym przedziale czasu i takim sensie ten termin jest
    uzasadniony.

  • 7. Data: 2012-03-22 09:50:30
    Od: "wilkxt" <w...@w...pl>

    > Pobór energii oznacza energię pobraną przez odbiornik. Natomiast pobór
    > mocy oznacza energię pobraną
    > przez odbiornik w określonym przedziale czasu i takim sensie ten termin
    > jest uzasadniony.

    Własnie że odwrotnie, pobór mocy oznacza moc pobieraną przez odbiornik.
    Natomiast pobór energii oznacza moc pobraną przez odbiornik w określonym
    przedziale czasu.

  • 8. Data: 2012-03-22 10:39:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "wilkxt" napisał w wiadomości

    >Własnie że odwrotnie, pobór mocy oznacza moc pobieran? przez
    >odbiornik. Natomiast pobór energii oznacza moc pobran? przez
    >odbiornik w okre?lonym przedziale czasu.

    Tak z czysto semantycznego punktu widzenia, to nie wiem - pobor mocy,
    czy moc poboru energii :-)

    Ale pobor mocy, pobor wody w m/s, pobor wegla w kg/s - to sie juz
    chyba u nas zadomowilo :-)

    J.

  • 9. Data: 2012-03-22 11:50:12
    Od: Mr Nobody <n...@n...com>

    W dniu 2012-03-22 09:50, wilkxt pisze:

    > Własnie że odwrotnie, pobór mocy oznacza moc pobieraną przez odbiornik.
    > Natomiast pobór energii oznacza moc pobraną przez odbiornik w określonym
    > przedziale czasu.

    Kompletnie się nie zgadzam!

    Pobór energii może występować w dowolnym czasie. Moc to energia odniesiono do czasu!

  • 10. Data: 2012-03-22 12:07:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale pobor mocy, pobor wody w m/s, pobor wegla w kg/s - to sie juz
    > chyba u nas zadomowilo :-)

    A także pobory w wysokości 4200 na miesiąc.

    Jarek

    --
    Ja tu niżej podpisany
    W myśl pożytku ze mnie w mieście