  • Data: 2013-09-29 11:09:55
    Temat: Re: Płytka piezo od syreny - jak podłączyć?
    Od: "Jarek P." <j...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu sobota, 28 września 2013 12:04:37 UTC+2 użytkownik DJ napisał:

    > Jeśli o głośność chodzi można się jeszcze wspomóc indukcyjnością
    > równolegle z piezo, a pobudzać krótkimi impulsami, zamiast 50%
    > prostokątem. No i oczywiście dobrać tranzystor z odpowiednio wysokim
    > Uce, żeby "para szła w gwizdek", nie w krzem :)

    > Tu kilka przykładów
    >
    > http://cladlab.com/electronics/components/piezos

    Dzięki za tego linka. Urządzenie co prawda już zrobione, piszczy sobie i nawet
    wygląda na to, że skutkuje (od dwóch nocy kuna mi po dachu nie biega), ale jedna
    rzecz mnie zaintrygowała: ten link podaje sposób z kluczowaniem piezo z równolegle
    dołączonym dławikiem. Super, ideę rozumiem.
    Ja zasilam swoje piezo w mostku, sterowanym prostokątem i przeciwprostokątem, rolę
    bufora między piezo a procesorem pełni L293 (akurat był pod ręką). Dorzucanie
    równoległego dławika w takim układzie nic nie da (nic dobrego w każdym razie) ale
    zastanawiam się, która wersja da lepsze efekty: czy taka prosta z dławikiem (mogę dać
    całkiem duży, miejsce jest), czy ta moja z mostkiem.

    Piezo mam z fabrycznego wyjca 110dB, w jego oryginalnej obudowie, tyle, że nie
    pracuje już w swoim rezonansie mechanicznym (generuję dźwięki losowo z zakresu
    12-25kHz), więc nawet przy niższych częstotliwościach (niż 12kHz) jest dużo ciszej,
    niż to wyło z oryginalną elektroniką, ale to zrozumiałe.

    J.