  • 11. Data: 2015-04-30 13:00:49
    Temat: Re: Piki na fotodiodzie a matówka.
    Od: bartek <b...@g...com>

    On 30.04.2015 12:54, Jacek Maciejewski wrote:

    > Acha. To dosyć szybko i w niebezpiecznej bliskości do częstotliwości
    > sieci :) Można by przyjrzeć się zasilaniu. Zmienić zasilacz, może na
    > bateryjny, pofiltrować to i owo, poekranować, odseparować i takie tam.
    > Na upartego to może nawet być błąd w części cyfrowej.

    Brzmi rozsądnie, tylko dlaczego w takim razie matówka likwiduje
    problem?

    pzdr
    bartekltg

  • 12. Data: 2015-04-30 14:32:55
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 30 Apr 2015 13:00:49 +0200, bartek napisał(a):

    > Brzmi rozsądnie, tylko dlaczego w takim razie matówka likwiduje
    > problem?

    Ktoś już tu powiedział że zakrycie matówką diody obniża natężenie
    światła. Może zmniejszenie natężenia i tym samym punktu pracy diody?
    IMO nikt nie wytłumaczy wszystkich twoich cudawianków za jednym
    zamachem, bo raczej nie ma jednej przyczyny. Eliminuj podejrzenia po
    kolei.
    --
    Jacek
    Dziesięć przykazań ma 279 słów.

  • 13. Data: 2015-04-30 17:49:00
    Od: JK <j...@i...pl>

    W dniu 2015-04-29 o 23:15, bartek pisze:
    > cross pl.sci.fizyka, pl.misc.elektronika,
    > FUT pl.sci.fizyka
    >
    > Witam.
    >
    > Jest sobie układ pomiarowy, gdzie za pomocą zestawu soczewek tworzy
    > się obraz jasnego obiektu na detektorze mającym mierzyć łączną jasność.
    >
    > Detektorem jest taka, bardzo porządna, fotodioda
    > http://www.thorlabs.de/thorproduct.cfm?partnumber=S1
    30C

    > Urządzenie działa albo przez bezpośrednią projekcję obrazu
    > na detektor, albo na matówkę ustawioną bezpośrednio (w odległości
    > mniejszej niż wynosi rozmiar detektora) przed detektorem.
    >
    > Mierząc sygnał (wiele punktów pomiarowych jeden po drugim;
    > na poziomie kilku uW) punkty układają się z kilku procentowym
    > rozrzutem wokoło jednej wartości, za wyjątkiem niewielkiej
    > liczby pomiarów, gdzie wartość zmienia się o wielkość skupioną
    > w okolicy +-1uW, dość niezależnie od amplitudy samego sygnału
> [...]
    dl=0

    > Na obrazku widać kilkanaście serii pomiarowych (punkty
    > układające się w linie, oddzielone pustymi kawałkami
    > - w tym czasie panowała ciemność, punkty poza wykresem)
    > o różnym (choć niewiele) natężeniu padającego światła.
    > Cześć punktów z danej serii nie układa się na tych
    > liniach, ale odbiega o coś rzędu 1uW.
    >

    > Histogramy
    > https://www.dropbox.com/s/ar31uwttltnzyo1/hist%201.p
    ng?dl=0
    > zoom:
    > https://www.dropbox.com/s/xmys5xklviwdpgh/hist%20zoo
    m.png?dl=0

    > Są to bezpośrednie wartości, więc wykres jest dodatkowo poszerzony
    > o to, że oświetlenia były różne, ale i tak widać, ze zakłócenia
    > mają specyficzny rozkład, skupiają się po bokach.
    >
    > Znacznie więcej danych (tak, że nie widać pojedynczych serii,
    > punktów jest znacznie więcej niż wydaje się z wykresu),
    > za to z przekładającymi się obszarami o roboczym i zerowym natężeniu,
    > oraz dwoma obszarami 100% naświetlenia.
    >
    > https://www.dropbox.com/s/f335fzybdcii404/dane.png?d
    l=0

    > Widać, ze rozrzut pików jest taki sam przy natężeniu 8 jak i 4uW,
    > oraz, że i dla sygnału 0uW jest wyraźny ujemny odczyt.
    >

    > I teraz najciekawsze, problem praktycznie całkowicie znika, jeśli
    > zasłonimy detektor matówką.
    >
    > https://www.dropbox.com/s/ab7djn6x61tqm46/matowka.pn
    g?dl=0
    > https://www.dropbox.com/s/gut2jyzqbdzp0kc/matowka2.p
    ng?dl=0

> [...]
    > obu obszarów jednocześnie.
    > Pozostają jeszcze, również na granicach obszarów, punkty które
    > są znacząco wyższe niż sygnał. Nie umiem ich wyjaśnić,
    > nie wiem, czy są tym samym problemem.
    >

    > Moje pytanie: co to za zakłócenia, skąd się biorą, i czemu kawałek
    > matówki je likwiduje.
    >

    > Pozdrawiam
    > Bartek Szczygieł
    >

    > Bonus:
    > Zakłócenia takie łatwo wyrzucić, dzięki temu detektorem (o jednym
    > pikselu) daje się (już nie tak łatwo) robić zdjęcia,
    > np. drewnianemu płaskiemu kotkowi na białek kartce.
    dl=0

    > ;-)

    Ciekawie wygląda porównanie obrazków dane.png i matowka.png
    W dane.png nie ma nic co by wychodziło poza 6e-6, jak nożem uciął, za to
    w matowka.png widać dość regularny szum powyżej 5e-7.
    Stawiam na błąd przetwarzania dużych sygnałów. Tzn. soft/firmware nie
    radzi sobie z ekstremalnymi wartościami sygnału.
    Jeśli to prawda, to osłabienie strumienia świetlnego padającego na
    detektor (dowolną metodą, nie tylko matówką ale np. naświetloną błoną
    rentgenowską) powinno wyeliminować ujemne wartości.

    JK

  • 14. Data: 2015-04-30 20:37:37
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    Nie wszyscy mają konto na dropbox-ie albo ochotę je zakładać, daj te
    zdjęcia na jakiś darmowy server bez logowania.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 15. Data: 2015-04-30 21:16:30
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "janusz_k"
    > Nie wszyscy mają konto na dropbox-ie albo ochotę je zakładać, daj te
    > zdjęcia na jakiś darmowy server bez logowania.
    Nie trzba być zalogowanym, aby zobaczyć obrazek.
    Dla wygody oglądającego w adresie "obrazka" można zastąpić www na dl i mamy
    link do czystego linku do pliku graficznego.
    https://dl.dropboxusercontent.com/s/6yoqauuf2w4z85g/
    dane3.png?dl=0

    Robert

  • 16. Data: 2015-04-30 21:36:42
    Temat: Re: Piki na fotodiodzie a matówka. update
    Od: bartek <b...@g...com>

    On 29.04.2015 23:15, bartek wrote:

    > I teraz najciekawsze, problem praktycznie całkowicie znika, jeśli
    > zasłonimy detektor matówką.

    Okazało się, ze to nie jest prawda.

    Po wej ściu do labu pików nie było, po pokrzątaniu się
    i zapaleniu projektora piki wróciły. Nie zniknęły po
    jego zgaszeniu (całkowitym, wyłączczenie z gniazdka).

    Po zasłonięciu matówkę (tu dałem błędną informację, to
    była zewnętrzna matówka, nie ta zbudowana) sytuacja
    tym razem się nie poprawiła, ale pogorszyła (piki
    o tej samej amplitudzie, ale w większej liczbie).

    Zgłupieć można;)

    Bardzo ładna hipoteza, że to radon w powietrzu sieje alfą
    chyba upadła.

    Parę osób pytało o czas pojedynczego pomairu. Jest znacznie
    krótszy niż czas między pomiarami (puszczony sygnał
    prostokątny kilka razy szybszy niż pomiary daje w wyniku
    'Morę', punkty są albo zerowe, albo na poziomie maksymalnej
    amplitudy, odtworzony kształt nie ma nic wspolnego z przwdziwym).

    Mam nieco danych na ładniejszy histogram, za jakiś czasu wrzucę.

    pzdr
    bartekltg

  • 17. Data: 2015-04-30 21:57:11
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    W dniu 30.04.2015 o 21:36, bartek pisze:

    > Bardzo ładna hipoteza, że to radon w powietrzu sieje alfą
    > chyba upadła.

    Czemu upadła? To by pasowało, bo jak się krzątasz to wzbijasz radon,
    który normalnie zbiera się przy podłodze.

    --
    Mirek.

  • 18. Data: 2015-04-30 22:09:55
    Od: bartek <b...@g...com>

    On 30.04.2015 21:57, Mirek wrote:

    > Czemu upadła? To by pasowało, bo jak się krzątasz to wzbijasz radon,
    > który normalnie zbiera się przy podłodze.

    Radon jest gazem, ale dalej w szeregu jest parę stałych pierwiastków,
    może rzeczywiście w kurzu siedzą.

    Ale po zasłonięciu 'świeżą' kartką, na której nie powinno być
    osadzonych śmieci, sytuacja też się nie polepszyła.

    pzdr
    bartekltg

  • 19. Data: 2015-04-30 22:14:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "bartek" napisał w wiadomości

> [...]

    >Po zasłonięciu matówkę (tu dałem błędną informację, to
    >była zewnętrzna matówka, nie ta zbudowana) sytuacja

    sprobowac wbudowana ... tylko czy to matowka, czy jakis filtr (ND ?)

    >tym razem się nie poprawiła, ale pogorszyła (piki
    >o tej samej amplitudzie, ale w większej liczbie).
    >Zgłupieć można;)

    Przypadkowa zbieznosc czasow ? Pomiary nakladaja sie na zaklocenia z
    innych miejsc ?

    >Bardzo ładna hipoteza, że to radon w powietrzu sieje alfą
    >chyba upadła.

    Chyba od poczatku byla bezzasadna, skoro byly piki w obie stony
    (zwiekszajace i zmniejszajace), w dodatku dosc symetryczne.

    >Mam nieco danych na ładniejszy histogram, za jakiś czasu wrzucę.

    Ty raczej kombinuj inny uklad oswietlajacy.
    Dioda, potencjometr i testujemy czy problem lezy z zrodle swiatla czy
    w mierniku :-)

    J.

  • 20. Data: 2015-04-30 22:17:34
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]
    IMO nikt nie wytłumaczy wszystkich twoich cudawianków za jednym
    zamachem, bo raczej nie ma jednej przyczyny. Eliminuj podejrzenia po
    PS. I jeszcze chciałbym wiedzieć co to za źródło światła oświetla ten
    ekran, którego obraz jest potem rzutowany na diodę.