  • Data: 2014-10-07 02:29:26
    Temat: Re: Pierwszeństwo pieszych przed przejściem. Projekt.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 5 Oct 2014, k...@g...com wrote:

    > Zapewne zachowanie pieszego chce nagrać. Pomimo uregulowania że pieszy
    > coś tam będzie mógł i dodatkowo coś miał to pozostaną zapisy
    > o zachowaniu przez pieszego szczególnej ostrożności.
    > Jak na filmie będzie że wlazł jak krowa bez rozglądania się to jakie
    > by nie miał prawa to będzie wina pieszego jak dostanie strzała.

    Ale to dopiero wtedy, jak spowszechnieje orzecznictwo, że wjeżdżający
    jak krowa bez rozglądania się spod znaku D-1 ("droga z pierwszeństwem")
    będzie uznawany winnym zderzenia z wjeżdżającym spod znaku A-7 ("ustąp
    pierwszeństwa"), główie dlatego, że nie przestrzegał przepisu art.25.1
    "kierujący ... zbliżając się do skrzyżowania zobowiązany jest
    zachować szczególną ostrożność" (to cytat z PoRD, dla jasności).
    Zakładam wjazd ze stałą i dopuszczalną prędkością, m.in. z powodu
    niżej :>
    Brak zachowania ostrożności (lub szczególnej ostrożności)
    ciągle nie implikuje uchylenia pierwszeństwa oraz winy drugiej
    strony. Do tego potrzeba by było jeszcze jakiejś przyczyny.

    Żeby było śmieszniej, mi wychodzi, że pieszy chcąc skorzystać
    z pierwszeństwa NIE MOŻE np. się zatrzymać (patrzeć mu wolno :>)
    Do wydedukowania z oczywistości braku "prawa do przyspieszania"
    (co ma zastosowanie również do pojazdów, a nie zawsze jest
    rozumiane przez jadących z pierwszeństwem!)
    A pieszy to i chyba podbiec nie może (nie chcąc utracić
    pierwszeństwa i ryzykować winy za ewentualny wypadek),
    bo w pierwszeństwie jest i o "zwalnianiu kroku" (a wbiec
    już mu nie wolno).

    pzdr, Gotfryd