  • Data: 2014-10-03 02:05:32
    Temat: Re: Pierwszeństwo pieszych przed przejściem. Projekt.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 2 Oct 2014, neoniusz wrote:

    > Pdoobnie jak z przechodzeniem na czerwonym swietle - nic nie jedzie, OK,
    > przechodze na wlasna odpowiedzialnosc i nie dostane mandatu.
    > W Polsce idziesz w srodku nocy, pusta droga a za rogiem juz psiarnia z mandatem
    czeka.
    > Mentalnosc.

    Nie.
    Przepis!
    Żadna tam "mentalność".

    W takim .uk na przykład, tak zwyczajnie nie ma mandatu za przejście
    na czerwonym świetle.
    W onymże .uk, wbrew pewnym "zaleceniom" (mam na myśli filmik widziany
    na liveleak, youtube albo podobnie, chodziło o "niegroźną" jazdę
    rowerem po chodniku, a ściślej przejechanie kawałka od DDR po skosie,
    uwaga o "zaleceniu" była tam wspomniana) policja RÓWNIEŻ potrafi "ściśle
    egzekwować" (wbrew "zaleceniu") - ale w omawianym przypadku pieszego
    na czerwonym przy pustym skrzyżowaniu *PRZEPIS* nie pozwala.
    I już.

    Konstrukcja (prawna) znana, w Polsce wychodziła czasami "przypadkiem"
    (akurat nie mam na myśli przepisów o ruchu drogowym, a np. oznakowanie
    miejsca prowadzenia DG, acz tu było na odwrót niż zaraz opiszę,
    czy różne "kiksy podatkowe" skutkujące aferami).

    Ad rem konstrukcji.
    1. na czerwonym nie wolno przechodzić i zachowana jest zasada
    "światła mają pierwszeństwo przed znakami ustalającymi
    pierwszeństwo"
    2. nie ma za to kary
    3. jest mandat za utrudnienie ruchu innym uczestnikom lub spowodowanie
    zagrożenia podczas przechodzenia na czerwonym

    Wbrew pozorom, punkt pierwszy tylko wygląda absurdalnie, bo punkt
    trzeci to tylko prewencja, a punkt pierwszy "załatwia w ten sam
    sposób" sprawę odpowiedzialności *jak coś się stanie*.
    Mandatu za "czerwone" nie ma, ale mandat lub grzywna za
    spowodowanie wypadku jest (plus odszkodowanie).

    <AKCENT>
    No ale ja sobie mogę tłuc, że to PRZEPISY są ważne, i że powodem
    m.in. "nieprzyjmowania" się zamka jest *brak przepisu*, a goście
    w programach publicystycznych i niektórzy na grupie ciągle w kółko
    "kultura" i "kultura".
    </AKCENT>

    I Ty chyba też w tym stylu ;>
    Ta "kultura" przegra z ordynarnym wykorzystaniem "słuszności"
    (zamek) tudzież nakazem "wyrobienia statystyki mandatów" (przejście
    na czerwonym) właśnie Z BRAKU PRZEPISU!
    Tę kulturę generowały przepisy, jak ktoś tu to niedawno ujął.
    Na zle-tu-widzianej-grupie właśnie to samo pingpongowałem
    z Liwiuszem, usiłującym mnie przekonać, że kierowcy nie będą
    trąbić na widok rowerzysty wykonującego "skręt w lewo na dwa"
    (na skrzyżowaniu ze światłami to się robi, wjeżdżając przed
    stojących na poprzecznej, są kraje w których jest dozwolone,
    są w których jest na wielopasmowej obowiązkowe).
    Akurat :>

    Ale widocznie Sejm ma ważniejsze sprawy na głowie niż jakieś
    tam przepisy o czerwonym i pierwszeństwie w zamku ;)

    pzdr, Gotfryd