  • 51. Data: 2014-05-08 22:57:30
    Temat: Re: P?tla pr?dowa
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-05-08 11:50, J.F pisze:

    > Niekoniecznie. Ale jak ma sie trzymac standardow, to najprosciej.

    A jak to wyglądało na centralach? Wartość prądu w pętli regulowała jakaś
    automatyka, czy tam też po prostu umieszczano regulowany rezystor dużej
    mocy i technik regularnie sprawdzał czy wskazówka miliamperomierza
    wskazuje właściwą wartość?

    > A jaki masz dalekopis ? Moze elektroniczny i na wejsciu ma transoptor :-)

    Nie mam własnego dalekopisu. Na razie zbieram informacje. Nie wiem czy i
    kiedy zabierzemy się za ten projekt. Jeśli już, to najpewniej będzie to
    któryś z trzech modeli: Siemens T100, RFT T51 lub Siemens T1000. Tylko
    ten ostatni jest elektroniczny z tego co mi wiadomo. ;)

  • 52. Data: 2014-05-08 23:42:10
    Temat: Re: Pętla prądowa
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Thursday, May 8, 2014, 10:50:33 PM, you wrote:

    > Hmm... Tutaj chyba chodzi o sieć Telex?

    W Polsce funkcjonowały dwie sieci telegraficzne - telexowa dostępna
    dla ogółu i wewnętrzna - na potrzeby PPTiT.

    > Z tego co czytałem na mniejszą skale budowano też lokalne sieci, w
    > których aparaty były łączone na stałe z określoną linią.

    Lokalne? Nie bardzo. PAP odbierał depesze z całego świata. Większe
    redakcje miały sztywne łącza z PAPem.

    > Tak swoją drogą zastanawiam się, czy w pewnym momencie ktoś w Polsce
    > zaczął wykorzystywać modemy telefoniczne i modulację FSK, podłączając
    > taki sprzęt do zwykłych linii telefonicznych?

    Ale jaki sprzęt? Elektromechaniczne terminale z 7-bitowym ASCII były
    wykorzystywane i z użyciem modemów FSK 200bps rzeczywiście tuż przed
    erą PC ludzie się łączyli. Dalekopisy 5-bitowe bywały wykorzystywane
    jako terminale w różnych dziwnych maszynach - na przykład na opolskiej
    ówczesnej WSP dalekopis był terminalem maszyny MAT-50.

    > Czy też do końca trzymano się pętli prądowej, a modemy weszły do
    > użycia dopiero wraz z komputerami. Oczywiście pomijam tutaj
    > zagadnienie transmisji między centralami.

    Transmisja międzycentralowa odbywała się za pomocą urządzeń telegrafii
    wielokrotnej (stacjonarnej - nie mylić z ruchomą wojskową) - trudno to
    nazwać modemem, raczej zestawem modemów pracujących na wspólną linię,
    każdy w swoim wąskim kawałku pasma.

    Nie miałem okazji...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 53. Data: 2014-05-08 23:47:17
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Thursday, May 8, 2014, 10:57:30 PM, you wrote:

> [...]
    > automatyka, czy tam też po prostu umieszczano regulowany rezystor dużej
    > mocy i technik regularnie sprawdzał czy wskazówka miliamperomierza

    Potencjometr drutowy. Ustawiany przy przy instalacji i sprawdzany przy
    przeglądach.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 54. Data: 2014-05-09 08:59:47
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > W Polsce funkcjonowały dwie sieci telegraficzne - telexowa dostępna
    > dla ogółu i wewnętrzna - na potrzeby PPTiT.

    Może coś pokręciłem, ale chyba sieci przełączanie nie od razu zostały
    zaimplementowane w infrastrukturze dalekopisowej. Czy przypadkiem wojsko
    wcześniej nie stosowało stałych łączy?

    > Lokalne? Nie bardzo. PAP odbierał depesze z całego świata. Większe
    > redakcje miały sztywne łącza z PAPem.

    No dobrze, "lokalne" nie było zbyt dobrym słowem.

    > Ale jaki sprzęt? Elektromechaniczne terminale z 7-bitowym ASCII były
    > wykorzystywane i z użyciem modemów FSK 200bps rzeczywiście tuż przed
    > erą PC ludzie się łączyli.

    To wiem. Nie chodziło mi jednak o zdalny dostęp do systemów
    komputerowych. Zastanawiałem się, czy nie próbowano przepychać łączności
    dalekopisowej przez abonencką linię telegraficzną, nie przez utworzenie
    na tej linii pętli prądowej, ale przy wykorzystaniu jakiegoś
    prymitywnego modemu.

  • 55. Data: 2014-05-09 09:13:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Friday, May 9, 2014, 8:59:47 AM, you wrote:

    > Może coś pokręciłem, ale chyba sieci przełączanie nie od razu zostały
    > zaimplementowane w infrastrukturze dalekopisowej. Czy przypadkiem wojsko
    > wcześniej nie stosowało stałych łączy?

    Ale na temat wojska się nie wypowiadam - nie zajmowałem się tym.

    > No dobrze, "lokalne" nie było zbyt dobrym słowem.

    :)

    > To wiem. Nie chodziło mi jednak o zdalny dostęp do systemów
    > komputerowych.

    O tym właśnie napisałem.

    > Zastanawiałem się, czy nie próbowano przepychać łączności
    > dalekopisowej przez abonencką linię telegraficzną, nie przez
    > utworzenie na tej linii pętli prądowej, ale przy wykorzystaniu
    > jakiegoś prymitywnego modemu.

    Ale po co? Nie było do tego urządzeń. W miastach były stojaki
    telegrafii wielokrotnej na centralach telefonicznych a na wioskach nie
    było dalekopisów.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 56. Data: 2014-05-09 10:16:59
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Ale na temat wojska się nie wypowiadam - nie zajmowałem się tym.
    >(...)

    Byłem w ówczesnej JW w Bochni.
    Stały 2 maszyny dalekopisowe. Jeden hebel przełączał pomiędzy maszyną A
    a B, a drugi zestaw hebli przełączał linie.
    Nie pamiętam szczegółów. Linia "gadana" była chyba na innych drutach -
    ale nie jestem pewien. Ale na pewno były to linie sztywne (do
    dalekopisu), co najmniej 2.
    Jakbym był w domu, to może po długich i intensywnych poszukiwaniach
    znalazłbym jakieś fotki centrali.
    W każdym razie najpierw łączyłem się "paszczą" z kimś i wołałem o
    połączenie z dalszym operatorem, później ewentualnie kolejno dalszym, aż
    do skutku. Wtedy chyba otwierałem dopiero klucz na dalekopis.

    Jedynie co dobrze pamiętam, to popielniczka wbudowana w dalekopis ;)
    Ale nie wiedzieć czemu często zapełniała się krążkami papieru. Może
    dlatego, że dla niepoznaki była wbudowana w czytnik/dziurkacz taśmy
    perforowanej ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam