  • 41. Data: 2014-05-08 12:05:25
    Temat: Re: Pętla prądowa
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Thursday, May 8, 2014, 11:56:05 AM, you wrote:

    > Tak, jednak wspominałeś coś o przekłamaniach w transmisji.

    Nic groźnego - pojedyncze przekłamania na długich wydrukach.

    > Wystarczy w przypadku dalekopisu. Jednak post wyżej hipotetycznie
    > rozważałem możliwość przetestowania komunikacji za pośrednictwem pętli
    > prądowej nie pomiędzy komputerem a dalekopisem, ale pomiędzy dwoma
    > komputerami (np. przez kawałek skrętki). W tym przypadku po stronie
    > odbiorczej znajdzie się dioda transoptora zamiast elektromagnesu. Znika
    > więc konieczność stosowania aż tak wysokiego napięcia, o ile
    > rzeczywiście wysoka impedancja była JEDYNYM powodem.

    Ale po co wyważasz otwarte drzwi? Przecież opracowania pętli prądowych
    40mA pomiędzy komputerami są ustandaryzowane.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 42. Data: 2014-05-08 12:27:10
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Ale po co wyważasz otwarte drzwi? Przecież opracowania pętli prądowych
    > 40mA pomiędzy komputerami są ustandaryzowane.

    A przypadkiem nie 20mA? Możesz podać jakiś przykład? Bo nic konkretnego
    (poza tym tutorialem, gdzie były rozrysowane poszczególne bloki) nie
    udało mi się wygooglować. Przez "coś konkretnego" rozumiem gotowy
    projekt interfejsu, ze schematem i projektem płytki. ;)

    Widzę też, że na Allegro są jakieś konwertery RS232 <--> Pętla prądowa
    za około 50 zł.

  • 43. Data: 2014-05-08 12:41:17
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Thursday, May 8, 2014, 12:27:10 PM, you wrote:

    > A przypadkiem nie 20mA?

    0(4)-20mA to standard analogowy. Do transmisji kiedyś był stosowany
    standard 40mA ale widzę, że wyszło z użycia i teraz wszyscy stosują
    20mA... Cóż, jestem jakieś 20 lat do tyłu :(

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 44. Data: 2014-05-08 13:10:24
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > udało mi się wygooglować. Przez "coś konkretnego" rozumiem gotowy
    > projekt interfejsu, ze schematem i projektem płytki. ;)

    Zrobiłem kiedyś (ubiegły wiek) na bazie TLP112 pętle prądowe RS232-RS232
    zasilane z samego RS232. Dla pętli pół-duplex przyjąłem 6mA w pętli (bo
    jedna), a dla pętli full-duplex przyjąłem po 3mA (bo dwie).
    Dążenie do optymalizacji prędkości mocno pokomplikowało schematy. Dla 100m
    skrętki uzyskałem maksymalne prędkości między 57k a 470k zależnie która z
    pętli i w którą stronę. Dla 1200m to już w okolicy 9k.
    P.G.

  • 45. Data: 2014-05-08 13:45:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    Hello J.F,
    > W interfejsie, bo na linii dlugiej to oba maja wady.
    > Choc dla 50 baud ... hm, to nie jest linia dluga, aczkolwiek
    > telegrafisci naprawde mieli z tym klopoty i do nie tylko na kablach
    > oceanicznych.
    > I cala teorie linii dlugich wlasnie pod nich opracowano :-)
    > I jesli sie nie myle to wysokie napiecie bylo lekarstwem na wolna
    > prace na dlugich odcinkach.

    >Ale o jakich długich odcinkach mówisz? Bo łącze naturalne stosuje się
    >tylko od centrali do dalekopisu.

    No wlasnie - dla 50baud to nawet 100km nie jest linia dluga.

    Tym niemniej telegrafisci mieli z tym klopoty i to chyba nawet w
    czasach klucza recznego, a wiec jeszcze wolniejszej pracy.

    J.

  • 46. Data: 2014-05-08 14:04:26
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Thursday, May 8, 2014, 1:45:17 PM, you wrote:

    [...]

    > No wlasnie - dla 50baud to nawet 100km nie jest linia dluga.
    > Tym niemniej telegrafisci mieli z tym klopoty i to chyba nawet w
    > czasach klucza recznego, a wiec jeszcze wolniejszej pracy.

    Ale jesteśmy w XXI a nie w XIX wieku... Od kilkudziesięciu co najmniej
    lat nikt nie stosuje naturalnych łączy telegraficznych dalekiego
    zasięgu.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 47. Data: 2014-05-08 14:44:30
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > (...)
    > Nadajnik w dalekopisie to zestaw 6 styków zwiernych mechanicznie
    > sterowanych przez listwy (5) i krzywki. Zasilanie oczywiście z centrali.
    > 120V a dokładniej - centrala telegraficzna miała zasilanie symetryczne
    > +/-60V względem ziemi.
    > Jedynie dalekopisy na łączach sztywnych (np. PAP) miały blisko własne
    > stojaki z zasilaniem.

    To ja się przy okazji dopytam.

    Lata temu, w wojsku, mieliśmy dalekopisy. Jak chciałem coś nadać, to
    najpierw łączyłem się telefonicznie i prosiłem o połączenie z inną maszyną.

    Jak się łączyło dalekopisy? Chodzi mi o zastosowania cywilne. Jakieś
    łącza komutowane? Dwu-drutowe?
    Była możliwość nadawania z jednej maszyny, a odbioru na więcej, niż jednej?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 48. Data: 2014-05-08 16:10:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Thursday, May 8, 2014, 2:44:30 PM, you wrote:

> [...]
    > najpierw łączyłem się telefonicznie i prosiłem o połączenie z inną maszyną.
    > Jak się łączyło dalekopisy? Chodzi mi o zastosowania cywilne. Jakieś

    Były centrale telegraficzne (w pełni automatyczne) i przy dalekopisie
    był tzw. wzywak z tarczą numerową do wybierania (nowsze dalekopisy
    miały wbudowany wzywak). Ba! Za schyłkowego Gierka i pierwszej
    Solidarności można było się łączyć z całym światem bez żadnych
    problemów. Łączność normalnie na dwóch drutach simplex oczywiście -
    jeden nadaje a drugi odbiera.

    > Była możliwość nadawania z jednej maszyny, a odbioru na więcej, niż jednej?

    Tylko z urządzenia zwanego ,,okólnik". Ponieważ w Polsce telegrafia już
    padła całkiem, to mogę opowiedzieć: okólnik miała ówczesna PPTiT i
    mogła się łącznych ze wszystkimi większymi placówkami naraz. Sam
    wysyłałem za pierwszej Solidarności biuletyny związkowe okólnikiem.

    Odbiorcy nie lubili okólnika, bo miał priorytet i nie można było się
    rozłączyć ani przerwać.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 49. Data: 2014-05-08 19:12:18
    Od: Marek G <m...@g...pl>

    Thu, 8 May 2014 12:41:17 +0200, RoMan Mandziejewicz
    <r...@p...pl.invalid> pisal(a):

    > Do transmisji kiedyś był stosowany
    >standard 40mA ale widzę, że wyszło z użycia i teraz wszyscy stosują
    >20mA... Cóż, jestem jakieś 20 lat do tyłu :(

    Myślę, że nieco ponad 20 lat;-)
    Moje pierwsze kontakty z S5 Siemensa datują się na 1985.
    20mA current loop dla łącza AS511 (PG-CPU) - dostępne nadal w
    wypasionych Field PG z bieżącej produkcji.
    Zasięg katalogowy 1200m w warunkach przemysłowych.

    Wcześniej, końcówka lat 70tych - terminal LA36 z PDP-11/34 sobie razem
    gaworzyli przez taką samą pętlę.

    --
    Pozdrawiam - Marek

  • 50. Data: 2014-05-08 22:50:33
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

> [...]
    > Solidarności można było się łączyć z całym światem bez żadnych
    > problemów. Łączność normalnie na dwóch drutach simplex oczywiście -

    Hmm... Tutaj chyba chodzi o sieć Telex?
    Z tego co czytałem na mniejszą skale budowano też lokalne sieci, w
    których aparaty były łączone na stałe z określoną linią.
    Tak swoją drogą zastanawiam się, czy w pewnym momencie ktoś w Polsce
    zaczął wykorzystywać modemy telefoniczne i modulację FSK, podłączając
    taki sprzęt do zwykłych linii telefonicznych? Czy też do końca trzymano
    się pętli prądowej, a modemy weszły do użycia dopiero wraz z
    komputerami. Oczywiście pomijam tutaj zagadnienie transmisji między
    centralami.

    > Odbiorcy nie lubili okólnika, bo miał priorytet i nie można było się
    > rozłączyć ani przerwać.

    Swoją drogą fajny system mieli Amerykanie. :)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Plan_55-A