  • 71. Data: 2016-06-26 00:09:39
    Temat: Re: Perfect - Ale w koło jest wesoło... Skąd takie słowa?
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-06-25 o 23:46, test pisze:

    > Hołdys na Twitterze ćwierka całymi dniami - tam można pytać.
    Wiem, zaglądałem, ale wstyd się przyznać, że nie mam konta i do końca
    nie kumam jak to działa.

    Robert

  • 72. Data: 2016-06-26 00:33:07
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2016-06-26 00:09, Robert Wańkowski wrote:
    (ciap)
    > Wiem, zaglądałem, ale wstyd się przyznać, że nie mam konta i do końca
    > nie kumam jak to działa.

    Ja też nie wiem, coś tam kiedyś próbowałem i po stwierdzeniu:
    "pop...e" to jest zakończyłem "próby".

    Włodek

  • 73. Data: 2016-06-27 12:59:25
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    HF5BS <h...@j...pl> wrote:

    > Ale dobra, ku formalnościom, cyctat z tekstu piosenki jw: "Elektronik
    > kradnie w Tewie".

    Ja tam zawsze slyszalem "Elektronik w radiu grzebie", dopiero pozniej
    przeczytalem, ze chodzilo o kradniecie w Tewie.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 74. Data: 2016-06-27 13:09:02
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    > Bursztynowy? Ja kupiłem zielony, bo akurat rzucili. Bursztynowych nie
    > spotkałem nigdy. Też złożyłem monitor do ZX81. Podłączałem go do wyjścia
    > magnetofonowego -- mało kto wiedział, że jest ono również po prostu
    > wyjściem monitorowym "niskiej częstotliwości", czyli przed modulatorem
    > telewizyjnym.

    To byl jeden i ten sam sygnal, czy dwa sygnaly na jednym zlaczu?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 75. Data: 2016-06-27 13:11:43
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]

    To odpowiada na moje wczesniejsze pytanie :)

    Co generowalo ten sygnal? Ten specjalizowany uklad czy CPU?

    > Tego to nie pamietam, ale w Spectrum juz sygnal z magnetofonu celowo
    > zmienial kolor obrzeza.

    Pamietam to. W sumie ciekawe dlaczego tak bylo.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 76. Data: 2016-06-27 13:13:10
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Ghost <n...@d...pl> wrote:

    > To bylo w okolicach czasów gdy atari (nie zabawkowe komputerki, ale konsole
    > i maszyny salonowe) budowało większość gier... bez mikroprocesorów. Wtedy
    > taka pomysłowość była koniecznością w projektowaniu.

    Gra na TTL-ach? Jakiego rodzaju to byly gry?

    Ciezko mi to sobie wyobrazic...

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 77. Data: 2016-06-27 13:20:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Wysocki napisał:

    > To byl jeden i ten sam sygnal, czy dwa sygnaly na jednym zlaczu?

    W jakim sensie jeden albo dwa? Po prostu jednobitowy (dwustanowy) sygnał
    z jekiejś bramki, który mógł być różnie wykorzystywany, w zależności od
    tego, jaki ciąg bitów był tam podany.

    W czasie nagrywania programu na mgnetofon monitor pokazywał latające
    po ekranie pasy -- to był produkt uboczny operacji nagrywania. Wszyscy
    to widzieli. Ale podczas normalnego pokazywania obrazu na ekranie, na
    wyjściu magnetofonowym też pojawiał się sygnał -- również jako produkt
    uboczny wyświetlania. Nikt tego rzecz jasna nie nagrywał. A to był
    właśnie niemodulowany sygnał wizyjny. O tym mało kto wiedział (podobno
    tylko ja).

    --
    Jarek

  • 78. Data: 2016-06-27 13:38:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Wysocki napisał:

    > Gra na TTL-ach? Jakiego rodzaju to byly gry?

    Pong. Czyli tenis, czy pigpong, jak kto woli. Znany od początku lat '70.
    Łatwy w realizacji na TTL, a nawet na tranzystorach. Potem doszło
    kilka czy kilkaniaście innych gier o podobnym lub nieco wyższym stopniu
    złożoności. Aż w końcu w czasach ZX81 doszło do tego, że zaistniał
    jeden układ scalony, który te wszystkie gierki miał w środku. Ale to
    jednak całkiem co innego, to dla mnie mało fascynujące. Po pierwsze,
    dużo mniejszy stopień złożoności. "Gra bez porcesora" -- to może budzić
    zdziwienie tylko u młodzieży. Za to kasa za tym stała spora. W przypadku
    ZX81 podziw mój bierze się stąd, że trzy układy scalone (CPU, RAM i ROM)
    wzięto po prostu z półki, a czwarty zaprojektowano w sposób bardzo
    oszczędny. A jednak wyszedł z tego porządny komputer.

    > Ciezko mi to sobie wyobrazic...

    Nie muszę sobie wyobrażać. Pierwszy raz podróżowałem na Zachód w czasie
    maksimum pongowego szaleństwa. W każdej knajpie stały automaty, a przy
    nich kolejka młodych ludzi gotowych przepuścić wszystkie swoje pieniądze,
    by tylko poodbijać tę piłeczkę.

    --
    Jarek

  • 79. Data: 2016-06-27 13:43:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Wysocki napisał:

    > To odpowiada na moje wczesniejsze pytanie :)
    >
    > Co generowalo ten sygnal? Ten specjalizowany uklad czy CPU?

    Wyjście (w elektronicznym sensie) było oczywiście ze specjalnego
    układu. Ale generował jednak CPU, który musiał robić wszystko.
    Tego zewnętrzego układu nie da się nazwać "kontrolerem wizji"
    ani kontolerem czegokolwiek. Samodzielności nie miał żadnej.

    > Pamietam to. W sumie ciekawe dlaczego tak bylo.

    Żeby zobaczyć ten sygnał, ocenić jego poziom.

    --
    Jarek

  • 80. Data: 2016-06-27 14:25:11
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > W przypadku
    > ZX81 podziw mój bierze się stąd, że trzy układy scalone (CPU, RAM i ROM)
    > wzięto po prostu z półki, a czwarty zaprojektowano w sposób bardzo
    > oszczędny.
    ULA?

    Robert