  • 41. Data: 2015-12-11 11:07:04
    Temat: Re: Perełka pewnego forum...
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-12-11 o 00:58, yabba pisze:
    > Użytkownik "Adam" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Ja nie mam zastrzeżeń. Zachowana jest odpowiednia przerwa izolacyjna -
    > iskra nie przeskoczy.
    > Jeśli działa, to w czym problem?
    > :))
    >
    > Z Twojego opisy wynika, że był to już starszy człowiek. Gdy z 50 lat
    > temu uczył się zawodu, to nie było kostek samozaciskowych, WAGO itp. W
    > najlepszym wypadku były aluminiowe kable i do nich mosiężne kostki
    > połączeniowe ze śrubkami. Standardem było łączenie kabli w puszce

    Były czarne kostki z porządnymi profilowanymi stykami. Natomiast
    standardem było zarabianie końcówki przewodu okrągłymi kleszczami, aby
    zrobić "oczko" na wymiar śruby zaciskającej. Oczka robiło się zarówno w
    przełącznikach oświetleniowych, jak i w gniazdkach.

    Drugim standardem w pomieszczeniach gospodarczych i instalacji
    natynkowej było stosowanie urządzeń hermetycznych i okrągłych kabli
    wpuszczanych przez zaciskane przepusty. Zarówno do przełączników jak i
    gniazdek zawsze wchodziło się od dołu, a nie od góry czy po skosie.
    Kable ciągnęło się pod sufitem, od nich odejścia pionowo w dół, a nie po
    skosie, bo "elektryk" za krótki kabel uciął. Nie stosowało się też kabla
    DYT przydziubanego gwoździami do ściany.

    > poprzez skręcanie żył ze sobą. Potem nie ma jak podejść z taśmą

    Być może przez skręcanie. Oprócz central telefonicznych i niektórych
    urządzeń przemysłowych nigdy w elektryce z tym się nie spotkałem.

    > izolacyjną, żeby zabezpieczyć połączenie.
    > Jak widać wiele instalacji tak porobił i nie było reklamacji. ;)

    Słyszałem o pożarach i innych problemach, ponoć właśnie tam, gdzie ów
    "elektryk" robił. Ale ludzie na wsiach czasami przesadzają ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 42. Data: 2015-12-11 11:52:28
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2015-12-11 o 09:12, JDX pisze:
    > On 2015-12-11 08:25, Dariusz Dorochowicz wrote:
    > [...]
    > A tak przy okazji kolorów to widział ktoś zielone opaski zaciskowe
    > (trytki)? Bo w moim ulubionym sklepie elektrycznym w którym termokurczów
    > jest "do wyboru do koloru" pod względem kolorów i średnic opaski są
    > tylko czarne i "bezbarwne".

    Spoko, ja chyba jakiś zestawik kolorowych cienkich w praktikerze kiedyś
    kupowałem... Coś u chłopaków od instalacji też widziałem (właśnie
    zielone i większe niż te praktikerowe). Tylko że ja nie z DC.
    Tak szczerze mówiąc...
    https://www.google.pl/#q=opaski+kablowe+zielone
    A nawet
    https://www.google.pl/#q=opaski+kablowe+zielone+cena
    ;)

    Pozdrawiam

    DD

  • 43. Data: 2015-12-11 13:38:36
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Dariusz Dorochowicz" <dadoro@_wp_._com_> wrote in message

    > Chcesz powiedzieć, że tam za wielką wodą nie ma kolorowych termokurczek?
    > Czy może czarne są sporo tańsze od innych i przez to znacznie
    > popularniejsze?

    Nie wiem czy tańsze ani jaki jest powód popularności ale popularniejsze.

  • 44. Data: 2015-12-11 13:41:26
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 11 grudnia 2015 00:26:39 UTC+1 użytkownik Adam napisał:

> [...]
    > fachowiec, bo już tyle instalacji porobił, a poza tym to go zna od wielu
    > lat. Ale babka to emerytowana księgowa, i czasem nie da się z nią

    Nie przesadzajmy w drugą strone.
    Skręcone jak widac solidnie, od siebie oddalone w bezpiecznej odległości, zamknięte w
    puszcze. Samo z siebie nic tam złego się nie wydarzy a jak ktoś już puszkę odkręci to
    niech uważna aby go nie trzepnęło albo odłączy napięcie.
    Oczywiście gdyby to zaizolowane było to by nie zaszkodziło ale to zapewne robota z
    przed kilkudziesięciu lat więc i z dostępem do taśmy izolacyjnej tak ciekawie nie
    było.
    No i takie połączenie skręcane jest o wiele lepsze i pewniejsze niż np dzisiejsze
    kostki typu wago. Popatrz jaka jest powierzchnia styku dwóch skręconych przewodów a
    jaka jest powierzchnia styku dwóch przewodów złączonych kostką wago.
    Co do kolorów przewodów to zgoda ze lepiej by było gdyby się jakiś tam standardów
    trzymać ale z drugiej strony za idiotę uważam elektryka który montując/demontując
    jakiś osprzęt tyko na kolorach przewodów się opiera a nie sprawdzi próbnikiem gdzie
    jest faza itp.

  • 45. Data: 2015-12-11 14:07:32
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-12-11 13:38, Pszemol wrote:
    [...]
    > Nie wiem czy tańsze ani jaki jest powód popularności ale popularniejsze.
    USA to dziwny kraj - 18-latek może legalnie zdobyć pozwolenie na broń
    (http://smartgunlaws.org/minimum-age-to-purchase-pos
    sess-firearms-policy-summary/),
    ale już zagrać w kasynie legalnie nie może
    (https://en.wikipedia.org/wiki/Gambling_age). Wódki też legalnie napić
    się nie może (https://en.wikipedia.org/wiki/Legal_drinking_age). Czeki
    (!!!) cały czas są używane no i termokurcze inne niż czarne są trudno
    dostępne. :-D

  • 46. Data: 2015-12-11 14:23:34
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "gizmacz" <g...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Wg mnie się nadajesz - ego w sam raz.

    Możliwe, kwestia moich wątpliwości jest czysto subiektywna.
    Jednakże... smaczniejsze dla mnie jest wziąć gruchę od radia (nie CB), i
    napluć w sitko :)
    Klucz CW chyba sobie sam zrobię, choć w menu radia mogę przestawić, że robią
    za niego przyciski DOWN i UP w mikrofonie. Ale to niewygodne. I obiecuję, że
    nie będę cudować z pozłacanymi kluczami, stykami z jakiejś pierdziolamentozy
    mającej wygładzić płaszczyznę kresek i nieco eliptycznie zaokrąglić kropki,
    jak w jakimś CW-voodoo. Tylko to będzie normalny klucz. Dwie deseczki,
    odpowiednio podparte i osprężynowane, aby szły kropki i kreski.
    No, ja wolę sobie przysiąść... (BTW. mała zagadka - skąd się wzięło słowo
    'ham', po angielsku szynka, jako określenie krótkofalowca?) i złowić gościa
    siedzącego sobie 3000 km ode mnie, albo i więcej...

    > A o kąskach i przysmakach to raczej Mickiewicz pisał.

    To też... ZTCP, obaj, i AM, i IK o tym pisali. Często mi się to myli, nie
    mam głowy i serca do literatury, wolę gramatykę i ortografię, choć dobre
    opowiadanie chętnie przeczytam.

    --
    Telespamerzy:
    814605413 222768000 616285002 845383900 224093185 896510439 896126048

  • 47. Data: 2015-12-11 14:25:12
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Słuszna koncepcja.

    A ja sprawdzam, co mam na przewodach, niezależnie od ich kolorów. Już
    widywałem gorące na żółtozielonym i zimne na brązowym...

  • 48. Data: 2015-12-11 14:26:16
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Dokładnie tak. Tylko skąd wziąć koszulkę niebieską? Popularne są czarne.

    Za złotówkę na Wolumenie...

  • 49. Data: 2015-12-11 14:33:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
    On 2015-12-11 13:38, Pszemol wrote:
    >USA to dziwny kraj - 18-latek może legalnie zdobyć pozwolenie na broń
    >(http://smartgunlaws.org/minimum-age-to-purchase-po
    ssess-firearms-policy-summary/),

    O ile w ogole je potrzebuje ...

    >ale już zagrać w kasynie legalnie nie może
    >(https://en.wikipedia.org/wiki/Gambling_age). Wódki też legalnie
    >napić
    >się nie może (https://en.wikipedia.org/wiki/Legal_drinking_age).

    Piwa sie napic nie moze.

    >Czeki (!!!) cały czas są używane no i termokurcze inne niż czarne są
    >trudno
    >dostępne. :-D

    Czeki swoje zalety maja, ale w 99% przelew lepszy.

    J.

  • 50. Data: 2015-12-11 14:43:11
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Już nie pamiętam.
    > Facet strugał to ponoć ze 2 tygodnie, po kilka godzin dziennie.

    Sporo czasu... ale, jak napisałem, o zmarłych dobrze, albo wcale.

    > W sumie 3 lub 4 pomieszczenia, w każdym co najmniej 2 osobne punkty
    > świetlne oraz co najmniej 3 gniazdka. W jednej z puszek (chyba nawet na
    > pierwszej fotce) poskręcane razem po pięć przewodów. Zewnętrzne przewody
    > dość luźno owinięte wokół "kulfona" w środku. Przy większym poborze
    > energii już iskrzyły.

    Takie coś dyskwalifikuje IMO... Już by chociaż polutować, aby się nie
    ruchało, zwłaszcza, ze tu miejsce na jakąś niewielką łączówkę było.

    > Nie mam na zdjęciu, ale okrągłe gniazdo trójfazowe 16A do szlifierki
    > zostało też podłączone przez owinięcie kabla dookoła śrub.

    Matko i córko...

    > Problem został zgłoszony przez właścicielkę, jak zauważyła w nocy, że
    > lampy (żarówkowe) w budynku gospodarczym same jej się zaświecają.

    Yyy... i którędy prąd wtedy szedł? Ścianą, przez wygryzioną w wilgotnym
    kurzu scieżkę? O naciekach wapiennych widocznych na zdjęciach już nie
    wspomnę, toż to elektrolit, jak się patrzy. Dobra droga do katastrofy.

    > Całą instalację poprawiliśmy po tym zdarzeniu.

    Uff... dobrze, że na mruganiu żarówek się skończyło.
    Myślę, że ja sobie najwyżej telefon mogę tak puścić, bo jak kopnie, to co
    najwyżej będzie nieprzyjemnie. Ale, niejeden już raz smagnął mnie prąd z
    bojlera, bo ktoś zapomniał uziemić, lub zrobił to, przepraszam, chujowo...
    Tylko, że jako dziecię, nie miałem nic do powiedzenia. Ale, z tym
    telefonem... jeśli upływ przekroczy 2 mA, to centrala może dostać pierdolca
    i zaparkować numer... A jak nie przekroczy, ale będzie, to może brumieć,
    trzeszczeć, szumieć i tym samym utrudnić, lub uniemożliwić nawet rozmowę. O
    modemowaniu można zapomnieć, a czasem, gdy net padnie, może się przydać.

    Pragnę zaznaczyć, że nie chcę tu nikogo oceniać, ja to jak piesek, widzę
    taką rzecz w ten sposób, że niezależnie, czy źle zrobi Jan Kowalski, czy
    Stanisław Nowak, to skutki ze spitolonej instalacji będą równie dotkliwe.
    Dlatego nie piję do nikogo.