    From: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Pecet składak dla laika?
    Date: Sun, 17 Jun 2012 13:51:26 +0200

    Dnia 2012-06-17 10:56, Użytkownik Robert Winkler napisał:

    > Dobrze że nadal działa, tylko czy praca z nowymi programami jest na nim
    > wygodna?

    Strony www to Forefox, poczta i grupy to Thunderbird, torrenty
    to utorrent, na wygodę nie narzekam a jak na razie
    ten konfig jest szybszy od modnych ostatnio nettopów.

> [...]
    > aby robić jakiekolwiek przewidywania, ale spróbujmy.
    > Dziś absolutnym minimum dla nowego komputera jest 4 GB ramu
    > cześć zapobieliwych klientów już wybiera zestawy z 8 GB.
    > Pojawia się jednak problem, jest nim kontroler pamięci zintegrowany z
    > procesorem,
    > dla cześci procesorów 8 GB to maksymalna pamięć jaką są w stanie obsłużyć.
    > Można znaleźć procesory obsłufujące 16 a nawet 32 GB, ale są to już
    > droższe modele,
    > tak więc przy złej decyzji dziś, rozszerzenie RAM jutro
    > może wiązać się ze zmianą również procesora.

    Tu się zgadzam, przy zakupie trzeba myśleć co i na ile
    sie kupuje.

    > Za 10 lat 32 GB mogą stać się minimum, a dla wymagających użytkowników
    > może to nastąpić jeszcze szybciej.
    > Bedzie się to wiązało z konieczością dodania kolejnych kontrolerów pamięci,
    > gdyż w obecnej architekturze jeden kontroler to max. 8GB ram.
    > Dodatkowe kontrolery pamięci o konieczość zwiększenia liczby wyprowadzeń
    > procesora
    > czyli czeka nas nowy socket, i nowe płyty główne.

    To kupujemy zestaw obsługujący 32GB i wkładamy 8 lub 16
    w zależności na ile nas stać lub potrzebujemy.

    > Inny problem to części zamienne i eksploatacyjne.
    > Kto mógł 10 lat temu przewidzieć że w 2012 roku
    > tak trudno bedzie można kupić myszke z kablem RS-232C
    > albo klawiature PS2 (z końcówką DIN).
    > Problem z klawiaturą jest poważny, gdyż stare płyty nie obsługiwały
    > klawiatur USB w biosie.
    > Kto mógł w 2002r przypuszcać że dyskietki 3,5" bedą po dziesięci latach
    > kosztować ponad 25$ za paczke (10 sztuk)
    > albo jak trudno będzie kupić cooler dla procesora osadzonego w Slot 1

    Dlaczego chcesz kupować takie myszki i klawiatury nowe ?
    Albo jesteś przewidujący i robisz zapas w odpowiednim
    momencie albo szukasz używek.
    A gdybyś chciał trochę dyskietek to są poniżej 20$ za paczkę
    a w marketach trafiają się poniżej 10$.

    > A tak przy okazji, polecam porównanie cen pamięci DDR i DDR3 różnice są
    > spore,
    > rozszerzenie wiec pamieci w starym komputerze może być kosztowne

    Różnice cen znam, u siebie mam DDR2 a i tak dokupienia dwu "simów"
    jedno gigowych nie zachwiało moim domowym budżetem tak jak
    zrobiło by to kupno nowego komputera. Więcej nie potrzebuje
    bo przy 32bitowym systemie i tak rozsądnie nie wykorzystam.