  • 11. Data: 2010-05-09 22:26:18
    Temat: Re: "Patenty" na łączność z czasów dzieciństwa i młodości :)
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik JanuszR napisał:
    > Oczywiście dwie puszki i sznurek. Potem węglowe wkładki mikrofonowe,
    > słuchawkowe i bateryjka. W czasach Czterech Pancernych obowiązkowo
    > laryngofon. Później technologia zaawansowania, generator z TG5 , pręt
    > ferrytowy (fale b.długie) i jednotranzystorowy odbiornik. Potem już na
    > własną rękę bez kolegów pierwsza superheterodyna, pierwsza głowica na
    > UKF. Niedawno naszła mnie myśl aby zmontować coś na FPGA ale na
    > szczęście odeszła, zabawy się staremu zachciało :)

    Drut między oknami, drugi biegun przez kaloryfery - i podpięte da
    głośniki czteroomowe. Wystarczało żeby się dogadać. Poźniej się
    zastanawialiśmy jak zorganizować synchronizację uzywania nadajników żeby
    sobie nie przeszkadzać - ale zanim się pouruchamialiśmy to kumpel się z
    kamienicy wyniósł.

    --
    Darek

  • 12. Data: 2010-05-10 06:33:13
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    1...@n...neostrada.pl
    *Atlantis* napisał(-a):

    [...]
    > Ktoś pamięta jakieś ciekawe rozwiązania z własnego doświadczenia? ;)

    Około połowy lat '70. Z kolegą który mieszkał pode mną miałem założoną
    "linię" telefoniczną. U niego stał telefon z induktorem, u mnie jakiś
    taki ebonitowy (pewnie by do dzisiaj działał jakby go wpiąć do linii).
    Łączność była jednokierunkowa. On kręcąc powodował dzwonienie telefonou
    u mnie, a kiedy ja odebrałem to tupałem w podłogę że może już mówić, a
    ja już słucham. Jakość przekazu zależała od szybkości kręcenia. Był też
    umówiony sygnał (też tupnięcia) na zwiększenia szybkości kręcenia kiedy
    głos stawał się niewyraźny. Połączone to było pierwotnie dwoma drutami
    aluminiowymi kupionymi specjalnie do tego celu. Poźniej zainstalowaliśmy
    przewód antenowy 300Ohm z odzysku. Nie potrafiliśmy sobie pradzić z tym
    żeby oba telefony były zasilane dla komunikacji dwustronnej.

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 13. Data: 2010-05-10 06:35:09
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sun, 09 May 2010 09:17:21 +0200, Atlantis napisał(a):

    > Ktoś pamięta jakieś ciekawe rozwiązania z własnego doświadczenia? ;)

    Myśmy z kumplem przez ulicę mieli łącze 5-drutowe zrobione z żył starego
    kabla telefonicznego w owijce bawełnianej. Na mniejszej ilości drutów w/g
    mnie nie dało się zrobić dwukierunkowej transmisji i dzwonienia :)
    Zimpregnowana ta wiącha była stearyną ze świec żeby wyrabiało na deszczu
    :) Do tego 2 aparaciki z deseczek na które się odkładało autentyczne
    mikrotelefony. Skąd je wytrzasnąłem, nie wiem :)
    Wisiało to z dwa lata i działało. Potem paka skołowała z harcerstwa oraz
    zwinęła z strychu LOK kilka aparatów telefonicznych wojskowych polowych. To
    była technika! Ciągneliśmy peteefkę po gzymsach i przez ulice. Sieć miała w
    szczytowym rozwoju 6 abonentów. A potem bractwo podrosło i się rozjechało
    do szkół...
    --
    Jacek

  • 14. Data: 2010-05-10 07:28:29
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    >a nawet stacjonarny telefon nie dotarł wszędzie (a gdy otarł to z
    > pewnością rodzice nie pozwalali beztrosko rozmawiać z kolegą
    > mieszkającym po drugiej stronie ulicy lub dwa piętra niżej).

    I tu się kolego mylisz bo rozmowy lokalne były rozliczane jako jedna rozmowa
    za jeden impuls a w abonamecnie było sporo impulsów gratis. (nie minut)
    Miałem podłączony równolegle swój drugi telefon (bratek) w swoim pokoju.
    Rozmawiałem z dziewczynami całymi wieczorami, nieraz zasypiało się pod
    kołderką ze słuchawką przy uchu.

    > O próbach rozwiązania tego problemu za pomocą prostych, samodzielnie
    > skonstruowanych urządzeń pisał Steve Wozniak w swojej autobiografii
    > ("iWoz").
    > Wiem, że niektórzy eksperymentowali nawet z radiem, chociaż nie było
    > wolno - słyszałem o przynajmniej jednym takim przypadku.
    >
    > Ktoś pamięta jakieś ciekawe rozwiązania z własnego doświadczenia? ;)

    Oczywiście jako że nie wszyscy kumple mieli telefon to był czas kiedy
    mieliśmy swoje druty porozwieszane między mieszkaniami i nawet prosta
    centralka z wybierakiem była zrobiona. Nawet rodzice z tego korzystali
    czasem.
    Co do radia to pamiętam jak piraciłem na FM i puszczałem muzykę na telefon.
    Całe osiedle wiedziało że to ode mnie.
    Pewnego wieczora podcasz audycji zadzwonił do mnie sąsiad z drugiego bloku
    który był kapitanem milicji i poprosił o powtórzenie kawałka Alphaville
    Forever Young :)

    M.

  • 15. Data: 2010-05-10 08:05:37
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Przypomniałem sobie jeszcze o jednym ciekawym zjawisku które natychmiast
    zostało oczywiście wykorzystane. Kiedyś dzwoniłem na międzymiastową 058 do
    gdańska i podczas wybierania pierwszych cyfr 0 i 5 juz po 5-tce usłyszałem
    przez chwilę jakiś głos. Było to głos jakiegos faceta który coś nawijał do
    kogoś podczas wybierania swojego 0 i 5.
    Krótko pomyślałem i zaraz zadzwoniłem do kumpla. Powiedziałem tak "kończymy
    rozmowę po czym podnosimy ponownie swoje słuchawki i wybieramy 0 i 5" i
    eureka słyszymy się!
    Okazało się że nasza centrala miała coś takiego dziwnego że po wybraniu 05,
    dowolna osoba także podłączona do tej centrali jak wybrała 05 mogła się
    porozumieć za darmo. Do rozmowy mogła dołączyc nawet osoba trzecia, czwarta
    itd. Można było robic telekonferencje. Oczywiście było słychać słabo ale
    zrozumiale. Rozgadałem o moim wynalazku kolegom i juz po jakimś czasie
    wieczorami mieliśmy swego rodzaju czat. Po kilku tygodniach gdy wieść się
    rozeszła bardziej nie dało się już spokojnie pogadać bo pojawili się
    oszołomy, bekacze, "kup pan cegłę" aż w końcu pracownicy poczty polskiej
    telegraf i telefon postanowili zakończyć ten proceder i tak skończyły się
    nasze telekonferencje.

    Marek

  • 16. Data: 2010-05-10 08:22:43
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > mieszkającym po drugiej stronie ulicy lub dwa piętra niżej).

    Dokładnie 2 piętra niżej.

    > Ktoś pamięta jakieś ciekawe rozwiązania z własnego doświadczenia? ;)

    Połączenie uruchomione w 1970..72 roku.
    Kabel telefoniczny 4 żyłowy (dźwig urwał kabel nad naszym podwórkiem,
    przyjechali wymienili, a stary rzucili w krzaki - zagospodarowałem).
    W miejscu przejścia przez drzwi balkonowe (u nas) i okno (u kolegi) izolacja
    wspólna zdjęta i kabelki na płasko przyklejone plastrem.
    Odcinek poziomy wiązany pod parapetami wieloma cienkimi sznureczkami
    (wiązane wewnątrz).
    Jak wyglądała stacja u kolegi nie pamiętam, a u nas:
    Wzmacniacz "Mini-max" z książki "Elektronika dla wszystkich".
    Tranzystory MP39 (jeśli dobrze pamiętam) z dwu zestawów "Elektron-2M"
    (pudełka od nich jeszcze mam).
    Głośnik też z jednego z tych zestawów (robił również za mikrofon).
    Sygnalizacja dzwonienia - buzzer z zestawu "Morse-elektron".
    Problemy:
    1. Nie uwzględniłem R kabla i buzzer nie brzęczał - zastąpiliśmy zasilanie
    zdalne lokalnym i dodaliśmy przekaźnik.
    2. Przełączanie głośnika było tak zrobione że w stanie "nie używane" jak
    kolega włączył swój odbiornik miał podsłuch do nas - dodałem jakiś
    wyłącznik.
    Eksploatowaliśmy to kilka lat.
    P.G.

  • 17. Data: 2010-05-10 08:38:23
    Od: "Cezar" <c...@B...pl>

    > Ktoś pamięta jakieś ciekawe rozwiązania z własnego doświadczenia? ;)

    Po fascynacji rozwiazaniami drutowymi budowalem swoje pierwsze
    "krotkofalowki" oparte na modulach z Radmor FM315 - bo mialem do nich
    dostep...
    Pierwsza z nich byla oparta o modul generatora z kwarcem dobranym gdzies na
    fale krotkie. Modulacja AM byla robiona mikrofonem weglowym podpietym w
    szereg z zasileniem. Nadajnik wbudowalem w jakies tanie radia tranzystorowe
    i wyprowadzalem gniazdo DIN na mikrofonoglosnik.
    Po podpieciu klilku metrow drutu wystarczalo aby pogadac w ramach bloku.
    Potem to usprawialem dodajac modulator transformatorowy, modul wzmacniacza,
    a nawet dodatkowe kanaly.

    c.

  • 18. Data: 2010-05-10 10:55:31
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

    Użytkownik "Big Jack" <a...@b...zz> napisał w wiadomości
> [...]
    > przewód antenowy 300Ohm z odzysku. Nie potrafiliśmy sobie pradzić z tym
    > żeby oba telefony były zasilane dla komunikacji dwustronnej.

    Też popełniłem taki telefon i nawet przez chwilę działał z kolegą w bloku
    (rok około 1994),
    potem po przenosinach z sąsiednimi domami od '96 przez kilka lat (zanim nie
    weszło GG)
    http://freefm.kni.pl/mike/telefon/telefon.html
    Ten telefon może być 2 lub więcej stacyjny, przy czym wszyscy mogą się
    słyszeć.

    Michał

  • 19. Data: 2010-05-10 12:15:45
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 9 Maj, 09:17, Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > Ktoś pamięta jakieś ciekawe rozwiązania z własnego doświadczenia? ;)
    Telefon na 23 żyłach (tylko dwie uzywane w całości i uzywane :) )
    Druty były z instalacji elektrycznej z syrenki. Akumulator 110Ah z
    traktora i dwa zestawy mikrofon weglowy i sluchawka.

    Zeby zadzwonic trzeba bylo poiskrzyć przekaźnikiem. Przekaźnik byl tak
    polaczony ze sobie sam przerywal obwod i dzieki temu pieknie iskrzył.
    No i hałasował. Bylo pieknie widac zaklocenia od niego w TV i w
    radio.

    Kolejna wersja byla zrobiona na dwu wzmacniaczach aby mozna bylo gadac
    handsfree.

    No i zmontowalem sobie dwa zestawy pocket radio. Pod linuxem. Za
    pomoca tranzystorowego interfejsu do PTT i karty muzycznej jako
    interfejsu in/out.

    Dzialalo na odleglosc 4km i mialo przepluwnosc w okolicach 80bajtow na
    sekunde. Modulacja miala jakies 1200baud. Fajnie bzyczało.
    Na tym zmontowalem pierwszego apacza i stronka 2kb ladowala sie jakies
    5 minut...
    --
    Lukasz Sczygiel

  • 20. Data: 2010-05-10 17:54:49
    Temat: Re: "Patenty" na łączno?ć z czasów dzieciństwa i młodo?ci :)
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    > a probowal ktos pojemnosciowego mikrofonu przestrajajacego wprost
    > generator ?

    Nie, ale generator funkcyjny HP, nastrojony na pasmo 3.5MHz. Równolegle do
    wyścia mikrofon węglowy.
    Antena DWZO. Odbiornik radiofoniczny Atut? Alfa? Pamiętam, że jakaś wersja
    mająca pasmo 80m.
    No i łączność spod PKINu z Pruszkowem.
    pzdr,
    Andrzej.
    PS. A dwaj koledzy, jeszcze w szkole sredniej zrealizowali łączność za
    pomocą światła, chyba wg. Wojciechowsliego.
    Działało.