  • 1. Data: 2010-10-17 12:08:56
    Temat: Pare pytan o CNG
    Od: "mansfeld" <m...@g...pl>

    czy ktos z was sie orientuje z czego wynika fakt, ze na zachodzie Europy bez
    problemu dostepne sa u dealerow samochody osobowe np. fiata, forda, opla z
    cng a u nas w ofercie takich pojazdow prawie calkiem brak ? czy oprocz seata
    altea jakiekolwiek inne auta osobowe sa dostepne bezposrednio od dealerow
    ktorejkolwiek marki z instalacjami CNG ? czy ktorakolwiek marka pozwala na
    montarz przez dealera instalacji CNG ?

    czy cng przestalo byc u nas oplacalne ? jak to sie przelicza obecnie w
    stosunku do benzyny? przy lpg dodawalo sie do benzyny jakis 1-1.5 l i mniej
    wiecej tyle litrow spalal (8l benzyny to jakies 9-9.5l gazu) - jak to sie
    przelicza przy CNG ? ile mniej wiecej kosztuje cng w wa-wie lub krk ?

    czy instalacje cng sa znacznie drozsze niz lpg i z czego wynika roznica w
    cenie ?

    ktore firmy produkuja obecnie najlepsze i najbardziej niezawodne instalacje
    CNG ? Bigas ? Landi ? inne jakie ? czy ktores z nich sa cenowo bardziej
    atrakcyjne czy wszedzie jest tak samo ?

  • 2. Data: 2010-10-17 12:38:35
    Temat: Re: Pare pytan o CNG
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    mansfeld napisal:
    > czy cng przestalo byc u nas oplacalne ? jak to sie przelicza obecnie w
    > stosunku do benzyny?

    Nie wiem, jaka jest wydajność (spalanie) CNG na 100 km. W Krakowie
    na stacji przy Balickiej cena CNG (chyba za m3) jest nieomal równa
    cenie LPG (za litr).

    > przy lpg dodawalo sie do benzyny jakis 1-1.5 l i mniej
    > wiecej tyle litrow spalal (8l benzyny to jakies 9-9.5l gazu)

    Tak dobrze nie ma. Przeciętnie wśród moich znajomych z niezłymi
    instalacjami było to 40..50% narzutu.

    A co do pozostałych twoich pytań, to sam chętnie poczytam odpowiedzi :)

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 3. Data: 2010-10-17 13:08:58
    Od: " BrunoJ" <b...@W...gazeta.pl>

    mansfeld <m...@g...pl> napisał(a):

    > czy ktos z was sie orientuje z czego wynika fakt, ze na zachodzie Europy bez
    > problemu dostepne sa u dealerow samochody osobowe np. fiata, forda, opla z
    > cng a u nas w ofercie takich pojazdow prawie calkiem brak ?
    Wiesz, znajdz pozytywy. Przynajmniej nie sciemniaja ze jest w ofercie skoro w
    praktyce nie jest dostepne. A tak jest w przypadku wieku opcji ktore niby sa
    oferowane, ale w praktyce nie wystepuja. Sprobuj kupic male auto z benzynowym
    silnikiem i automatem (yeti 1.2 z dsg, czy punto 1.4Taut) na papierze sa, do
    pomacania nie ma nigdzie, zamowienie wcale nie gwarantuje ze taka sztuka
    zostanie wyprodukowana i dostarczona.

    Ale faktem jest ze takie oferty nie wystepuja u nas. W Szwecji volviacze
    bifuel wystepuja, fiat swego czasu oferowal multiple cng. Ogolniki na pewno
    znasz. Gaz slabo sie spreza wiec albo duze zbiorniki (ciezko sensownie
    ulokowac w aucie), albo maly zasieg. Teoretycznie mozna zrobic tankowanie w
    garazu, w praktyce koszt takiej instlacji poraza i jesli ktos nie ma floty aut
    to sie najzwyczajniej nie oplaca. W uproszczeniu - technologia fajna dla
    miejskich autobusow, ale nie dla indywidualnego uzytkownika domowego.

    --
    pozdrawiam
    Bruno, Bydg

  • 4. Data: 2010-10-17 16:46:24
    Od: "Przemek V" <m...@p...onet.naszaojczyzna>

    Użytkownik "mansfeld" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    > czy ktos z was sie orientuje z czego wynika fakt, ze na zachodzie Europy
    > bez problemu dostepne sa u dealerow samochody osobowe np. fiata, forda,
    > opla z cng a u nas w ofercie takich pojazdow prawie calkiem brak?

    Bo jest ze 20 stacji tankowania CNG na całą Polskę. To co jeździ na CNG to
    albo komunikacja miejska tankowana co wieczór w zajezdni albo floty
    oddziałów regionalnych PGNiG tankujących w gazowni i kilka taksówkarzy,
    którzy mają gazownię po drodze do domu.

  • 5. Data: 2010-10-17 17:23:28
    Od: Bydlę <b...@b...com>

    Jacek_P wrote:

    > Tak dobrze nie ma. Przeciętnie wśród moich znajomych z niezłymi
    > instalacjami było to 40..50% narzutu.

    A jednak może tak być.
    U mnie auto miało gdzieś to, co wypisują dziennikarze i paliło tyle samo
    benzyny co i gazu.
    Spokojna jazda - 8, normalna - 10, 12 gdy się spieszyłem.
    Od dnia założenia instalacji aż do dnia sprzedaży.

    --
    Bydlę

  • 6. Data: 2010-10-17 21:16:52
    Od: "Adam Szewczak" <horses@usuń.poczta.onet.pl>

> [...]
    > instalacje CNG ? Bigas ? Landi ? inne jakie ? czy ktores z nich sa cenowo
    > bardziej atrakcyjne czy wszedzie jest tak samo ?

    Bo przedewszystkim w DE gaz CNG ma ogromne znizki podatkowe (tam ten
    system rozliczania inaczej wyglada), samochodem z CNG wjedziesz tam np na
    buspas (w niektorych miastach), albo na starowke (w niektorych miastach). I
    o to sie zasadniczo rozchodzi.

    Nowe samochody z CNG u nas dostepne bez wiekszych problemow to Caddy, Doblo,
    Panda, Sprinter

    Problemem jest ilosc stacji.

    Gaz kosztuje w calej PL tyle samo bo cena jest ustalana ustawowo, obecnie
    zdaje sie 2.25 za m3

    Roznica w cenie instalacji wynika ze specjalnego zbiornika na gaz.

    PZDr
    Adam

  • 7. Data: 2010-10-17 23:13:32
    Od: "S P 1 Q X L" <SP1QXL@PL>

    W dniu 2010-10-17 21:16, Adam Szewczak pisze:

    > Gaz kosztuje w calej PL tyle samo bo cena jest ustalana ustawowo,
    > obecnie zdaje sie 2.25 za m3

    Oho, chciałbym żeby CNG kosztowało 2,25 za METR sześcienny :)

    1000 litrów za 2,25, niezły gość :P

  • 8. Data: 2010-10-17 23:41:26
    Od: Marek <d...@w...pl>

    W dniu 2010-10-17 12:08, mansfeld pisze:
> [...]
    > ktorejkolwiek marki z instalacjami CNG ? czy ktorakolwiek marka pozwala na

    W Polsce nie ma ANI JEDNEJ ASO (autoryzowanej stacji obsługi) Opla gdzie
    można coś naprawić w autach zasilanych CNG. Najbliższy serwis jest w
    Berlinie. Obdzwoniłem wrocławskich "gazowników" i tutaj również nikt nie
    "bawi się" w gaz ziemny. Poradzono mi warsztaty gazowni i może jeszcze
    MPK, ale to tylko na "fuchy". Butle wymagają kosztownych atestów, cena
    CNG nie jest już atrakcyjna, niewielka liczba stacji w kraju i do tego
    te problemy z serwisowaniem to wszystko mnie skutecznie wyleczyło z
    chęci kupna auta zasilanego gazem ziemnym.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2010-10-18 08:22:24
    Od: komar <k...@1...cc>

    W dniu 2010-10-17 12:38, Jacek_P pisze:

> [...]
    > cenie LPG (za litr).

    > Tak dobrze nie ma. Przeciętnie wśród moich znajomych z niezłymi

    u mnie:
    benzyny w trasie pali około 16l, gazu 18-19l
    miasto: benzyna 18-20l, gaz 20-24l.

  • 10. Data: 2010-10-18 08:25:56
    Od: komar <k...@1...cc>

    W dniu 2010-10-17 23:13, S P 1 Q X L pisze:

    > Oho, chciałbym żeby CNG kosztowało 2,25 za METR sześcienny :)
    >
    > 1000 litrów za 2,25, niezły gość :P

    no to pora zejść na ziemię bo własnie tyle kosztuje 1 METR sześcienny CNG.