  • 11. Data: 2024-05-27 04:11:45
    Temat: Re: PJ autobus-tramwaj
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Akarm <a...@w...pl> wrote:

    > A jakie prawo jazdy jest potrzebne, żeby samochodem osobowym jechać po
    > torowisku tramwajowym?

    Jechać żadne, ale co jak masz się stosować do sygnalizacji?

    Ciekawostka. Przy Wileńskim (DC) jest taki buspas, który się kończy (jest
    znak), a za chwilę na tym pasie jest sygnalizacja dla autobusów. Mają
    "zielone" (pionowa kreska), żeby wjechać przed samochody i móc zjechać na
    drugi buspas, który wjeżdża potem na torowisko.

    https://www.google.com/maps/place/%C5%9Alady+od%C5%8
    2amk%C3%B3w+pocisku+artyleryjskiego/@52.2554838,21.0
    365081,3a,75y,249.96h,88.95t/data=!3m6!1e1!3m4!1s9ym
    MkY0SwFf_Q1GUFBh42w!2e0!7i16384!8i8192!4m9!1m2!2m1!1
    sdworzec+wile%C5%84ski!3m5!1s0x471ecdb34140d73f:0x30
    84f7d073c078db!8m2!3d52.2550848!4d21.0351417!16s%2Fg
    %2F11gy0s74rt?entry=ttu

    Taksówkarze i ubery też tym buspasem jeżdżą, ale stosują się do tej
    sygnalizacji dla autobusów. Inaczej blokowaliby autobusy i w sumie nigdy
    nie zjechaliby na drugi pas, bo ten buspas za sygnalizacją się kończy.

    Zakładam, że nie mogą tego legalnie robić (bo niby czemu mieliby stosować
    się do jakiegoś pionowego białego światła? Na kursie tego nie ma). To jak
    to jest? Mogą wjechać na buspas, ale mają patrzeć na sygnalizację dla
    samochodów (która jest dla tych na pasie obok)? Niedopatrzenie?

    --
    W przydrożnym rowie siedzi jeż i je śniadanie. Przykicał zajączek.
    - Co jesz?

  • 12. Data: 2024-05-27 06:40:24
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > sygnalizacji dla autobusów. Inaczej blokowaliby autobusy i w sumie nigdy
    > nie zjechaliby na drugi pas, bo ten buspas za sygnalizacją się kończy.

    A teraz nie jest tak że pozostali są dopuszczenia jak jest pas DOP?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 13. Data: 2024-05-27 10:01:33
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    > No tak, wszystko jasne. Prawie ;)
    > https://isap.sejm.gov.pl/isap.Nsf/download.xsp/WDU20
    021701393/O/D20021393.pdf

    > Taka wiedza jest zawarta podczas kształcenia na PJ kat. D?

    Wiedza o znakach i sygnalizacji na ogół jest prezentowana na wszystkich
    kursach na prawo jazdy. Przy czym wcale nie musisz tych znaków znać,
    masz się po prostu do nich stosować.

    > I każdy z PJ
    > kat. D może jeździć po takich liniach?

    Każdy z prawem jazdy może jeździć po torowiskach tramwajowych. I to
    każdym pojazdem, na który ma się uprawnienia.

    > Czy to się nabywa osobno?

    Co się nabywa osobno?

    --
    -
    Akarm

  • 14. Data: 2024-05-27 10:28:32
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 27.05.2024 o 10:01, Akarm pisze:

    021701393/O/D20021393.pdf

    > Wiedza o znakach i sygnalizacji na ogół jest prezentowana na wszystkich
    > kursach na prawo jazdy. Przy czym wcale nie musisz tych znaków znać,
    > masz się po prostu do nich stosować.

    Tak? Na kat. D jest ten sygnalizator opisany?
    http://znaki-drogowe.org/sygnaly-swietlne-dla-kieruj
    acych-pojazdami-wykonujacymi-odplatny-przewoz-osob-n
    a-regularnych-liniach/znak-SB

    > Każdy z prawem jazdy może jeździć po torowiskach tramwajowych. I to
    > każdym pojazdem, na który ma się uprawnienia.

    Ale te autobusy jeżdżą po torowiskach po których oprócz nich tylko
    tramwaj może się poruszać.

    > Co się nabywa osobno?

    Te uprawnienia do poruszania się kat. D po torowiskach po których tylko
    tramwaj i autobus może się poruszać.

    Dałbym link do google maps, ale miejsce, które wiem, że tak jest
    zorganizowany ruch jest w remoncie.
    Teraz tu:
    https://www.google.com/maps/@52.3951452,16.9501084,3
    a,75y,10.47h,71.52t/data=!3m7!1e1!3m5!1scjYwnU4toANs
    1sCjyKFHAg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.goo
    gleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DcjYwnU4toANs
    1sCjyKFHAg%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D2
    03%26h%3D100%26yaw%3D16.201483%26pitch%3D0%26thumbfo
    v%3D100!7i16384!8i8192?entry=ttu
    tym torowiskiem przez rondo śmigają autobusy.

    Robert

  • 15. Data: 2024-05-27 11:09:10
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    > Tak? Na kat. D jest ten sygnalizator opisany?
    > http://znaki-drogowe.org/sygnaly-swietlne-dla-kieruj
    acych-pojazdami-wykonujacymi-odplatny-przewoz-osob-n
    a-regularnych-liniach/znak-SB

    Bardzo możliwe.
    Ja prawa jazdy kat. D nie mam, na kursie tramwajowym nie byłem, ale i
    tak te sygnały znam.

    > Ale te autobusy jeżdżą po torowiskach po których oprócz nich tylko
    > tramwaj może się poruszać.

    Do jeżdżenia po jezdni z torowiskiem nie są potrzebne żadne osobne
    uprawnienia. Do kierowania pojazdem potrzebne są uprawnienia odpowiednie
    dla rodzaju pojazdu, którym się kieruje. Uprawnienia są wydawane nie w
    zależności od rodzaju nawierzchni, tylko od rodzaju pojazdu.
    Na przykład w Warszawie, jak widać, autobus jedzie po jezdni, w której
    są tory tramwajowe:
    https://maps.app.goo.gl/j4wkdsPStkk5Z8MS7
    Przy czym jest to pas wyłącznie dla komunikacji publicznej, czyli
    samochody prywatne tym pasem nie mogą jeździć.
    Tutaj też widać:
    https://maps.app.goo.gl/RP1UsURkTeJUikV18

    --
    -
    Akarm

  • 16. Data: 2024-05-27 11:32:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 26 May 2024 16:59:18 +0200, Robert Wańkowski wrote:

    > 23? 24 wedle tego co poniżej.
    > https://www.gov.pl/web/gov/kategorie-prawa-jazdy
    >
    > Czyli ci co jeżdżą po torowiskach mają kategorię D i Tramwaj?

    Nie wiem czy nie D+E. Autobus przegubowy ... to się nie liczy jak
    naczepa ?

    A tramwaje pewnie olewają - może przeszkolą w zakładzie z
    sygnalizacji, może juz na kursie ... dużo więcej tajników jazdy chyba
    nie ma.

    J.

  • 17. Data: 2024-05-27 12:12:33
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Shrek <...@w...pl> wrote:

    > A teraz nie jest tak że pozostali są dopuszczenia jak jest pas DOP?

    Czyli jak nie ma DOP to tylko autobusy miejskie mogą jeździć i nikt inny?

    --
    Wpada bandzior z brzytwa do sklepu na wsi i juz od drzwi drze morde:
    - Babo! - dawaj qrwa kase!

  • 18. Data: 2024-05-27 16:15:06
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > Czyli jak nie ma DOP to tylko autobusy miejskie mogą jeździć i nikt inny?

    Nie bardzo, elektryki mogą, nie mogą taksówki. A jak jest DOP to
    taksówki mogą móc, zależy od tego czy zostały dopuszczone, ma być
    tabliczka towarzysząca pod znakiem.

  • 19. Data: 2024-05-27 16:31:23
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Czyli jak nie ma DOP to tylko autobusy miejskie mogą jeździć i nikt inny?

    Tak mi się wydaje.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 20. Data: 2024-05-27 18:05:32
    Od: nadir <n...@h...org>

    > No tak, wszystko jasne. Prawie ;)
    > https://isap.sejm.gov.pl/isap.Nsf/download.xsp/WDU20
    021701393/O/D20021393.pdf

    > Taka wiedza jest zawarta podczas kształcenia na PJ kat. D?

    Nie mam to nie wiem, ale zakładam, że tak. Zauważ, że w tym
    rozporządzeniu masz też opisane znaki dla kierujących pojazdami
    wojskowymi, więc zwykły cywil nie musi się nimi martwić, tak samo jak
    znakami na torowiskach.

    > I każdy z PJ kat. D może jeździć po takich liniach? Czy to się nabywa osobno?

    Z rozporządzenia wynika, że tylko kierujący "autobusami
    oraz innymi pojazdami wykonujacymi odpłatny przewóz osób na regularnych
    liniach". Czym się różni regularna linia od nieregularnej to nie wiem,
    bo co do zasady każdy autobus wykonuje odpłatny przewóz osób.
    Możliwe że na kursie kat.D uczą takich niuansów, ale tego to ja już nie
    wiem.