  • 1. Data: 2022-02-06 20:58:01
    Temat: PC+TV = marny obraz
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    PC był podłączony do monitora 24 cale dell 1920punktów. Monitor został
    zastąpiony telewizorem samsung, o tej same rozdzielczości, ale 40 cali,
    co więcej, chwilowo stoi bliżej niż stary, mniejszy monitor. obraz na tv
    jest lekko gówniany. znaczy filmy itp - zajebiste, ale teksty na
    stronach www, w tym emailu, powodują konsternacje. znaczy każda krawędź
    czcionki, ma z jednej srtony wypływ jakiegoś koloru. jakby granica
    czerni i bieli miała dodatkowy pasek pikseli od dołu niebieski, z z góry
    czerwony. Gorzej jest z tekstami kolorowymi na stronach www. tam
    ewidentnie litery mają cienie, często te "cienie" są jaśniejsze.
    PRzykładanie lupy do ekranu niewiele daje. tam gdzie "wydaje sie" że
    litera ma cień - tam jest rząd pixeli w tym kolorze, o
    intensywności..... pomiędzy sąsiadującymi stanami. Na starym monitorze
    tego nie widziałem. już go nie mam, więc nie porównam. Jak się odsuwam
    od ekranu - mniej, ale też widzę wspomniane wady. monitor był S-IPS, a
    tv chyba jest VA. monitor był na dvi, a tv jest na długim HDMI. czy wady
    oglądanego obrazu mogą być spowodowane przez kabel hdmi marnej jakości?

    Pozdrawiam
    ToMasz

  • 2. Data: 2022-02-07 00:37:20
    Temat: Re: PC+TV = marny obraz
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:stp98a$9v6$1@dont-email.me>
    user ToMasz pisze tak:

    > czy wady oglądanego obrazu mogą być spowodowane przez kabel hdmi
    > marnej jakości?

    hdmi nie, mój kabel miał 10m

    Obraz jest większy i bardziej rzuca się to w oczy.
    Trzeba eksperymentować z wygładzaniem czcionek.

    jakby się ktoś pytał to mam tv Samsunga 40 i 58 i 65 cali

    --
    Piter

  • 3. Data: 2022-02-07 01:13:55
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2022-02-06 o 20:58, ToMasz pisze:

> [...]
    > tv chyba jest VA. monitor był na dvi, a tv jest na długim HDMI. czy wady
    > oglądanego obrazu mogą być spowodowane przez kabel hdmi marnej jakości?

    Jakość kabla HDMI nie powinna mieć znaczenia, sygnał jest cyfrowy więc
    będą dwa stany, jest obraz/nie ma obrazu.
    Telewizory słabo sprawdzają się jako monitory komputerowe, mają za dużo
    funkcji "poprawiania obrazu" który sygnał z monitora psują.
    Jak telewizor dobry to ma opcje wyłączenia tego wszystkiego dla
    wybranego złącza HDMI, jak nie ma takiej opcji to nie bardzo się
    nadaje jako monitor.

    W przypadku kiedy masz miejsce tylko na jeden wyświetlacz radził
    bym dobry monitor fullhd 32 cali (chyba że są większe) i zewnętrzny
    tuner DVBT2 który zrobi z niego telewizor.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2022-02-07 08:56:18
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 07.02.2022 01:13, RadoslawF wrote:
    > W przypadku kiedy masz miejsce tylko na jeden wyświetlacz radził
    > bym dobry monitor fullhd 32 cali (chyba że są większe) i zewnętrzny
    > tuner DVBT2 który zrobi z niego telewizor.

    32 cale to już chociaż 2560x1440 bo przy FHD oczy będą boleć od pikseli
    1x1mm.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 5. Data: 2022-02-07 10:00:32
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/02/2022 20:58, ToMasz wrote:
    > znaczy każda krawędź
    > czcionki, ma z jednej srtony wypływ jakiegoś koloru

    Brzmi jak:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Subpixel_rendering

    Ustaw to sobie:

    https://www.howtogeek.com/howto/28790/tweak-cleartyp
    e-in-windows-7/

  • 6. Data: 2022-02-07 10:49:41
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Hello!

    Przede wszystkim sprawdź, czy nie jest włączony overscan. Powinieneś
    mieć w menu proporcji ekranu opcje 1:1 pixel lub podobną.
    Potem włącz tryb Gra (jeśli jest) i wyłącz wszystkie polepszacze obrazu.
    Jak to wszystko nie pomoże to post od heby jest najlepszą drogą :)

    Pozdrawiam - Mirek

    --
    Mirek Ptak
    kolczan( a t )dronet(kropek) p l

  • 7. Data: 2022-02-07 19:18:17
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    W Samsungu to bywa skomplikowane, ale powinieneś dać radę przy pewnym wysiłku.
    Pierwsze to w menu wybór źródła HDMI czy jest UHD (4:4:4) czy nie (4:2:2).
    Drugie to wybór typu sygnału dla źródła (przytrzymujesz dłużej 'OK" na symbolu źródła
    na górnym pasku i strzałką w dół).
    Zacznij od wyboru źródła jako 'PC'.
    Później ustawienia w menu obrazu (Menu -> Picture).
    Jest jeszcze możliwy tryb Game (pomija większość "ulepszaczy obrazu"), również w
    kilku miejscach wybierany.
    Czasem jeszcze trzeba włączyć dopasowanie wielkości obrazu do ekranu (On/Off, samo z
    siebie bywa zwykle Auto).
    J.w. mniej więcej w Tizen2, nie wiem czy Twój ma tyle opcji.
    Kabel ma znaczenie i powinien być jak najkrótszy.

    -----

  • 8. Data: 2022-02-08 06:31:46
    Od: ptoki <s...@g...com>

    niedziela, 6 lutego 2022 o 18:16:44 UTC-6 RadoslawF napisał(a):
    > Jakość kabla HDMI nie powinna mieć znaczenia, sygnał jest cyfrowy więc
    > będą dwa stany, jest obraz/nie ma obrazu.

    No nie.
    https://news.ycombinator.com/item?id=1231819

    Primo:
    Kiepskie kable slabo prznosza sygnal i z prostokatnego robi sie rozmyty sinus.
    Do tego korekcja bledow moze sprawiac ze powtarzalne zestawy sygnalow beda mialy
    powtarzalne artefakty.
    A ze tam nie ma kompresji takiej jak w jpg to artefakty nie za w postaci prostokatow
    tylko tradycyjnie "duszki" na brzegach niektorych elementow graficznych.

    Jesli bit/bity na ktorych pojawia sie blad jest malo znaczacy to felery sa delikatne.
    Jak sa znaczace to pojawiaja sie dziwne gorace albo zimne piksle.
    Oczywiscie kabel musi byc mocno udreczony aby bylo widac te felery albo
    telewizor/monitor po prostu nie stara sie robic ecc.

    Tak ze nie jest tak ze jak cyfrowo to bezblednie.

> [...]
    > Jak telewizor dobry to ma opcje wyłączenia tego wszystkiego dla
    > wybranego złącza HDMI, jak nie ma takiej opcji to nie bardzo się

    Tak, to jest bardziej prawdopodobne ale zakladamy ze user jednak poklikal i
    ulepszalki wylaczyl.

  • 9. Data: 2022-02-08 06:34:48
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 6 lut 2022 o 20:58, ToMasz pisze:

    > 1920punktów.

    rozdzielczość to ileś na ileś -- podałeś jeden wymiar.

    > Monitor został zastąpiony telewizorem samsung,
    > o tej same rozdzielczości

    > czerni i bieli miała dodatkowy pasek pikseli
    > od dołu niebieski, z z góry czerwony.

    Chromatyczna aberracja? ;) -- Win10 daje możliwość likwidacji
    tego efektu, ale nie pamiętam, gdzie jest ta regulacja...
    Przechodzi się przez wiele ekranów z tekstem...

    > czy wady oglądanego obrazu mogą być spowodowane
    > przez kabel hdmi marnej jakości?

    Niby mogą, ale nie takie...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 10. Data: 2022-02-08 23:43:03
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 7 Feb 2022 21:31:46 -0800 (PST), ptoki napisał(a):

> [...]
    > Oczywiscie kabel musi byc mocno udreczony aby bylo widac te felery albo
    telewizor/monitor po prostu nie stara sie robic ecc.

    Dodatkowo brak korekcji błędów, idzie po prostu strumień. Jak jest dziura,
    słaby sygnał i dekoder nie trafi na ramkę głónną, to może być nawet
    zamrożony obraz przez dłuższą chwilę albo całkiem źle zdekodowany.

    > Tak ze nie jest tak ze jak cyfrowo to bezblednie.

    Otóż to.

    > Tak, to jest bardziej prawdopodobne ale zakladamy ze user jednak poklikal i
    ulepszalki wylaczyl.

    Są tacy, co nie wiedzą, i włączają "ulepszacze" dla sygnału z pc albo
    innego bluraja.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam