eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyOszczędzanie nie jest łatweRe: Oszczędzanie nie jest łatwe
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.s0106bc9b68897
    d91.wp.shawcable.net!not-for-mail
    From: ptoki <p...@e...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Oszczędzanie nie jest łatwe
    Date: Wed, 8 Jan 2025 15:49:41 -0600
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <vlmrtm$tpr$1@news.chmurka.net>
    References: <vlk84q$1e6h5$1@paganini.bofh.team>
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Wed, 8 Jan 2025 21:49:42 -0000 (UTC)
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="ptoki";
    posting-host="s0106bc9b68897d91.wp.shawcable.net:24.77.123.5";
    logging-data="30523";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:102.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/102.11.0
    Cancel-Lock: sha1:g/WZqgDtnn5XnBZzAdhQ/N9e8u8=
    sha256:WFCC8vLfh0ODUvKLmvaf0H8JfzeLvO3lRCxUY6Z5I3A=
    sha1:ofBnu0qV/ll2c5/iXiYCdtE4dTs=
    sha256:lt2Ms7SR8u0MJZ2g/Gmgbmbz3v43gh0tp0mbrVmPuek=
    Content-Language: en-US
    In-Reply-To: <vlk84q$1e6h5$1@paganini.bofh.team>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2727745
    [ ukryj nagłówki ]

    On 2025-01-07 15:59, Pixel(R)?? wrote:
    > Jakiś czas temu pisałem, że można łatwo oszczędzać paliwo...łatwo to nie
    > znaczy jednak głupio, trzeba mieć doświadczenie, ucho, wyczucie,
    > LINK:
    >
    > https://www.auto-swiat.pl/porady/eksploatacja/zgubne
    -skutki-oszczedzania-paliwa-tak-kierowcy-psuja-silni
    ki-samochodow/kdfzy7k
    >

    Ten art jest dosyc glupi i zawiera fanaberie.

    Ale po kolei:

    1. Trzeba naprawde sie nastarac aby w trasie palic 20% wiecej niz to co
    normalnie mozna spalic. Czyli ciagle gaz-hamulec, cisnac gaz widzac
    przed soba czerwone na skrzyzowaniu, jezdzic niedogrzanym silnikiem
    krotkie dystanse i tak dalej.

    Jak sie nie robi naprawde glupich rzeczy to nie ma szans urwac 30% z
    normalnej jazdy. Z szalonej to pewnie tak ale nie z normalnej. 20% max,
    moze...

    2. Optymalnosc jazdy to dosyc nietrywialna sprawa. Rzadko ktory silnik
    wspolczesny ma wieksza sprawnosc na niskich obrotach. Moj diesel mial
    najwieksza sprawnosc chyba w okolicy 2100rpm. Dla benzynowcow to bedzie
    pewnie nieco wyzej. I do tego trzeba dodac charakterystyke skrzyni i
    opory powietrza przy danej predkosci.

    Jeden ford z dizlem (1.8tdci) mial optimum mial w okolicy 80km/h - foka.
    drugi benzynowy mial optimum blizej 70km/h - fiesta 1.3. Jeszcze inny
    ford 3.6L benzyna moze moglby miec duza sprawnosc na 5 biegu przy 1.5k
    rpm i to by moze wyszlo kolo 90kmh.

    W praktyce maksimum oszczednosci i jakies sensowne optimum to roznica
    moze 10%.

    3. Art sugeruje ze optimum jest przy 120kmh ale nie precyzuje czy
    optimum to najmniejsze zuzycie vs czas przejazdu vs trwalosc ale na moje
    oko to nie jest optimum. Ja bym optimum umiescil gdzies miedzy
    90-100-110kmh.

    4. W arcie nie wspomnieli o coastingu czyli rozpedzasz sie konkretnie i
    sprawnie do np. 115kmh. I potem delikatni odpuszczasz gaz aby predkosc
    nieco spadala i po minucie czy dwu byla na poziomie 105kmh i wtedy
    powtorzyc cykl. Jakies tam efekty z tego sie uzyskuje ale pewnie ktos
    jadacy za nami nie bedzie zadowolony.

    5. Przetestowalem kiedys tego dizla cisnac non stop 160-170kmh
    licznikowe. Spalanie z 5-6l/100 wzroslo chyba do 7i pol czy cos w ten
    desen.

    Pomysly w postaci wyrzucenia gratow z auta, dopompowania opon nieco
    powyzej normy, jazdy na obrotach w okolicy 800-1000-1200 rpm na
    najwyzszym biegu uwazam za glupie ale nie z powodu dbania o panewki.

    Panewki to akurat przy takim uzyciu to sie duzo nie psuja, przynajmniej
    w autach z sensownymi pompami olejowymi.

    W praktyce oszczedzanie jest relatywnie latwe w autach nie starszych niz
    te 20 lat.

    Mam statsy z chyba 7 czy 8 aut w dosyc duzym zakresie i jak analizuje
    spalanie to najwiekszy wplyw ma jazda na nieogrzanym, ruch po miescie i
    w korkach. I na to to wiele sie poradzic nie daje to sa warunki poza
    kierowcy kontrola. No, moze mozna zaplanowac jazde tak aby auto sie nie
    wychladzalo w poszczegolnych odcinkach jak jest ich wiecej ale to tez
    nikly wplyw.

    Wiekszy wplyw ma np. fakt uzycia skrzyni manualnej a nie automatu albood
    biedy jazda bez klimy.

    Ale i ta klima to tez mityczna jest bo nigdy nie udalo mi sie uzyskac
    wzrostu spalania o wiecej niz jaies 5% przy jej wlaczeniu.

    --
    Lukasz

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: