-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.s0106bc9b68897
d91.wp.shawcable.net!not-for-mail
From: ptoki <p...@e...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Oszczędzanie nie jest łatwe
Date: Wed, 8 Jan 2025 15:49:41 -0600
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <vlmrtm$tpr$1@news.chmurka.net>
References: <vlk84q$1e6h5$1@paganini.bofh.team>
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Wed, 8 Jan 2025 21:49:42 -0000 (UTC)
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="ptoki";
posting-host="s0106bc9b68897d91.wp.shawcable.net:24.77.123.5";
logging-data="30523";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:102.0) Gecko/20100101
Thunderbird/102.11.0
Cancel-Lock: sha1:g/WZqgDtnn5XnBZzAdhQ/N9e8u8=
sha256:WFCC8vLfh0ODUvKLmvaf0H8JfzeLvO3lRCxUY6Z5I3A=
sha1:ofBnu0qV/ll2c5/iXiYCdtE4dTs=
sha256:lt2Ms7SR8u0MJZ2g/Gmgbmbz3v43gh0tp0mbrVmPuek=
Content-Language: en-US
In-Reply-To: <vlk84q$1e6h5$1@paganini.bofh.team>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2727745
[ ukryj nagłówki ]On 2025-01-07 15:59, Pixel(R)?? wrote:
> Jakiś czas temu pisałem, że można łatwo oszczędzać paliwo...łatwo to nie
> znaczy jednak głupio, trzeba mieć doświadczenie, ucho, wyczucie,
> LINK:
>
> https://www.auto-swiat.pl/porady/eksploatacja/zgubne
-skutki-oszczedzania-paliwa-tak-kierowcy-psuja-silni
ki-samochodow/kdfzy7k
>
Ten art jest dosyc glupi i zawiera fanaberie.
Ale po kolei:
1. Trzeba naprawde sie nastarac aby w trasie palic 20% wiecej niz to co
normalnie mozna spalic. Czyli ciagle gaz-hamulec, cisnac gaz widzac
przed soba czerwone na skrzyzowaniu, jezdzic niedogrzanym silnikiem
krotkie dystanse i tak dalej.
Jak sie nie robi naprawde glupich rzeczy to nie ma szans urwac 30% z
normalnej jazdy. Z szalonej to pewnie tak ale nie z normalnej. 20% max,
moze...
2. Optymalnosc jazdy to dosyc nietrywialna sprawa. Rzadko ktory silnik
wspolczesny ma wieksza sprawnosc na niskich obrotach. Moj diesel mial
najwieksza sprawnosc chyba w okolicy 2100rpm. Dla benzynowcow to bedzie
pewnie nieco wyzej. I do tego trzeba dodac charakterystyke skrzyni i
opory powietrza przy danej predkosci.
Jeden ford z dizlem (1.8tdci) mial optimum mial w okolicy 80km/h - foka.
drugi benzynowy mial optimum blizej 70km/h - fiesta 1.3. Jeszcze inny
ford 3.6L benzyna moze moglby miec duza sprawnosc na 5 biegu przy 1.5k
rpm i to by moze wyszlo kolo 90kmh.
W praktyce maksimum oszczednosci i jakies sensowne optimum to roznica
moze 10%.
3. Art sugeruje ze optimum jest przy 120kmh ale nie precyzuje czy
optimum to najmniejsze zuzycie vs czas przejazdu vs trwalosc ale na moje
oko to nie jest optimum. Ja bym optimum umiescil gdzies miedzy
90-100-110kmh.
4. W arcie nie wspomnieli o coastingu czyli rozpedzasz sie konkretnie i
sprawnie do np. 115kmh. I potem delikatni odpuszczasz gaz aby predkosc
nieco spadala i po minucie czy dwu byla na poziomie 105kmh i wtedy
powtorzyc cykl. Jakies tam efekty z tego sie uzyskuje ale pewnie ktos
jadacy za nami nie bedzie zadowolony.
5. Przetestowalem kiedys tego dizla cisnac non stop 160-170kmh
licznikowe. Spalanie z 5-6l/100 wzroslo chyba do 7i pol czy cos w ten
desen.
Pomysly w postaci wyrzucenia gratow z auta, dopompowania opon nieco
powyzej normy, jazdy na obrotach w okolicy 800-1000-1200 rpm na
najwyzszym biegu uwazam za glupie ale nie z powodu dbania o panewki.
Panewki to akurat przy takim uzyciu to sie duzo nie psuja, przynajmniej
w autach z sensownymi pompami olejowymi.
W praktyce oszczedzanie jest relatywnie latwe w autach nie starszych niz
te 20 lat.
Mam statsy z chyba 7 czy 8 aut w dosyc duzym zakresie i jak analizuje
spalanie to najwiekszy wplyw ma jazda na nieogrzanym, ruch po miescie i
w korkach. I na to to wiele sie poradzic nie daje to sa warunki poza
kierowcy kontrola. No, moze mozna zaplanowac jazde tak aby auto sie nie
wychladzalo w poszczegolnych odcinkach jak jest ich wiecej ale to tez
nikly wplyw.
Wiekszy wplyw ma np. fakt uzycia skrzyni manualnej a nie automatu albood
biedy jazda bez klimy.
Ale i ta klima to tez mityczna jest bo nigdy nie udalo mi sie uzyskac
wzrostu spalania o wiecej niz jaies 5% przy jej wlaczeniu.
--
Lukasz
Następne wpisy z tego wątku
- 08.01.25 22:57 ptoki
- 08.01.25 23:07 ptoki
- 09.01.25 07:33 Cavallino
- 09.01.25 07:38 Cavallino
- 09.01.25 09:27 Pixel(R)??
- 09.01.25 09:33 Pixel(R)??
- 09.01.25 13:23 J.F
- 09.01.25 13:55 Pixel(R)??
- 09.01.25 18:25 J.F
- 09.01.25 18:55 Shrek
- 09.01.25 22:55 Pixel(R)??
- 09.01.25 23:09 Pixel(R)??
- 09.01.25 23:52 Shrek
- 10.01.25 03:23 ptoki
- 10.01.25 03:30 ptoki
Najnowsze wątki z tej grupy
- Na co komu okna
- Mój elektryk
- Spalił się autobus :-)
- 64 proc. kierowców zrobi dodatkowo maks. 500 m, aby przy okazji zatankować pojazd
- wodor
- Najszybciej ładujące się samochody elektryczne
- Izera goli do zera! - co najmniej 383M złotówek wyprowadzonych z budżetu
- koniec zdupy wymysłów
- a Ty jak się zachowasz w godzinie próby?
- Tak wiem.... To oczywiste ale jak oni dzisiaj dziadują na materiale
- Echhhhhh. Marzy mi się SWAP Audi A2 z 1.8 T ;-)
- Dyrektor Toyoty miał rację. Elektryki to ślepa uliczka
- spalinki
- Odśnieżanie samochodu(1)
- wpadłem kołem w dziurę nocusz zdarza się
Najnowsze wątki
- 2025-03-15 Na co komu okna
- 2025-03-15 Mój elektryk
- 2025-03-15 Fejk muzyczny czy nie fejk
- 2025-03-15 China-Kraków => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2025-03-15 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL (Logistyka, WMS, Produk
- 2025-03-15 Błonie => Analityk Systemów Informatycznych (TMS SPEED) <=
- 2025-03-15 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2025-03-15 Warszawa => Java Full Stack Developer (Angular2+ experience) <=
- 2025-03-15 Warszawa => Java Full Stack Developer (Angular2+) <=
- 2025-03-15 KOMU w RP3 pasuje "Rumuńska łatwość gmerania w wyborach" i dlaczego nie PO-Trzaskanym?
- 2025-03-15 China-Kraków => Key Account Manager IT <=
- 2025-03-14 Spalił się autobus :-)
- 2025-03-14 Policjanci z Piątku
- 2025-03-14 Lublin => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-03-14 Warszawa => Account Manager - Sprzedaż Usług Rekrutacyjnych <=