  • Data: 2011-12-12 13:44:16
    Temat: Re: Oszczednosci zarowkowe
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-12-11 18:27, J.F. pisze:

    > Bo 150W w swietlowkach to tez przesada, chyba ze lubisz bardzo jasno, albo
    > pokoj slusznych rozmiarow.

    W porównaniu z oświetleniem w ciągu dnia to jest wciąż dużo ciemniej.
    Pokój jest normalnych rozmiarów, ok. 14m2. Przy powierzchni okien
    ok. 3m2 można liczyć na ok. 1 do 2 kW.

    Pisząc "świetlówki" mam na myśli świetlówki energooszczędne w oprawie
    E27 ("zastępujące żarówki"). Mam pięć sztuk o mocy 25W każda. Jedna
    z nich w kolorze "zimnym białym", pozostałe żółte - 2700K. To trochę
    zbliża kolor do dziennego. Same świetlówki 6500K są zbyt niebieskie.
    Nie znalazłem świetlówek w odcieniach pośrednich między 2700K a 6500K,
    a przydałoby się ok. 3500K, a może 5400K.

    Oświetlone tak pomieszczenie całkiem dobrze wygląda. Nieciągłości widma
    przeszkadzają tylko przy robieniu zdjęć (nie da się ustawić balansu
    bieli - zawsze są błędy w odwzorowaniu kolorów). Wydaje mi się,
    że świetlówki "zimno-białe" (np. Philips) mają lepsze widmo od żółtych.
    Sprawdzałem prostym spektrometrem (amatorski: YStZk2zANvk na YT)
    i większe braki są tylko między zielonym a pomarańczowym (brak żółtego?).
    Widoczny jest jednak nieciągły charakter widma i kilka wyraźnie
    jaśniejszych kresek (czerwony, zielony, niebiesko-fioletowy).

    Sprawdzałem też białe diody LED - widmo jest (prawie?) ciągłe!
    Nie udało mi się zauważyć prążków. Jest tylko małe osłabienie
    jasności między jasnozielonym a niebieskim. Reszta wygląda jak z żarówki
    albo słońca. Ciekawe, dlaczego tak samo nie mogą wyglądać świetlówki
    (zasada działania z pobudzaniem luminoforu jest podobna).

    Stronka o oświetleniu pomieszczeń:
    http://www.zdroweoswietlenie.pl/index2.php?go=pokaz_
    galeria&ptyp=wewnetrzne

    P.