  • 1. Data: 2012-01-23 18:31:52
    Temat: Oświetlenie LED
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Tym razem mam pytanie o oświetlanie pomieszczeń diodami LED.
    Przy okazji remontu chciałem eksperymentalnie oświetlić
    przedpokój wyłącznie diodami LED ("energooszczędne" i "trwałe").
    Mam tam teraz jedną żarową żarówkę 100W ("specjalną", ma świecić
    nieco jaśniej niż zwykła - ok. 1550 lm). Trochę za ciemna,
    więc diody miały świecić jaśniej.

    Po policzeniu ceny jednostkowej diody okazało się, że najtańsze są
    w taśmach 5-metrowych. Kupiłem 7 metrów taśmy z diodami "neutralno
    -białymi" (120 diod/m) i 5 metrów z diodami "ciepło-białymi"
    (60 diod/m). Według opisu, ta gęstsza taśma miała dawać ok. 9W/m.
    Spodziewałem się więc ok. 85W pobieranej mocy przy 12V. Podłączyłem
    wszystko do zasilacza - okazało się, że przy 12V pobiera ok. 4,5A.
    Czyli 54W. Trudno, słabiej niż obiecywali, ale i tak spodziewałem się
    w miarę jasnego światła.

    Z powodu braku odpowiednich opraw, nawinąłem te taśmy na rurę
    kanalizacyjną o średnicy 11cm. Kupiłem zasilacz 12V/60Wm i podłączyłem
    ok. 2/3 tych taśm, tzn. 780 diod. Niestety - okazało się, że świeci to
    słabiej niż żarówka (2 razy? Trudno oszacować). W dodatku grzeje się,
    a zasilacz pobiera z sieci 230V około 50W. Wygląda na to, że potrzebuję
    dwie takie instalacje, żeby uzyskać jasność zwykłej żarówki 100W.
    W dodatku kolor "neutralno-biały" jest dosyć niebieski i nawet
    po wymieszaniu z "ciepłym" wygląda raczej źle.

    Trochę to dziwne - oświetlenie diodowe o mocy 5W reklamowane jest
    jako zastępujące żarówki 70W. A w rzeczywistości - potrzebowałbym
    100W, żeby zastąpić żarówkę 100W. Czy ktoś ma doświadczenia z oświetlaniem
    (a nie tylko doświetlaniem) diodami LED?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2012-01-23 18:51:22
    Temat: Re: Oświetlenie LED
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > (60 diod/m). Według opisu, ta gęstsza taśma miała dawać ok. 9W/m.
    Chyba "brać"
    Z tego co widziałem, te taśmy są montowane z rezystorów i diod.
    W związku z tym:
    MOC pobierana=MOC wydzielana na R+MOC wydzielana przez LED.
    Przy tak dużej ilości diod, trzeba je łaczyć szeregowo z jednym rezystorem.
    Te paski, to są robione dla założenia, że mają być zasilane 12V, bez względu
    na długość paska,
    więc równolegle z własnymi rezystorami.
    S.

  • 3. Data: 2012-01-23 19:05:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Piotrne,

    > Tym razem mam pytanie o oświetlanie pomieszczeń diodami LED.

    [...]

> [...]
    > 100W, żeby zastąpić żarówkę 100W. Czy ktoś ma doświadczenia z oświetlaniem
    > (a nie tylko doświetlaniem) diodami LED?

    Wziąłes najtańsze taśmy LEDowe, jakie były i żądasz od nich wydajnosci
    200lm/W? Tyle nie mają jeszcze nawet topowe diody mocy dostępne na
    rynku!

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2012-01-23 19:09:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Sylwester Łazar napisał:

> [...]
    > Te paski, to są robione dla założenia, że mają być zasilane 12V, bez względu
    > na długość paska, więc równolegle z własnymi rezystorami.

    Oglądałem niedawno taka taśmę. Była podzielona, jak tasiemiec, na segmenty.
    W każdym segmencie jeden opornik i kilka szeregowo połączonych diod (nie
    pamiętam ile dokładnie). Między segmentami obrazek nożyczek wskazujący
    gdzie można ciąć. Czyli nie powinno być aż tak źle.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2012-01-23 19:27:46
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    Użytkownik "Piotrne" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 100W, żeby zastąpić żarówkę 100W. Czy ktoś ma doświadczenia z oświetlaniem
    > (a nie tylko doświetlaniem) diodami LED?

    ja kupiłem takie: http://allegro.pl/i2019461874.html
    wychodzi 20gr/dioda

    1. zapewnij osłonę rozpraszającą
    2. też się na tych paskach zawiodłem, nie dość że trzeba zasilacz (straty +
    te na rezystorach)
    3. zapaliłem w pokoju dla próby pasek przeznaczony do łazienki z mizernym
    efektem
    4. z powodzeniem użyłem w łazience pasek 27diód , usuwając podłóżną
    świetlówkę (zbyt często się zużywała) z lampki nad lustrem (nie mierzyłem
    poboru mocy)
    oprawa (porowate szkło) daje wystarczający efekt rozpraszania, umieszczona
    na jednym boku odbłyśnika w obudowie świeci lekko bokiem, odbijając światło,
    w efekcie nie ma drażniącego rażenia, światło z bliska jest naprawdę jasne
    lampa skierowana w stronę drzwi odległość 130cm - 20lux

    znajomy chce podświetlić schody,
    i chyba tylko do tego te paski się nadają

    erator/

  • 6. Data: 2012-01-23 19:38:42
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    "zlotowinfo" <u...@g...pl> wrote in message
    > Użytkownik "Piotrne" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    (ciap)

    > znajomy chce podświetlić schody,
    > i chyba tylko do tego te paski się nadają

    W kiblu na dworcu PKS w Lublinie to się sprawdza ;-)

    --
    Włodek

  • 7. Data: 2012-01-23 19:40:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    zlotowinfo napisało:

    > 4. z powodzeniem użyłem w łazience pasek 27diód , usuwając podłóżną
    > świetlówkę

    To taka przeznaczona do świecenia pod łóżkiem?

    Jarek

    --
    I wnet rozwiązał łamigłówkę
    Świetlik bez prądu świecił też

  • 8. Data: 2012-01-23 19:50:36
    Od: Pawel2420 <z...@n...pl>

    > A w rzeczywistości - potrzebowałbym
    > 100W, żeby zastąpić żarówkę 100W. Czy ktoś ma doświadczenia z oświetlaniem
    > (a nie tylko doświetlaniem) diodami LED?

    Kupiłem żarówkę LED. Składa się chyba ze 108 szt. diod 5050. Zmierzyłem,
    że pobiera 16W. Moim zdaniem świeci mniej więcej tak jak klasyczna
    żarówka 100W.

    Paweł

  • 9. Data: 2012-01-23 20:06:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jarosław,

> [...]
    > pamiętam ile dokładnie). Między segmentami obrazek nożyczek wskazujący
    > gdzie można ciąć. Czyli nie powinno być aż tak źle.

    Zazwyczaj przy białych diodach są po 3 diody + rezystor. Ale rzeczą
    istotniejszą jest to, że w tanich taśmach sa podłe diody, które nadaja
    się do podświetlenia schodów ale na pewno nie jako oświetlenie główne.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2012-01-23 20:10:08
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    > Chyba "brać"

    Tak, brać. Ale nie bierze, więc pewnie też słabiej świeci
    niż obiecują. A obiecywali 400 lm / metr (dla taśmy 120 diod/m
    z poborem mocy 9W/m), czyli przy 5 m taśmy miało być 2000 lm.
    Jaśniej od żarówki 100W, która ma 1550 lm. Niestety, jest znacznie
    ciemniej - tak ciemno, że nawet po dołożeniu dodatkowych 3m taśmy
    (60 diod/m) nie nadaje się to do oświetlenia. Mogę dokładać
    następne taśmy, ale już teraz pobiera to 50W, więc z energooszczędnością
    całość nie będzie miała wiele wspólnego.

    Chyba zainstaluję zwykłe świetlówki energooszczędne, a nieudaną lampę
    LEDową przerobię na lampkę nocną... Świetlówki raczej mają obiecywane
    parametry.

    Ogólnie - nawet odliczając 25% strat na rezystorach (białe diody mają
    spadek napięcia ok. 3V), daleko tym diodom do deklarowanej sprawności.
    A może trafiłem na wybrakowane? Dlatego pytałem, czy ktoś użył diod
    jako jedynego źródła światła w pomieszczeniu (i ilu użył, żeby było jasno).

    P.