  • 1. Data: 2014-05-01 18:57:48
    Temat: Oświetlacz światłowodowy
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    Witam,
    Czasem zdarza mi się grzebać w marnie oświetlonych i trudno dostępnych
    gratach. Cienki światłowód byłby bardzo sympatyczny do ich rozjaśnienia.
    Na wiadomym portalu aukcyjnym dostępne są latarki światłowodowe, ale
    niska cena to ich jedyna zaleta. Po szufladach poniewierają mi się
    kawałki plastikowych światłowodów, które pewnie byłyby dobre do tego
    celu, ale nie wiem, jak wpuścić do tego światłowodu sporą ilość światła,
    na przykład z LEDa. Może ktoś z Was zna jakiś patent, albo zna namiar na
    gotową zabawkę tego typu za rozsądny pieniądz?

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 2. Data: 2014-05-01 19:41:51
    Temat: Re: Oświetlacz światłowodowy
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-05-01 18:57, Paweł Pawłowicz pisze:
> [...]
    > na przykład z LEDa. Może ktoś z Was zna jakiś patent, albo zna namiar na
    > gotową zabawkę tego typu za rozsądny pieniądz?
    Zdefiniuj "sporą ilość światła".
    Zrobiłem kiedyś ze ścinek światłowodów lampkę - led 5050, i swiatłowody
    zebrane "do kupy" tak by dały razem średnicę ~5mm, tyle co świecący
    wierzch leda 5050.
    Ledów 5050 jest tam 3szt, i daje to światła całkiem sporo, robi jako
    nocna lampka w pokoju dziecka - wystarczy że da się znaleźć smoczka bez
    włączania głównego światła ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2014-05-01 22:36:45
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-05-01 19:41, BartekK pisze:

    > Zdefiniuj "sporą ilość światła".
    > Zrobiłem kiedyś ze ścinek światłowodów lampkę - led 5050, i swiatłowody
    > zebrane "do kupy" tak by dały razem średnicę ~5mm, tyle co świecący
    > wierzch leda 5050.

    Światła tyle, aby dobrze widzieć w czym dłubię. 5 mm to za dużo,
    plastikowy światłowód z rdzeniem 1 mm i średnicy zewnętrznej 2 mm byłby
    OK, ale wchodzi do niego bardzo niewielka część światła z LEDa.

    P.P.

  • 4. Data: 2014-05-01 23:08:31
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Światła tyle, aby dobrze widzieć w czym dłubię. 5 mm to za dużo,
    > plastikowy światłowód z rdzeniem 1 mm i średnicy zewnętrznej 2 mm byłby
    > OK, ale wchodzi do niego bardzo niewielka część światła z LEDa.

    no to cudów nie ma, trzeba dać jakiś układ optyczny, znaczy soczewkę.
    Tak to chyba jest zrobione w oświetlaczach światłowodowych.

    Najprędzej trzeba by poszukać w klamotach jakieś soczewki i
    poeksperymentować...

  • 5. Data: 2014-05-02 10:27:56
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 01 May 2014 23:08:31 +0200, sundayman napisał(a):

    > Najprędzej trzeba by poszukać w klamotach jakieś soczewki i
    > poeksperymentować...

    IMO jedna soczewka nie starczy, trzeba dwóch (obiektywu) żeby uzyskać
    wiązkę węższą ale równoległą.
    --
    Jacek

  • 6. Data: 2014-05-02 10:47:56
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 01.05.2014 22:36, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Światła tyle, aby dobrze widzieć w czym dłubię. 5 mm to za dużo,

    Nie wiem w czym dłubiesz, ale po co światłowód? Jeśli miejsca mało to i
    światła trzeba niewiele... no chyba, że chcesz oświetlić pokój przez
    dziurkę po gwoździu ;) Diodki led są na tyle małe, że wsadzisz na
    kabelku do środka. 3mm za dużo? - no to zostają SMD.

    --
    Mirek.

  • 7. Data: 2014-05-02 10:59:34
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Jacek Maciejewski napisał:

    > IMO jedna soczewka nie starczy, trzeba dwóch (obiektywu) żeby uzyskać
    > wiązkę węższą ale równoległą.

    Nie wystarczy skupić na początku światłowodu?

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 8. Data: 2014-05-02 11:23:38
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 02 May 2014 09:59:34 +0100, AlexY napisał(a):

    > Nie wystarczy skupić na początku światłowodu?

    Nie wiem jaki jest kąt wewnętrznego odbicia w światłowodzie ale z soczewki
    by musiała wychodzić wiązka o mniejszym kącie. Może soczewka o długiej
    ogniskowej by była OK.
    --
    Jacek

  • 9. Data: 2014-05-02 12:30:01
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-05-02 10:47, Mirek pisze:

> [...]
    > dziurkę po gwoździu ;) Diodki led są na tyle małe, że wsadzisz na
    > kabelku do środka. 3mm za dużo? - no to zostają SMD.

    Tak właśnie robię, ale to mało wygodne, dlatego szukam lepszego
    rozwiązania.
    Wystarczy mi plamka światła o średnicy 1 cm, i tak właśnie jest przy
    plastikowym światłowodzie. Tylko trochę mało tego światła.

    Paweł

  • 10. Data: 2014-05-02 12:35:54
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-05-02 10:59, AlexY pisze:

    > Nie wystarczy skupić na początku światłowodu?

    Problemem jest kąt graniczny, światło wpadające do światłowodu pod
    większym kątem ucieka z żyły wewnętrznej.

    P.P.