    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Osobowy diesel w PRL
    Date: Thu, 10 Aug 2017 12:01:25 +0200

    Użytkownik "Marcin" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    >Czy ktoś wie co było przyczyną, że w PRL nie wyprodukowano polskiego
    >silnika diesla do samochodu osobowego? Czy to problem zbyt
    >skomplikowanej konstrukcji czy może braku odpowiednich materiałów? Z
    >tego co udało mi się na szybko ustalić to także w innych KDLach
    >(Krajach Demokracji Ludowej) nie były produkowane samochody osobowe z
    >silnikami diesla. A gdy FSO wypuściło krótką serię dużych fiatów z
    >silnikami diesla to były to silniki volkswagena. Pamiętam jakim
    >pożądaniem było auto z silnikiem diesla w latach 80 i jak łatwo można
> [...]

    A po co - zeby spoleczenstwo moglo sobie jezdzic ? Pociagiem moglo.

    Tak w ogole, to na calym swiecie bylo wtedy malo tych osobowych
    diesli.
    Spopularyzowaly sie w latach 80-tych ... a PRL wlasnie upadl :-)

    Tak w ogole to opracowanie dobrego silnika okazuje sie skomplikowana
    sprawa ... i czy mysmy jakis opracowali ?

    W Syrenkach 104 i 105, to jakos dziwnie silnik przypominal wartburga.

    A reszta na licencjach.
    Pompa wtryskowa skomplikowana rzecz, ale Ursus opanowal produkcje.

    Wiki podpowiada, ze troche diesli jezdzilo na swiecie na taksowkach
    ... za drogie byly dla polskich taryfarzy, czy nie zdazyly sie Niemcom
    zamortyzowac ?

    J.