  • 11. Data: 2010-11-27 22:40:45
    Temat: Re: Ogranicznik prądu zasilacza
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "komar" <k...@o...eu> napisał w wiadomości
    news:icp8c1$juh$1@news.onet.pl...
    > To znaczy,że mam zmniejszyć opór tak, zeby na nim występowało pod
    > obciążeniem napięcie 100-200mV i spolaryzować bazę (rezystor do
    > masy)tak,żeby przy tym spadku napięcia zaczął działać ogranicznik ?

    Tak, przecież napisałęm.

    --
    Desoft

  • 12. Data: 2010-11-27 22:41:43
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Działenie tego ogranicznika prądu na jednym tranzystorze jest
    > niebezpieczne, bo ma mało podciętą charakterystykę prądową, co powoduje
    > przekroczenie mocy strat tranzystora Ten układ na schemacie z rezystorem
    > do plusa, ogranicza prąd do ok 13A, i ponad 200W mocy strat na
    > tranzystorze.

    Można podciąć bardziej, jutro jak będę miał czas to wrzucę.

    --
    Desoft

  • 13. Data: 2010-11-28 10:14:40
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Działenie tego ogranicznika prądu na jednym tranzystorze jest
    > niebezpieczne, bo ma mało podciętą charakterystykę prądową, co powoduje
    > przekroczenie mocy

    Podcięcie realizuje się przez poprzez zamianę emitera z bazą .
    Układ wtedy działa odwrotnie - potrzebuje większego spadku napięcia na R1,
    więc do Twojej konstrukcji nie nadaje się.
    Jedynie można dłożyć drugi tranzystor i uzyskać tyrystorowe zatrzaskiwanie
    się - efekt podcięcia.

    I jeszcze jedno... jeżeli robimy dzielnik napięcia na tranzystorze mierzącym
    prąd, to należałoby go zasilić stałym napięciem.

    --
    Desoft

  • 14. Data: 2010-11-28 11:42:16
    Od: "komar" <k...@o...eu>

    Dzięki za odpowiedź. Polaryzowałem bazę tranzystora do masy i ogranicznik
    działa, ale nie widzę działania z podcięciem. Moge to zauważyć, bo mam
    podłączonych kilka zarówek do zasilacza i podczas włączania ( niska
    oporność) można to zauważyć. Podcięcie natomiast jest wtedy, gdy bazę mam
    włączoną przez rezystor do wyjścia zasilacza , czyli do plusa, tak jak na
    tym moim schemacie. Z prądu ograniczajacego np ok 20A podcięcie wynosi ok
    7A, ale charakterystyki nie znam. Drut miedziany DNE nie nadaje się do
    konstrukcji rezystora R1, bo ma za duże zmiany rezyatancji. Przy
    zastosowaniu drutu grubszego ok 2,2mm, układ się wzbudza. Wszystkie próby
    robiłem z R1 nawijanym bifilarnie. Schematy działające prawidłowo są na
    elektrodzie, ale wszystkie mają rezystor R1 w minusie, a jak sam autor tych
    projektów mówi,że jeżeli zasilacz jest uziemniony, że to może być
    niebezpieczne. http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1464016.html#8
    720571
    Dlatego szukam schematu, który miał by ten rezystor w "plusie". W necie nie
    mogę nic znaleźć. Rezystor 0,01om mozna wziąść z mierników cyfrowych ( tych
    tanich ). Jest dośc gruby i nie jest z miedzi i idzie go lutowac.

  • 15. Data: 2010-11-28 13:27:11
    Od: "komar" <k...@o...eu>

    Sprawdziłem rezystor z taniego miernika cyfrowego . Ma 0,01 om i nie
    zmienia oporu się w funkcji temperatury. Przy 20A jest gorący, ma średnicę
    ok. 1,8mm i długość 40mm.

  • 16. Data: 2010-11-28 17:10:21
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Sprawdziłem rezystor z taniego miernika cyfrowego . Ma 0,01 om i nie
    > zmienia oporu się w funkcji temperatury. Przy 20A jest gorący, ma średnicę
    > ok. 1,8mm i długość 40mm.

    Po wymontowaniu rezystora nie ma już napisu "czas pomiaru maksymalnie XXmin)
    :-)
    Chyba że dwa równolegle... 5mili będzie chyba w sam raz.

    --
    Desoft