  • 11. Data: 2024-01-23 16:53:46
    Temat: Re: Odtwarzanie sygnałów logicznych.
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/01/2024 16:36, Piotr Gałka wrote:
    > logicznych. Zapełniałem RAM próbkami ze złącza Centronix. Było tam 5
    > linii wejściowych. Jeśli mnie pamięć nie myli to próbkowanie wtedy
    > wyszło mi prawie równe 1MHz.

    Wszystkie współczesne komputery sprzetowo ograniczają prędkosc czytania
    z LPT (o ile mają, ale to sam jak wsadzisz np. wersję na PCIe), nie
    wykluczam że na poziomie haltowania procesora, bo cieżko to inaczej
    wyjaśnić.

    Jesli napiszesz prosty program w asm robiący out w pętli na i7-12xx,
    dostaniesz taką samą częstotliwość jak na P1. Mowa o gołym DOSie. Około
    500kHz<>1MHz. W dodatku jest to mocno niestabilne, w zależności od
    wersji chipsetu.

    Sprawdzałem to kiedyś, nawet może i na grupie jakiś ślad po tym się
    pozostał, bo kiedyś pytałem, z resztą nie ja jeden.

    > A może pamiętać 'nagranie' w komputerze a na zewnątrz tylko mały bufor
    > niezbędny do równomiernego wystawiania stanów. Może komunikacja Ethernet
    > a nie USB.

    To wszystko kosztuje czas na dev.

  • 12. Data: 2024-01-24 10:22:05
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 23 Jan 2024 16:53:46 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > 500kHz<>1MHz. W dodatku jest to mocno niestabilne, w zależności od
    > wersji chipsetu.

    Ale w jakim trybie był skonfigurowany port? SPP? ECP? Tych trybów
    było trochę i każdy pracował z inną prędkością max.
    Ze 25 lat temu robiłem coś w asm z lpt1 w trybie rzeczywistym
    (domyślam się, że to masz na myśli pisząc "goły dos") i na pewno
    osiągałem powyżej 1MHz (coś mi się kojarzy ~8Mhz) na Pentium 200 MHz.

    --
    Marek

  • 13. Data: 2024-01-24 10:52:04
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/01/2024 10:22, Marek wrote:
    > Ale w jakim trybie był skonfigurowany port? SPP? ECP? Tych trybów było
    > trochę i każdy pracował z inną prędkością max.

    Sprawdzałem to. Chyba wszystkie działały tak samo, czyli nie przeraczały
    jakiejś arbitralnej prędkości.

    > Ze 25 lat temu robiłem coś w asm z lpt1 w trybie rzeczywistym (domyślam
    > się, że to masz na myśli pisząc "goły dos") i na pewno osiągałem powyżej
    > 1MHz (coś mi się kojarzy ~8Mhz) na Pentium 200 MHz.

    Nie wykluczone, że stare chipsety nie miały w ogóle funkcji haltowania
    CPU lub miały ją inaczej zrobioną. Mnogoś chipsetów i sposoby podpięcia
    też robią swoje. Nie wyklcuzam, że istnieje gdzieś płyta która nie
    haltuje CPU, ale używanie P200 ze specyficzną płytą do jakiegoś
    zastosowania dzisiaj, nie ma sensu.

    Ba, nawet nie wiem jak to haltowanie było realizowane sprzętowo.

    Ostatnia płyta, na której bawiłem się z LPT i nie udało się wyskoczyć
    poza 1MHz to był jakieś coś z Duronem i miagistralą PCI. Najstarszy, to
    był jakiś system na P1 (acz z końca produkcji, z wypasami) i tam nie
    pamiętam precyzyjnie, ale prędkość na pewno nie była kilka MHz.

    Mam w domu Della SSF, który ma dedykowany port LPT. Jak znajdę chwię to
    odpale FreeDOSa z jakimś TurboC i zobaczymy co on potrafi, tam w środku
    jest bodaj i5-4xxx.

  • 14. Data: 2024-01-29 18:43:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 24 Jan 2024 10:22:05 +0100, Marek wrote:

> [...]
    > (domyślam się, że to masz na myśli pisząc "goły dos") i na pewno
    > osiągałem powyżej 1MHz (coś mi się kojarzy ~8Mhz) na Pentium 200 MHz.

    Gdzies tam w okolicach ISA pojawiały sie cykle oczekiwania na
    magistrali, i z grubsza pamietam, ze własnie ok 1us to trwało dla I/O.

    Calkiem sporo strat, jak procesor ma zegar 33 .. 50 .. 100 .. 200 Mhz.
    Albo GHz.

    Pózniejsze płyty główne, co miały port na pokładzie, moze i potrafiły
    być szybsze - nie wiem.
    Drukarka swoją szybkość ma, i za szybko tez nie ma sensu.
    W ECP pojawiło się DMA, to i sporo się zmieniło.

    Niedawno mi chodził pomysł - konwerter USB-Centronics, i dorobić
    zewnętrzne taktowanie na linii Busy i/lub ACK.

    Moze by dało radę szybko wypluwać.

    Z drugiej strony - jakis atmega troche pamięci ma, i jak mu nie
    przeszkadzać, to wypluwać potrafi dosc szybko. PIC tez szybkie.

    kilkanascie MHz sie chyba nie da, ale kilka wyrobi ..
    tu przykład generacji video

    https://www.serasidis.gr/circuits/AVR_VGA/avr_vga.ht

    J.

  • 15. Data: 2024-01-30 00:14:31
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Wednesday, January 24, 2024 at 3:52:07 a.m. UTC-6, heby wrote:
> [...]
    >
    > Mam w domu Della SSF, który ma dedykowany port LPT. Jak znajdę chwię to
    > odpale FreeDOSa z jakimś TurboC i zobaczymy co on potrafi, tam w środku

    Mysle ze jakbys uzyl jakiejs maliny i slal jej te probki przez gpio to jakies tam MHZ
    by sie dalo wydusic ale nie dramatycznie duzo.
    https://codeandlife.com/2012/07/03/benchmarking-rasp
    berry-pi-gpio-speed/
    No i nie bedziesz mial duzej precyzji w ustawianiu co kiedy sie zmienia.

    Mysle ze nic lepszego nie znajdziesz poza jakimis laboratoryjnymi kombajnami. A i te
    moga nie miec duzych rozdzielczosci czasowych.

    Juz chyba prosciej pisac cos co generuje te przebiegi. Malina z odpowiednim zestawem
    NOP moze da jakas tam mozliwosc sterowania wieloma wejsciami.
    Alternatywnie jakies fpga i dlugasne rejestry przesuwne. Ale to pewnie nie dla ciebie
    bo za duzo dlubania.

  • 16. Data: 2024-01-30 01:34:44
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/01/2024 00:14, ptoki (ptoki) wrote:
> [...]
    berry-pi-gpio-speed/
    > No i nie bedziesz mial duzej precyzji w ustawianiu co kiedy sie zmienia.

    Gdybym chciał to zrobić samodzielnie, wziąłbym Pi pico. Tam jest bardzo
    interesujacy koprocesor IO. Nawet kilka. Zrobienie dziesiątek MHz nie
    stanowi problemu.

    Samo Pi "normalne" imho się średnio nadaje z uwagi na ciężkie
    programowanie bare-metal.

  • 17. Data: 2024-01-30 11:01:57
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 30/01/2024 00:34, heby wrote:
> [...]
    > stanowi problemu.
    >
    > Samo Pi "normalne" imho się średnio nadaje z uwagi na ciężkie

    Jest jeszcze opcja AM335x od TI.
    W środku jest PRU (Programmable Real-Time Unit), który jest osobnym MCU
    taktowanym 200MHz z bezpośrednim dostępem do pamięci i GPIO.

    Analizator zbudowany na czymś takim potrafi samplować 100MS/s
    https://standalone.beaglelogic.net/en/latest/

    tutaj udający PDP-11
    https://retrocmp.com/projects/unibone

    Tutaj gadający z 6502:
    https://elinux.org/BeagleBone_6502_RemoteProc_cape

    Emulator Motorola 6805:
    https://www.nxp.com/docs/en/user-guide/M68HC05E24EM.
    pdf

    płytki beaglebone używam w swoich projektach i są mega stabilne.

    c.

  • 18. Data: 2024-02-01 02:07:17
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Sunday, January 21, 2024 at 3:56:50 p.m. UTC-6, heby wrote:
> [...]
    > zasadzie potrzebuję tylko sterować liniami, bez czytania (ale z
    > czytaniem, przynajmniej kilku, była by bajka).
    >
    > Widział ktoś może jakiś projekt takiego "odtwarzacza", do którego mogę
    > wrzucić "nagranie" w formacie VCD oraz, najlepiej, miałby jakieś API do
    > pythona lub C++?
    >
    > To jest o rząd wielkości bardziej skomplikowane niż taki BusPirate.
    >
    > Szukam bardziej projektu DIY niż gotowca.
    >
    > Nie chcę tego robić samodzielnie. To ciężka orka jest. Ostatecznie wezmę
    > Pi Pico, ale dalej: to jest ogrom pracy, może ktoś już to zrobił.
    obejrz to:

    https://digilent.com/shop/digital-discovery-portable
    -usb-logic-analyzer-and-digital-pattern-generator/
    na jakims jutubie widzialem ale w specsy sie nie zaglebialem.

  • 19. Data: 2024-02-01 12:29:46
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/02/2024 02:07, ptoki (ptoki) wrote:
    > https://digilent.com/shop/digital-discovery-portable
    -usb-logic-analyzer-and-digital-pattern-generator/
    > na jakims jutubie widzialem ale w specsy sie nie zaglebialem.

    Dzieki, zabawna sprawa: wczoraj wysoczyły mi dwa filmy na YT o "digita
    discovery". AI wie więcej, niż myślałem :)

  • 20. Data: 2024-02-02 07:21:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 1 Feb 2024 12:29:46 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    -usb-logic-analyzer-and-digital-pattern-generator/

    Szkoda,że tylko 3.3Vmax

    --
    Marek