    From: "RobertP." <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Odp: Wyścigi mikrokontrolerów
    Date: Fri, 23 Aug 2013 16:07:27 +0200

    On Fri, 23 Aug 2013 14:19:59 +0200, Sylwester Łazar <i...@a...pl> wrote:

> [...]
    > jedną reką, bez precyzyjnego celowania i lutowania testpointów.
    > Podstawki są elementem standardowym, tańszym od elementu, ogólnie
    > dostępnym
    > i zastosowanie ich nie zmienia w niczym koncepcji płytki PCB.
    > Solidność połączeń, identyczna cena (może jakieś +/ a nawet często- 1zł)
    > Wada: wielu elektroników obawia się, że nie zmieści się np. do tableta
    > 7'',
    > lub komórki, która nie jest przeznaczona dla babci i dziecka,
    > bo musi być wielkości teczki lub objętości pudełka zapałek,
    > gdzie wiadomym jest, że DIP40 będzie wystawał :-).

    Wyobraź sobie, że profesjonalny sprzęt też musi być czasami mały albo
    gęsto upakowany (tak tak, elektronika profesjonalna to trochę więcej niż
    Ci się wydaje). W branży w której pracuje (projekty kart T&M), przy
    setkach kanałów pomiarowych w systemie, liczy się koszt pojedynczego
    kanału. A jeśli trzeba więcej krat VXI/PXI, więcej racków, więcej obudów,
    zasilaczy, to stosunek koszt/kanał rośnie dramatycznie przy spadku
    gęstości upakowania i klienci idą gdzie indziej.
    A poza tym, to jak sobie wyobrażasz np. chip PCI Express w obudowie DIP?
    Nie ma szans na zapewnienie signal integrity (brak kontroli impedancji,
    duża indukcyjność doprowadzeń i tego typu podobne problemy).

    > b) SO, LQFP - o.k., ale nie na płytce w laboratorium. Pomiary są trudne,
    > wymontowanie konieczne przez lutowanie i duża możliwość uszkodzenia
    > płytki.

    Ja ani moi koledzy nie mamy z tym problemu.

    > Podstawki zajmuja dużo większą powierzchnie niż obudowa układu.
    > Podstawki są droższe od samego elementu i trudno dostępne.
    > c) QFN też porażka.
    > zaleta: można częściowo skontrolować jakość lutowania,
    > gdyż pady są tylko po obwodzie.
    > Brak elementów sprężystych pochłaniających naprężenia termiczne.
    > Trzeba uważać na termal pad, aby pod spodem nie było żadnego sygnału
    > niezabezpieczonego
    > soldermaską. W przypadku zwarcia - brak możliwości sprawdzenia/naprawy.
    > Zresztą ten ostatni wniosek, wynika wprost z problemów kolegi proszących
> [...]

    Ale o ile lepsze właściwości termiczne niż DIPa? Poza tym dziwnym zbiegiem
    okoliczności sporo układów RF jest w tego typu obudowach, tak że pewnie
    coś więcej jest na rzeczy (są układy RF w obudowach DIP?)

    > d) BGA - wszystkie wyżej wymienione błędy.
    > Liczba proszących tu o pomoc dużo większa.
    > Zaleta: ma xxx wyprowadzeń.

    Co się bardzo często przydaje (FGG900 bywało za małe i trzeba było dwa
    FPGA dawać na płytę). Dodatkowo możliwość implementacji bardzo szybkich
    interfejsów (duży postęp jeśli chodzi o signal integrity w stosunku do
    układów DIP czy nawet SOIC).

    RobertP.