  • From: Waldek Godel <n...@o...info>
    Subject: Re: Odp: Nowy gaz i auto się popsuło -
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Wed, 16 Jun 2010 11:39:58 +0100

    Dnia Wed, 16 Jun 2010 12:28:35 +0200, Michał Gut napisał(a):

    > a wyobrazasz sobie lutowanie 10 wtyczek na kolanie na zaraz?:)
    > lutowanie ma swoje wady ale bez przesady lut ma tu duza zalete -
    > wytrzymalosc mechaniczna i latwosc zrobienia bez latania po sklepach
    > szukajac zlaczek. swoja droga tez uzywam w instalacji (wewnatrz autka)
    > takich zlaczek nozowych (nie wiem jak one sie nazywaja - pozwalaja podpiac
    > sie z drugim kablem do innego bez przecinania go). Przy lpg jednak
    > nalezaloby to albo polutowac albo zlaczki hermetyczne.

    nożowe akurat są ZUS warte, bywa tracą kontakt po jakimś czasie.

    Lutowanie oprócz zalet ma też wady. I nie masz absolutnie racji - właśnie
    wytrzymałość mechaniczna jest WADĄ lutowania a nie zaletą.
    Zarówno metal jak i izolacja na skutek zmian temperatury stają sie twardsze
    okolicach połączenia i bardziej kruche.

    Dlatego właśnie jeżeli są połączenia lutowane w samochodzie - to nigdy tam,
    gdzie są naprężenia albo jakikolwiek ruchy łaczonych elementów.

    > jedno latwo zrobic bo prawie kazdy ma lutownice kto dotykal sie choc raz
    > kabla a drugie - trzeba znalezc zacisnac itd...wiecej zachodu.

    bosz.. praktyka to i dobrze posłuchać.. <ROTFL>
    połaczenie zaciskane zrobisz na gotowo zanim ci się lutownica rozgrzeje,
    zresztą z tą w samochodzie są same problemy - musisz mieć albo prąd, albo
    gaz, do tego wysoka temperatura, a dookoła smary i plastiki - same problemy
    w samochodzie. A ciekawe jak polutujesz kable od spodu auta - jak się
    bierzesz za lutowanie w takiej pozycji, to ja już nie mam więcej pytań.

    > Jak mechanik obcy sie dotknie do samochodu to nie bedzie niespodzianki jaka
    > ja mialem - nie wyrwie ci ot tak jakiegos kabla i niebedziesz musial
    > dochodzic godzinami.

    no.. właśnie.. stwardniały od lutowania, spękany po jakimś czasie, do tego
    skorodowany, czasem wystarczy ręką ruszyć i odpada. Nie daj boże jeszcze
    zimny lut. Sama masakra. Dobrze, że się wreszcie ze mną zgadzasz. :-P

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel