    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Odkurzacz mnie bije :(
    Date: Thu, 3 Oct 2024 14:52:37 +0200

    On Thu, 3 Oct 2024 14:20:36 +0200, Piotr Gałka wrote:
    > Odkurzacz to stary workowy Zelmer Odyssey, używany od wielu, wielu lat.
    > Ma turbo szczotkę (wewnątrz ssawki wiruje szczotka napędzana przepływem
    > powietrza).
    >
    > Wczoraj odkurzając dywan elastyczna rura odkurzacza zaczęła mnie co rusz
    > kopać. Trzymam prawą ręką z końcówkę elastycznej rury, lewą za metalową
    > sztywną rurę na końcu której pracuje turbo-szczotka. Gdy tylko
    > elastyczna rura zbliży się do nogi to w udo strzela mi iskra przez spodnie.
    > Jak celowo dotknę ręką elastycznej rury to też za każdym razem (podczas
    > pracy) kopnie.

    w rurze jest chyba spirala z drutu.

> [...]
    >
    > Żeby raz kopnęło, no to jakiś dziwny przypadek, ale co rusz.
    > Wtyczka nie ma bolca uziemiającego.
    > Wetknięcie jej odwrotnie nic nie zmieniło.
    > Po wymianie szczotki na zwykłą - jak ręką odjął.
    > Wychodziło by, że ta obracająca się szczotka jest maszyną
    > elektrostatyczną. Ale dlaczego nigdy wcześniej.
    >
    > Przed odkurzaniem akurat nieco bardziej niż zwykle skręciła mi się rura
    > i aby rozkręcić obróciłem ją w uchwycie. Ale to od zawsze było obrotowe.
    > Czyżby tam było coś wyrównującego potencjał sztywnej metalowej rury i
    > tej elastycznej i się wzięło i ze starości zepsuło.

    Moze tak. Tylko gdzie miałby odprowadzać ... do sieci?

    A moze jakis smar w łożyskach turbo szczotki?

    A może kapcie zmieniłeś?

    > Ktoś się kiedyś z czymś podobnym spotkał? Ktoś coś wie?

    Musiałbys chyba rozkręcic i zobaczyc czy gniazdo węza ma jakies
    uziemienie. To może być niepozorne - np pasek gumy przewodzącej, który
    się przerwał.

    J.