  • 11. Data: 2010-04-22 00:24:40
    Temat: Re: Odgłos jazdy na wstecznym
    Od: " Michał" <m...@N...gazeta.pl>

    > chyba przy toczeniu, a nie jazdy
    > podczas jazdy jak Ci sie uda to nie zapomnij szufelki i zmiotki wziąć,
    > by trybiki z drogi odkurzyć :)

    Są samochody w których się da.

    w moim starym aucie mogłem wrzucać przy większych prędkościach
    (np. na śniegu, z trójki na wsteczny).

    w "nowym" wsteczny ma limit gdzieś do koło 20km/h (przód i tył),
    potem nawet siła nic nie daje - nie da się wrzucić, blokada.
    chyba skrzynia podobna do tej z volvo850 lub s80.

    pozdrawiam.

  • 12. Data: 2010-04-22 10:18:00
    Od: "Bartek" <N...@p...fm>

    > Dokładnie.
    >
    > Czasami można spotkać sportowe skrzynie w których wszystkie biegi mają
    > takie zęby - wyją strasznie :)

    strasznie fajnie, znaczy;)

    --
    Pozdrawiam, Bartek
    [SG] LYBRA 2.4 JTD

  • 13. Data: 2010-04-22 15:47:51
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    Czarek Daniluk pisze:
    > Brak synchronizacji i inny kształt koła - we wstecznym najczęściej są to

    Brak synchronizacji nie ma tu ZADNEGO znaczenia.
    Za "wycie" odpowiedzialne sa wylacznie proste zeby.
    Jestem w stanie zrobic w pelni synchronizowana skrzynie biegow z zebami
    prostymi.
    Bedzie wyja jak smok, ale biegi beda wchodzily jak bajka :)

    MarcinJM
    gg: 978510, marcinjm()op.pl

  • 14. Data: 2010-04-23 16:00:53
    Od: Yans van Horn <y...@n...spam>

    MarcinJM wrote:

> [...]
    > prostymi.
    > Bedzie wyja jak smok, ale biegi beda wchodzily jak bajka :)

    A oto przykład :-)

    http://www.youtube.com/watch?v=H8_usOvpbz8

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 15. Data: 2010-04-24 17:29:38
    Od: Marcin Jan <t...@g...pl>

    =Marcos= pisze:
> [...]
    > również podobny odgłos na biegach do przodu. Co o tym decydowało,
    > dlaczego teraz już nie ma tego odgłosu przy jeździe do przodu?

    BTW a właśnie skośne zęby mamy dzięki citroenowi. I na pamiątkę tego
    wynalazku mamy właśnie logo citroena.

  • 16. Data: 2010-04-25 00:35:01
    Od: Zbylut <Z...@N...zzz>

    Marcin Jan napisal(a):

    > BTW a właśnie skośne zęby mamy dzięki citroenowi. I na pamiątkę tego
    > wynalazku mamy właśnie logo citroena.

    ok, to przy okazji 'glupie' pytanie: czemu więc wsteczny nie ma skośnych
    zębów?

    --
    pozdrawiam, Zbylut

  • 17. Data: 2010-04-25 00:54:07
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Zbylut pisze:

    > ok, to przy okazji 'glupie' pytanie: czemu więc wsteczny nie ma skośnych
    > zębów?

    Skośne zęby są słabsze, wymagają więc zastosowania solidniejszych kół i
    taki bieg zajmuje więcej miejsca w skrzyni.

    Proste zęby są mocniejsze, więc można zastosować mniejszych rozmiarów
    koła zębate. Sprawdza się to dobrze właśnie we wstecznym biegu gdzie
    musi być o jedno koło więcej, a wycie nie zmniejsza jakoś istotnie
    komfortu jazdy.

    Ponoć w niektórych samochodach pierwszy bieg też jest na prostych
    zębach, ale może dlatego że koła zębate w biegach do jazdy do przodu
    mogą być większe niż w biegu wstecznym, nie wyje to aż tak bardzo.

  • 18. Data: 2010-04-25 09:05:29
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    Yans van Horn pisze:

    > A oto przykład :-)
    >
    > http://www.youtube.com/watch?v=H8_usOvpbz8

    Tu akurat glownie dyfer wyje: jazgot narasta rownomiernie do predkosci.
    :)

    MarcinJM
    gg: 978510, marcinjm()op.pl

  • 19. Data: 2010-04-25 16:57:35
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-04-25 00:54, Tomasz Pyra pisze:
    > Skośne zęby są słabsze, wymagają więc zastosowania solidniejszych kół i
    > taki bieg zajmuje więcej miejsca w skrzyni.
    Dodatkowo: przekładnia zbudowana na skośnych zębach służy do kręcenia
    się w jedną stronę, ponieważ siły działające na koła są też "w osi" -
    zębatki pod wpływem siły przekazywanej przez przekładnię chcą się
    przesuwać (zgodnie ze skosem zębów) na swoich osiach, i dla kierunku tej
    siły są odpowiednie łożyskowania/oparcie zrobione. (tzn można by zrobić
    taką w obie, ale wymagałoby to większej komplikacji mechaniki)

    > Ponoć w niektórych samochodach pierwszy bieg też jest na prostych
    > zębach, ale może dlatego że koła zębate w biegach do jazdy do przodu
    > mogą być większe niż w biegu wstecznym, nie wyje to aż tak bardzo.
    No np w maluchu (i nie, nie ma to nic wspólnego z brakiem synchronizacji
    jedynki w maluchu) ;) A ogólnie w konstrukcjach, gdzie bieg pierwszy ma
    wspólne zębatki ze wstecznym - takie małe uproszczenie
    mechaniczno-materiałowe, ale wymagające by zębatki "1" i "R" były ze
    sobą kompatybilne...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 20. Data: 2010-04-25 19:06:39
    Od: Zbylut <Z...@N...zzz>

    Tomasz Pyra napisal(a):

> [...]
    > zębach, ale może dlatego że koła zębate w biegach do jazdy do przodu
    > mogą być większe niż w biegu wstecznym, nie wyje to aż tak bardzo.

    dzięki za rzeczową odpowiedź. Swoją drogą zawsze mnie zastanawiało
    to wycie na wstecznym.

    --
    pozdrawiam, Zbylut