  • Data: 2010-04-26 23:56:53
    Temat: Re: Odg�os jazdy na wstecznym
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora

    BartekK pisze:

    > Bo to chyba małe nieporozumienie w kwestii określenia wytrzymałości.
    >
    > Co innego większa wytrzymałość długoterminowa, utrzymanie parametrów
    > cichej pracy i mniejsze zużycie naturalne, przenoszenie większych
    > momentów

    Owszem - co innego przenoszenie większych obciążeń, a co innego trwałość.
    Tak na chłopski rozum taka przekładnia która wyje raczej bardzo trwała
    nie będzie, bo sam dźwięk zdradza że coś tam współpracuje dość gwałtownie.

    Niemniej w sporcie mimo wszystko wymienia się zęby skośne na proste,
    nawet niekoniecznie zmieniając same przełożenia (homologacja FIA
    dopuszcza tylko pewne zestawy przełożeń, często te spotykane w seryjnym
    samochodzie).
    Gdyby proste zęby nie były tu lepsze, to używane byłyby łatwiej
    dostępne, skośne z seryjnej skrzyni.

    > (mniejsza siła działająca na 1mm styku materiału zębów,
    > bardziej płynne stykanie kolejnych zębów i ich rozdzielanie itd) - czyli
    > wszystko co w produkcie masowym jest najważniejsze, a co innego większa
    > wytrzymałość na udary i brutalne traktowanie, cena i łatwość produkcji
    > małoseryjnej dowolnego przełożenia/zębatek itp.

    Cena produkcji małoseryjnej nie będzie aż tak wielka żeby co bogatszy
    motorsport miał się przerazić.
    Chociaż w F1 chyba są (były?) używane zęby skośne, ale AFAIK z powodów
    mających źródło w regulaminie

    > Nikt mi nie powie że łatwo sobie zmajstrować w niewielkiej liczbie
    > zestaw kółeczek z skośnym zębem o odpowiednim kształcie i dowolnie
    > wyliczonej ilości zębów i średnicy,

    Zmajstrować pewnie nie, ale producenci kół zębatych jacyś są i nie sądzę
    żeby im to sprawiało jakąś wielką trudność.