    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Odezwa energetyczna...
    Date: Wed, 26 Sep 2012 11:05:06 +0200

    Am 26.09.2012 00:26, schrieb Eneuel Leszek Ciszewski:

    > Twoim zdaniem mam tyle (4 sztuki) telefonów komórkowych?
    > Owszem -- niby mam. I nawet rzadko ich używam, gdyż po
    > prostu są za stare do tego, aby z nich korzystać. Wpinam
    > (aby ładować) różne urządzenia, nie tylko komórki.
    >

    > Są już nawet gotowe przedłużacze, które obok gniazdek 230 V,
    > mają gniazdka 5V takie, do których pasują wtyczki USB.

    A są. Są też zasilacze, które mają gniazdka USB do ładowania czegokolwiek.

    > Swoją drogą -- skoro Gatesa komputer umiera (a sam Gates od
    > kilku lat nie jest już najbogatszym człowiekiem świata) może
    > dałoby się zastąpić napięcie 5V napięciem 12V -- czyli do
    > łask przywrócić fajerłajer...

    Firewire jest zdefiniowane dla 8-33V/1.5A, ale faktycznie większość
    komputerów ma 12V. Niestety USB stało się standardem, między innymi
    "dzięki" Chinom, które prawnie zobowiązały producentów telefonów do
    użycia złącza USB do ładowania.

    Waldek