    From: Waldemarrr <m...@n...mojej.str>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Odbitka kontra album foto
    Date: Tue, 14 Jul 2009 15:59:04 +0200

    > Technika druku jaką obecnie się stosuje najczęściej (offset) jest dość
    > ograniczona ze swoim CMYKiem (przestrzenią barw) o wiele szerszą
    > przestrzenią jest RGB (nie mylić z sRGB)

    Wlasciwie uprzedziles mnie z odpowiedzia to tylko kilka slow
    uzupelnienia. Ktos wczesniej napisal o rozdzielczosci 2400dpi lub nawet
    3600. Prosze nie mylic tej rozdzielczosci z rzeczywista iloscia danych
    na wydruku offsetowym. Rozdzielczosc 2400 jest "tracona" na zbudowanie
    16-komorkowego rastra wiec rzeczywista ilosc danych w wydruku nie
    przekracza 150 punktow na cal (typowa liniatura) lub 175 (podwyzszona
    liniatura). Gdy zdjecie jest dobrze przygotowane to taka ilosc danych w
    pelni wystarczajaca by wydruk mozna bylo uznac za swietny (6 punktow
    danych na kazdy milimetr) ale to i tak mniej niz naswietlanie w dowolnym
    labie. Zreszta nie podniecalbym sie zanadto znaczeniem dpi na efekt koncowy.
    O ograniczeniach CMYKa juz Ariusz wspomnial - wszystko to sprawia ze
    odbitka z fotolabu a tym bardziej wydruk atramentowy ma wiekszy
    potencjal. To dlaczego czesciej slyszymy "ach" przy ogladaniu okladki
    niz fotografii? Bo jak miesiecznik idzie do druku w nakladzie 100tys.
    egz. to na ogol bierze sie do tego grafik, ktory wie co ma z tym zrobic
    by uzykac efekt jaki uzyskac chce. A do labu oddajemy zdjecia wszyscy,
    jedni lepsze, inni gorsze. Do tego laby tez sa rozne, jedne lepsze,
    drugie gorsze.

    Waldek.

    www.waldek.sewera.pl