  • 51. Data: 2012-01-29 23:58:55
    Temat: Re: Odbiornik podczerwieni znalazł na niebie 300Hz
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Robert" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:aj506bsim435.1tu3ket3abqg$.dlg@40tude.net...
    > Nie słychać satelistów (ISS przeleciała niesłyszalna)
    > Słychać tylko światła migające lub zmiennoprądowe.
    >
    > Zwykłe meteory są dość słabe, ale bolid powinien być słyszalny.

    No, z pewnością jeszcze zależy, czy rozjarzenie/zgaśnięcie nastąpiło
    odpowiednio szybko - jeśli powoli, to może dokładną analizą widma w zakresie
    pojedynczych Hz wykryje się coś...?

    PS. Skorygowałem uszkodzony przy wątkowaniu tytuł.

  • 52. Data: 2012-01-30 00:15:20
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    > No to na tym nagraniu też zarejestrowało się zarówno 100Hz z lokalnych
    > latarni podswietlających horyzont jak i te 300Hz, nie mam oscyloskopu by

    W sumie nic dziwnego - jeśli jedna faza świeci mocniej niż pozostałe, to
    stuprocentowo będziesz miał stówę w widmie.

    > porównać zgodność czxęstotliwości, a widze ze odchyłki są małe, rzędu
    > kilku
    > miejsc po przecinku.

    Wydaje mi się, że nie ma co tych 100/300 porównywać, ale oczywiście, nie
    odradzam, nie namawiam. Wydaje mi się, ze po prostu wyjdzie to
    "synchronicznie".

    Ja mam inną propozycję, od tej, co padła, trudniejszą do realizacji:
    W domu - rejestracja odchyłek częstotliwości w funkcji czasu, z jakimś
    znacznikiem by łatwiej było odszukać, w terenie - nagranie audio na
    urządzeniu cyfrowym, aby, również jakoś zsynchronizowane, lub, gdy
    urządzenie samo zna właściwy czas, to wystarczy (byle nagrywarka właściwie
    oznaczała czasowo pliki). Jakość hi-fi mniej ważna, natomiast ważne, by nie
    zniekształcało widma. Nagrać w terenie, można nawet oblecieć kilka miejsc -
    w domu przecież cały czas rejestruje, po powrocie zrzucić nagrane w plikach
    odchyłki, następnie porównać wykresy z odpowiednich odcinków czasu, czy
    pasują. Nieistotne, czy zmierzysz 50, 100, czy 300 Hz, byle dokładnie.
    Najwyżej trzeba będzie przeskalować wykres. I wtedy, jak porównanie wyjdzie
    "przystająco", będzie wiadomo, ze jednak złapało coś ze świateł miast(a), a
    jeśli przystawać nie będzie, to zainteresowac strefę 11 w TVN :)

    Przy okazji - pomyślałem sobie o komunikacji domu z Tobą - odpowiednio silny
    modulowany strumień światła świecący w niebo (no chyba, ze zakaz jest), a
    Twój fotoelement jak coś złapie, to by to wyszło przy wzmocnieniu - można by
    podać informację "zadzwoń do domu, bo Ciocia Krysia przyjechała", czy to w
    bezpośredniej modulacji, żeby było w słuchawkach słychać, czy modulacja
    strumienia - cyfrowa, wykrywana przez jakieś proste urządzenie. Powinno
    najlepiej wyjść przy niewielkiej mgle, żeby nie stłumiło za szybko, a miało
    się na czym rozproszyć. Może, aby ludkowie nie pytlowali, że obcy od was
    świecą, niech światło będzie w bliskiej podczerwieni? Fotoelement chyba
    powinien to wykryć? :)

  • 53. Data: 2012-01-30 12:36:19
    Od: Robert <r...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 30 Jan 2012 01:15:20 +0100, L501 aneryS napisał(a):

> [...]
    > się na czym rozproszyć. Może, aby ludkowie nie pytlowali, że obcy od was
    > świecą, niech światło będzie w bliskiej podczerwieni? Fotoelement chyba

    To ma szanse.
    Czasem widzę jak z Warszawy (centrum) oświetlają chmury reflektorami a jest
    to jakies 18km ode mnie.

    Można ten modulowany strumień światła puścić w bliskiej podczerwieni, tyle
    że musi być oparty albo na LED albo lampie wyładowczej albo na laserze
    półprzewodnikowym, bo strumienia światła z żarówki nie da się tak
    zmodulować (robiłem próby)
    Myślę że najlepiej przy czystym niebie z pierzastymi chmurami przez które
    przeswitują gwiazdy, ale odległość to chyba nie więcej niż jakieś
    kilkanaście km.

  • 54. Data: 2012-01-30 23:30:48
    Od: Robert <r...@p...onet.pl>

    Prosty schemat poglądowy.

    http://img26.imageshack.us/img26/2329/transmisja.gif

  • 55. Data: 2012-01-31 00:57:12
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    > Prosty schemat poglądowy.
    >
    > http://img26.imageshack.us/img26/2329/transmisja.gif

    Zbocznikowałbym dwójnik opór-bateria, jakimśkondziołkiem kole 0.1-1
    mikrofarada, zalezy, ile tam od dołu chcesz puścić w hercach...
    A na wzmacniacz m.cz. aż mnie kusi użyć czegoś w podobie TDA2822, prostszego
    chyba nie może być, wykorzystać drugi wzmacniacz, podać na wejścia w
    odwrotnej fazie, głośnik wyprowadzić z wyjść wzmacniaczy...?

  • 56. Data: 2012-01-31 10:08:57
    Od: Cezar <c...@B...pl>

    On 30/01/2012 23:30, Robert wrote:
    > Prosty schemat poglądowy.
    >
    > http://img26.imageshack.us/img26/2329/transmisja.gif

    Wlasnie wymysliles fotofon... opracowany przez Bell'a w XIX wieku....
    Jak juz uzywasz LEDa to moze lepiej go zmodulowac czestotliwosciowo na
    kilkudziesieciu kHz?

    btw... Kiedys w jakism radzieckim badz czechoslowackim czasopismie
    widzialem schemat takiego fotofonu gdzie elementem swiecacym byla zwykla
    zarowka. Podobno mialo to dzialac. Pisano ze jakos glosu nie jest
    zachwycajaca przez bezwladnosc zarowki...

    Probowal ktos kiedys sie tym bawic?

    c.

  • 57. Data: 2012-01-31 13:27:40
    Od: Robert <r...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 31 Jan 2012 10:08:57 +0000, Cezar napisał(a):

> [...]
    > zarowka. Podobno mialo to dzialac. Pisano ze jakos glosu nie jest
    > zachwycajaca przez bezwladnosc zarowki...

    Tak próbowałem też z żaróweczką, a dokładnie tylną rowerową 6V 0,6W.
    Jakość audio nieporównywalnie gorsza i cichsza niż w przypadku LED, brak
    wysokich tonów, przytłumiona, basowa.

  • 58. Data: 2012-01-31 13:36:01
    Od: Robert <r...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 31 Jan 2012 01:57:12 +0100, L501 aneryS napisał(a):

> [...]
    > chyba nie może być, wykorzystać drugi wzmacniacz, podać na wejścia w
    > odwrotnej fazie, głośnik wyprowadzić z wyjść wzmacniaczy...?

    Tu wersja o większej mocy. (zamiast pilota - źródło audio)

    http://obrazki.elektroda.pl/4437379500_1323032931.gi

  • 59. Data: 2012-01-31 13:47:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezar napisał:

    > Wlasnie wymysliles fotofon... opracowany przez Bell'a w XIX wieku....
    > Jak juz uzywasz LEDa to moze lepiej go zmodulowac czestotliwosciowo na
    > kilkudziesieciu kHz?

    Raczej nie lepiej. Panel słoneczny ma sporą pojemność ograniczającą
    pasmo przenoszenia.

    --
    Jarek

  • 60. Data: 2012-01-31 20:16:23
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    > Tu wersja o większej mocy. (zamiast pilota - źródło audio)
    >
    > http://obrazki.elektroda.pl/4437379500_1323032931.gi

    Nie wystarczy - trzeba by punkt pracy tranzystora przeciagnąć jeszcze w
    miejsce chociaż udające liniowość, aby było coś słychać sensownie, a nie
    jakieś pierdzenie klasy B/C. To już lepiej coś przeciwsobnego w klasie B/AB,
    a nawet D (tylko to by układ skomplikowało, wprawdzie mogło by odpaść
    linearyzowanie tranzystora, ale dochodzi kluczowanie z modulowanym
    współczynnikiem wypełnienia). O klasie H nie wspominam, bo to sprawa wtórna.