  • 1. Data: 2012-01-27 16:20:36
    Temat: Odbiornik podczerwieni znalazł na niebie 300Hz
    Od: Robert <r...@p...onet.pl>

    Zainspirowany tym projektem:

    http://www.edw.com.pl/pdf/K06/40_06c.pdf

    Postanowiłem samemu wyskrobać coś bardziej czułego, o większej powierzchni
    zbierającej światło.
    W rzeczywistości działa to zarówno w paśmie widzialnym jak i podczerwieni.

    Jako odbiornika - zamiast fotodiody - użyłem monokrystalicznego panelu
    słonecznego o mocy 30 W.
    (wcześniej baterii słonecznej z lampy ogrodowej, ale postanowiłem zwiększyć
    czułość).
    Jego wyjście połączyłem z wejściem wzmacniacza "jabel J-67".
    We wzmacniaczu tym zrobiłem regulację wzmocnienia,
    poprzez wymianę R2 na potencjometr 1k? wraz z szeregowo podłączonym
    rezystorem 10?.
    Wyjście wzmacniacza połączyłem z wejściem mikrofonowym dyktafonu, skutkiem
    czego
    układ jest bardzo czuły.
    i oto efekt:

    Te "pykanie" to migające światła przelatującego samolotu, co świadczy o
    duzej czułości "mikrofonu".
    Przypuszczam że w nocy na wolnej przestrzeni i z dala od cywilizacji
    słyszałby pilota od TV z conajmniej z kilometra.

    Nie uruchamiajcie tego w dzień, ani przy włączonym świetle, no chyba że bez
    wzmacniacza lub na bardzo małym ogniwie słonecznym, bo daje po uszach.

    Na w miarę czystym rozgwieżdżonym nocnym niebie (las, kilka km od
    najbliższych świateł cywilizacyjnych) dominuje ton 300Hz i nie wiem skąd
    się on bierze i czemu akurat taka częstotliwość.

    Ten sygnał nie jest lokalny ani tymczasowy, bo sprawdzałem w kilku
    miejscach odległych od siebie o kilka km.
    i w odstępie kilku dni.

    Czy próbowaliście przeprowadzać takie "nasłuchy" nocnego nieba?

    Dołączam nagranie i zrzut z analizatora widma.

    Sieć energetyczna ma 50Hz, co powoduje że wszelkie lampy wyładowcze
    "migocą" w częstotliwości 100Hz (dwie połówki okresu).

    Skąd w takim razie bierze się te 300Hz i harmoniczna 600Hz, a na 200 i
    400Hz cisza?

    Próba wygenerowania takiego widma przy użyciu 3 faz i neonówek - nie
    przyniosał efektu, zawsze pojawiało sie też 200Hz.

    nagranie:

    http://speedy.sh/TVQvC/VN680129.WMA

    widmo:

    http://obrazki.elektroda.pl/4749804600_1327610875.jp

  • 2. Data: 2012-01-27 16:43:33
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 27 Jan 2012 17:20:36 +0100, Robert napisał(a):

    > http://obrazki.elektroda.pl/4749804600_1327610875.jp

    Trzecia harmoniczna 100Hz? Jak prostujesz 50Hz i tym zasilasz źródło
    światła to 3 musi być. Tylko czemu silniejsza od 100Hz? :) Może odbiornik
    ma małą czułość dla 100?
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2012-01-27 17:09:52
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    "Robert" <r...@p...onet.pl> wrote in message
    > Zainspirowany tym projektem:
    >
    > http://www.edw.com.pl/pdf/K06/40_06c.pdf
    >
    > Postanowiłem samemu wyskrobać coś bardziej czułego, o większej powierzchni
    > zbierającej światło.
    (ciap)
    >" w częstotliwości 100Hz (dwie połówki okresu).
    >
    > Skąd w takim razie bierze się te 300Hz i harmoniczna 600Hz, a na 200 i
    > 400Hz cisza?

    Te 300Hz to w wersji 2.0 matrixa, taki fps.

    --
    Włodek

  • 4. Data: 2012-01-27 17:31:31
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 27 Jan 2012 17:20:36 +0100, Robert napisał(a):

    > Ten sygnał nie jest lokalny ani tymczasowy, bo sprawdzałem w kilku
    > miejscach odległych od siebie o kilka km.
    > i w odstępie kilku dni.

    Użyj metrowej rury ograniczającej kąt widzenia i poskanuj po niebie. IMO
    maksimum znajdziesz na łunie najbliższego miasta.
    --
    Jacek

  • 5. Data: 2012-01-27 17:51:43
    Od: "v...@i...pl" <v...@i...pl>

    Moze ktos w okolicy ma TV 300 dzialajacy z przeplotem (x2=600Hz) ? :)

    --
    venioo -> GG:198909
    Sprzedam AUDI 100 C4 '91 AAR 2.3 LPG

  • 6. Data: 2012-01-27 18:41:23
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    jak to klewki to pewnie kosmici dywersanci...

  • 7. Data: 2012-01-27 18:42:58
    Od: Robert <r...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 27 Jan 2012 19:41:23 +0100, identifikator: 20040501 napisał(a):

    > jak to klewki to pewnie kosmici dywersanci...

    kosmici to nie, zastanawiam sie czy radary lotnicze nie są modulowane tą
    czestotliwoscią i czesc przemiotu nieba rozprasza sie w atmosferze, albo
    cos w ten desen.

  • 8. Data: 2012-01-27 18:43:53
    Od: Robert <r...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 27 Jan 2012 18:51:43 +0100, v...@i...pl napisał(a):

    > Moze ktos w okolicy ma TV 300 dzialajacy z przeplotem (x2=600Hz) ? :)

    Nie, bo sprawdzałem w dwóch miejscach odległych o ok 5 km od siebie, celem
    własnie wykluczenia lokalności.

  • 9. Data: 2012-01-27 19:06:35
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Robert" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Próba wygenerowania takiego widma przy użyciu 3 faz i neonówek - nie
    > przyniosał efektu, zawsze pojawiało sie też 200Hz.

    A jak weźmiesz 3 pary LED, połączonych przeciwrównolegle, przez jakiś
    opornik, jeden zacisk do masy, drugi do fazy, diody zestawić razem,
    oświetlić fotoelement, powinno być 300 Hz. Neonówki trochę jednak inaczej
    migają, ostrzej, a to rodzi harmoniczne. Z diod powinny być IMHO mniejsze.
    Wygląda na to, że te 300 Hz jednak łapiesz z tła, w którym rozpraszają sie
    światła miasta... Gdzie mignięcie jest co połówkę, czyli 100 Hz, a złóż to w
    3 fazy, każda 100 Hz, masz 300 Hz.

  • 10. Data: 2012-01-27 19:19:22
    Od: Robert <r...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 27 Jan 2012 20:06:35 +0100, L501 aneryS napisał(a):

> [...]
    > światła miasta... Gdzie mignięcie jest co połówkę, czyli 100 Hz, a złóż to w

    Być może, jednak od zachodu mam taką czerwonawą łunę od Warszawy i jak na
    nią skieruję panel, to bardziej uwidacznia się 100Hz, a trudno twierdzić
    żeby cała stolica miała oświetlenei z jednej fazy.

    No ale może to jest właśnie uśrednienie te tło nieba.