  • 61. Data: 2024-05-18 14:47:58
    Temat: Re: Oclenie alkalicznych akumulatorów
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 13 maj 2024 o 20:08, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Można by je poddać cyklicznemu odmłodzeniu? -- owszem...

    > 200mA ładowania i 100mA rozładunku

    Poddałem -- efekt po 12 cyklach na filmie:
    https://ene.ct8.pl/bestia/aqmulacja/VID_20240518_135
    301.mp4

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 62. Data: 2024-05-21 19:42:37
    Od: Grzexs <g...@p...fm>

    > Kilkadziesiąt lat temu czytałem, że należy urozmaicić ładowanie
    > cyklicznym, lekkim rozładunkiem -- trochę ładować, trochę rozładować...
    > (krok do tyłu na kilka kroków do przodu) Nie pamiętam, czy chadzało
    > wówczas o alkaliczne czy cynkowo-weglowe... Tutaj:
    > https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rechargeable_alkalin
    e_battery
    > piszą o impulsowości...
    >    current pulsed at a rate of 40 to 200 pulses per second

    Miałem kiedyś, jeszcze w czasach dominujących i dość drogich NiCd, taką
    ładowarkę - ,,Saitek" - która w teoretycznie mogła ładować także zwykłe
    alkaliczne baterie, w instrukcji była cała legenda, jak to robi, czyli
    ładowanie i rozładowywanie ciut mniejszym prądem. I to ciut niby
    ładowało. A w praktyce nie bardzo to działało. Jak baterie były mało
    rozładowane, to jakoś tam to ładowanie ich życie trochę przedłużało,
    natomiast takie już nieco bardziej rozładowane dalej takimi pozostawały.
    W końcu się zepsuła.

    --
    Grzexs

  • 63. Data: 2024-05-24 18:53:50
    Od: alojzy nieborak <g...@g...com>

    W dniu 2024-05-21 o 19:42, Grzexs pisze:

> [...]
    > rozładowane, to jakoś tam to ładowanie ich życie trochę przedłużało,
    > natomiast takie już nieco bardziej rozładowane dalej takimi pozostawały.

    NiCd które posiadam padły praktycznie na zwarcie. Z tego co klepiesz
    bardzo prawdopodobny jest wariant podłączenia rezystora 0,1 om czyli
    twojego padniętego ogniwa NiCd do niezbyt sprytnej ładowarki i jej
    przeciążenie, stąd jej odejście do aniołków.

  • 64. Data: 2024-05-24 20:50:04
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 21 maj 2024 o 19:42, Grzexs pisze:

    > ładowało. A w praktyce nie bardzo to działało. Jak baterie były mało
    > rozładowane, to jakoś tam to ładowanie ich życie trochę przedłużało,
    > natomiast takie już nieco bardziej rozładowane dalej takimi pozostawały.

    Każdy proces jest odwracalny w jakimś stopniu. ;)

    -=-

    Teraz katuję świeżynki z Lidla -- akumulatorki TRONIC, 2500 mAh
    z 1000 cykli. Naładowane do pełna prądem chyba 200mA tuż po
    wyjęciu z ładowarki miały pod lekkim
    (nieznanym mi -- miernik tak testuje 1.5V ogniwa,
    ale nie zmierzyłem prądu)
    obciążeniem napięcia: 1.32V, 1.28V, 1.26V i 1.23V, dając (chyba 100mA)
    z siebie aż ;) po ~380 mAh z każdego, ale pierwsza próba rozruszania
    dała efekt -- teraz ładowarka już wyciągnęła prądem 200mA po ~1Ah (od
    1064mAh do 1074mAh) z każdego (mam 4) i nadal wyciąga, ale ich napięcia
    ładowarka pokazuje niskie: 1.00V, 1.11V, 1.09V i 1.07V, więc chyba wiele
    już nie wyciągnie...

    Miałem już iść do Lidla z reklamacją, ale że pralka prała... ;)
    Ciekawe, ile uzyskam mAh i ile cykli...

    Umiem już lutować... Całe lutowanie trwa niewiele dłużej niż zgrzewanie
    a daje efekty dobre -- łatwiej rozerwać (lutuję przewód do dwóch, które
    następnie chwytam w dwie ręce -- po jednym akumulatorku do jednej ręki)
    przylutowany przewód niż oderwać... Tempriczer, kwas, lutowie, grot?...

    Nie wiem, jaki jest chemiczny skład tego ,,kwasu'' -- nawet nie wiem,
    jak smakuje... [dawno nie próbowałem, ale chyba zbyt kwaśne nie jest]

    Trochę popaliłem nogę -- raz dziabnąłem się niedaleko kolana rozgrzanym
    grotem i raz (niedaleko tego samego, prawego kolana) kapnęło mi lutowie
    z grota... Teraz mam lepsze groty... Dawno było, goi się słabo, ale nie
    bolało ani trochę... [na szczęście byłem w krótkich spodniach... nie
    muszą wiedzieć, że naprawdę najpierw kapnęło lutowie -- dopiero kilka
    dni później dziabnąłem się rozgrzanym grotem...]

    Lutowie ponoć 63/37 -- ale wg mnie niezbyt ;) czyste. (widywałem
    i nawet miałem czystsze) Ponoć najniższą temperaturę topnienia
    daje ~61/39, jednak 60/40 dają wyższą temperaturę topnienia
    niż 63/37...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 65. Data: 2024-05-25 02:17:46
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 24 maj 2024 o 20:50, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

> [...]
    > i nawet miałem czystsze) Ponoć najniższą temperaturę topnienia
    > daje ~61/39, jednak 60/40 dają wyższą temperaturę topnienia

    Przepisałem z mej białkowej pamięci -- nieco zawodnej...

    https://www.superinzynier.pl/blog/lutowanie-stopy-ol
    owiowe

    Co ciekawe, proporcja cyny do ołowiu w tym punkcie wynosi dokładnie
    61.9/38.1, a nie 63/37. W takim razie, dlaczego stop Sn63Pb37
    określany jest jako eutektyczny? Okazuje się, że cyna nieco szybciej
    się utlenia niż ołów oraz nieco szybciej wiąże się z materiałem
    bazowym lutowanej powierzchni, więc niewielki naddatek cyny jest
    pomocny w praktycznym uzyskaniu najniżej temperatury topnienia[3].

    Stopy eutektyczne umożliwiają szybszy proces lutowania. Stop w formie
    całkowicie płynnej łatwiej zwilża lutowane powierzchnie. Eutektyczność
    stopu powoduje lokalnie równomierne krzepnięcie lutowia co w efekcie
    wytwarza gładką powierzchnię lutu. Stop eutektyczny ma więc tendencję
    do tworzenia gładkiego, błyszczącego połączenia lutowanego.

    Otóż to! -- błyszczącego... Niekonieczne zawsze ślicznie błyszczy...

    Tu: https://pl.aliexpress.com/item/1005002624856309.html chwalą się
    błyskiem... https://pl.aliexpress.com/item/1005006845428365.html
    https://pl.aliexpress.com/item/1005006030773874.html

    https://pl.aliexpress.com/item/1005006048477889.html <-- miedziowa

    https://www.cynel.com.pl/pl/zastosowania/11-indeks/5
    8-sn60pb40-pro
    https://www.cynel.com.pl/pl/produkty/11-indeks/63-sn
    63pb37

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 66. Data: 2024-05-25 12:13:04
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

> [...]

    > już nie wyciągnie...

    > Miałem już iść do Lidla z reklamacją, ale że pralka prała... ;)

    Jednak ożyły -- ładowarka pokazuje:
    2300mAh 1.20V; 2288mAh 1.20V; 2265mAh 1.22V; 2337mAh 1.22V
    Ciekawe, ile cykli wyciągną i ile lat...

    --
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s