  • 51. Data: 2024-05-12 23:08:06
    Temat: Re: Oclenie alkalicznych akumulatorów
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    > Myślałem, że opiszesz...

    > Pooglądałem.

    > Być może -- fotki są fajne.

    > Z perspektywy owada energia pojedynczego błysku jest niewielka, ale
    > z perspektywy lampy tak duża, że lampa nie wyrabia się? -- być może
    > tak jest z uwagi na te dyfuzory...

    > Najwyraźniej nie szkodzi -- skoro fotki są fajne.

    > Czym różni się mały owad od dużego i jak
    > ta wielkość wpływa na liczbę błysków?

    Mały owad - mała głębia ostrości - dużo fotek do stackingu.

    P.P.

  • 52. Data: 2024-05-13 01:50:02
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 11 maj 2024 o 15:10, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Może nawet nieco (4 pln z groszami) więcej niż zapłaciłem.

    Dostałem na konto 21.18 pln i tyle zapłaciłem.

    Chyba pójdzie na dwór Glapińskiego...

    -=-

    AA wrzuciłem do pudełka z utylizowanymi akumulatorkami itp...
    Co jakiś czas opróżniam całe... Ostatnim razem Auchan dał
    świetlówki w zamian za takowy złom... Wówczas zwróciłem
    tanie świetlówki kupione kiedyś w Auchan, o których kiedyś
    pisałem na grupach...

    Pudełko (?po herbacie?) jest niemal pełne... Przeróżne ogniwa
    (w tym sporo guzikowych) i akumulatorki (w tym także Eneloopy)...
    Może trzeba postawić kolejne?...

    -=-

    Akumulatorków na AE nie warto kupować... Jeszcze jeden przede
    mną, ponoć czarny Eneloop...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 53. Data: 2024-05-13 02:06:30
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 12 maj 2024 o 23:08, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Mały owad - mała głębia ostrości - dużo fotek do stackingu.

    Większy pochłonie mniejszą liczbę błysków? ;)

    -=-

    Chyba wyciągnę lampy i spróbuję...
    Nie mam dyfuzora (mały problem?) i obiektywu makro...
    Jaką odległość i jakie obiektywy polecisz? I jakie owady? ;)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 54. Data: 2024-05-13 13:14:09
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Odpowiednikiem czarnych Eneloopów Pro są Ikea Ladda, po prostu naklejka inna fabryka
    ta sama.
    Białe chyba też maja swój odpowiednik, trzeba czytać po parametrach (pojemność i
    liczba cykli, kraj produkcji Japan).
    BTW dużo mi pada Eneloopów, w sensie takim że wyskakuje błąd aku na oryginalnych
    ładowarkach Panasonic do Eneloopów właśnie.
    Dają się za to nadal ładować w półautomatach innych producentów ładowarek.
    Ale i tak są bardziej trwałe od innych marek np. od Energizerów.

    -----
    > Czarne mają większą wydajność prądową, ważne na przykład do lampy błyskowej, ale są
    mniej trwałe i delikatne.

  • 55. Data: 2024-05-13 13:15:26
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    To nie takie oczywiste, wiele lamp ma zakaz wkładania aku NiCd, bo dają za duży prąd
    ładowania.

    -----

  • 56. Data: 2024-05-13 13:18:01
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    To potrzebujesz lampę zasilaną współcześnie Li-Ion.
    Lub podpinasz zewnętrzny battery-pack.

    -----

  • 57. Data: 2024-05-13 14:49:46
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    Wreszcie rozsądna myśl...

    Ale co uczynić z kilogramami zalegającego złomu?!
    Ćwierć wieku temu [tamtemu i tamtej?] kupowano fotograficzny
    sprzęt nie na resztę życia, ale z zamiarem przekazania potomnym...

    Tak oto lampy kupione w różnym czasie mają różną barwową
    temperaturę -- praktycznie niemożliwą do zniwelowania...
    Takie lampy można wykorzystać osobno -- ale nie razem...
    Po co komu kilka lamp? -- raczej po to, by współpracowały ze sobą...

    Matryce coraz czulsze, optyka relatywnie coraz tańsza -- dlaczego
    kiedyś starczały Ni-Cd a dziś nie starczają? -- bo dziś są NiMH
    z większą wewnętrzną rezystancją?... Proste, ale dlaczego nie
    zasilać równolegle czy przejść na mniej marudne Li-Ion?...

    Zewnętrzny battery-pack IMO jest zdecydowanie najprostszym
    rozwiązaniem w wypadku starych lamp... Może też trzeba jakoś
    oszczędnie gospodarować słaną energia? Albo łączyć wiele lamp?
    Poza dyfuzorami dać coś jeszcze? -- nie wiem... Jedynie
    zastanawiam się...

  • 58. Data: 2024-05-13 15:03:38
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    Których nie można tak ładować?
    Gdzie dziś można znaleźć Ni-Cd?
    Ich miejsce zajęły Ni-MH.

  • 59. Data: 2024-05-13 15:09:03
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 13 maj 2024 o 13:14, ąćęłńóśźż pisze:

    > Odpowiednikiem czarnych Eneloopów Pro są Ikea Ladda, po prostu naklejka
    > inna fabryka ta sama.

    Być może.

    > Białe chyba też maja swój odpowiednik, trzeba czytać po parametrach
    > (pojemność i liczba cykli, kraj produkcji Japan).

    Pisać można dużo...
    Przykładem są akumulatorki przeze mnie kupione na AE...

    > BTW dużo mi pada Eneloopów,

    Jak dużo i po jakim czasie -- nie są nieśmiertelne.
    Sanyo czy Panasonica?

    > w sensie takim że wyskakuje błąd aku na
    > oryginalnych ładowarkach Panasonic do Eneloopów właśnie.
    > Dają się za to nadal ładować w półautomatach innych producentów ładowarek.

    Owszem -- ale ile dają energii? Do lampy raczej nie nadają się...

    > Ale i tak są bardziej trwałe od innych marek np. od Energizerów.

    U mnie kiedyś w jednym AAA (już chyba Panasonica) powstały
    w dupce dwie dziurki...

    Ogólnie zabijam akumulatorki czasem -- nie cyklami.

  • 60. Data: 2024-05-13 20:08:58
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 12 maj 2024 o 20:01, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

> [...]
    > po kilkunastogodzinnym ładowaniu: 1.410V, 1.421V, 1.411V, 1.413V.
    > WW. napięcia nie są skorelowane z ładunkiem niżej podanym:
    > 43mAh, 77mAh, 171mAh, 182mAh ładunkiem...

    >   43mAh w 29 minut rozładunek prądem 100mA
    >   (43mAh*60min/h)/29min=88,97mA

    >   77mAh w 51 minut rozładunek prądem 100mA
    >   (77mAh*60min/h)/51min=90,59mA

    >   171mAh w 112 minut rozładunek prądem 100mA
    >   (171mAh*60min/h)/112min=91,61mA

    >   182mAh w 120 minut rozładunek prądem 100mA
    >   (182mAh*60min/h)/120min=91mA

    > Jeszcze spróbuję naładować AAA ładowarką od ,,alkalicznych

    Napięcia tuż po wyjęciu z tej:
    https://pl.aliexpress.com/item/1005006306737976.html
    ładowarki: 1.411V 1.411V 1.411V 1.422V oraz pojemności
    zmierzone hsds przy rozładunku 100mA:
    224mAh 148min
    211mAh 138min
    203mAh 134min
    225mAh 147min <-- ten tuż po wyjęciu z ładowarki miał 1.42V

    Tyle uzyskałem ładując taką:
    https://pl.aliexpress.com/item/1005006306737976.html
    ładowarką akumulatorki AAA
    https://pl.aliexpress.com/item/1005006426898165.html
    rzekomej pojemności 3800mA. Ładowanie tych akumulatorków
    ładowarką hsds 1A (rzekomo mają 3800mAh, więc 1A to mało)
    nie udało się...

    200mAh przy delikatnym (100mA) rozładunku -- czyli nieco
    ponad 5% nominalnej pojemności... 100%*225/3800=5.9%

    -=-

    Można by je poddać cyklicznemu odmłodzeniu? -- owszem...

    200mA ładowania i 100mA rozładunku

    --
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s