    Date: Sat, 10 Jan 2015 04:07:17 +0100
    From: Maciek <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Ochrona przeciwpożarowa

    Użytkownik Atlantis napisał:
    > 2) Wszystkie laptopy, komórki, tablety, słuchawki telefonów
    > bezprzewodowych, radiotelefony itp. musiałbym przechowywać w
    > ognioodpornych woreczkach, bo przecież samoczynny zapłon baterii
    > litowo-jonowej może się zdarzyć...

    Nie słyszałem o wypadkach z bateriami litowymi znajdującymi się w
    trakcie czuwania, czy inaczej pracy niskoprądowej. Coś tam wybuchało ale
    w trakcie ładowania lub rozładowania dużym prądem. Nie słyszałem, żeby
    tak po prostu akumulator w aparacie fotograficznym, czy laptopie wybuchł
    w wyłączonym urządzeniu. W ogóle dawno nie słyszałem o eksplodujących
    bateriach/akumulatorach - może Chińczycy już opanowali ich produkcję?

    > 4) Sprzęt w rodzaju mikrofalówki wypadałoby "dla świętego spokoju" po
    > każdym użyciu odpinać go gniazdka.

    Skądś w GB wynaleźli gniazdka z wyłącznikiem.
    Po jakimś drobnym pożarze w firmie, kazali nam wyłączać elektryczne
    czajniki przed wyjściem. Każdy na piśmie dostał takie polecenie i
    podpisał, że przyjął do wykonania. Przyczyna była prozaiczna - jeżeli
    pokrywka nie jest dokładnie zamknięta, tylko uchylona, to normalny
    wyłącznik nie wyłączy. Po wygotowaniu całej wody powinien zadziałać
    termik od przegrzania ale on działa tak, że wyłączy, ostygnie i ponownie
    włącza pusty czajnik. I tak w kółko aż albo się ktoś zorientuje, że coś
    tu śmierdzi, albo czajnik się odkształci i przyklei do podstawki.
    Powinien pstryknąć tylko raz i koniec.

    > 5) Co zrobimy z lodówką, która przecież cały czas musi być podpięta do
    > sieci?

    Osobny obwód.

    > Sens niektórych z moich projektów tkwi właśnie w tym, że muszą one być
    > włączone cały czas. Bo po co mieć podłączony do sieci czujnik ciśnienia,
    > temperatury, wilgotności powietrza i promieniowania jonizującego, jeśli
    > nie może on działać wtedy, gdy nie nie ma? W pracy sieciowej chodzi
    > właśnie o to, żebym mógł go odczytać zdalnie.
    > Po co mi zegar, którego co chwilę będę musiał włączać i wyłączać od sieci?
    > Po co mi czujniki PIR, które nie są zasilane, gdy nie ma mnie w mieszkaniu?

    Pierwszy solidny piorun, jaki uderzy w piorunochron Twojego domu lub
    bardzo blisko niego, zweryfikuje poprawność projektów.

    > Po prostu szukam rozsądnego kompromisu.

    Tak naprawdę to pewności nie ma nigdy. Możesz tylko obniżyć ryzyko ale
    przypadki są tak beznadziejnie głupie, że sam nie potrafię powiedzieć co
    się może jeszcze przytrafić a bezmiar tandetnej chińszczyzny, jaki nas
    otacza nie nastraja mnie optymizmem.
    Siemens reklamował ostatnio moduł na zwykłą szynę do tablicy
    rozdzielczej, reagujący na iskrzenie w instalacji i odłączjący ją.
    Analizuje widmo pobieranego prądu i podejmuje decyzję. Brzmi trochę
    dziwnie ale taki był opis. W środku jest sporo elektroniki. Musi być
    włączony w obwód jak różnicówka i reaguje na to, co się dzieje po
    stronie odbiorczej a nie u sąsiada. Nie reaguje na normalne iskrzenie
    styków przy włączaniu lodówki, wiertarki itp. Nie wiem, czy pomógłby na
    Twój spalony zasilacz wtyczkowy. Pewnie nie.

    W USA kilkanaście lat temu spaliła się fabryka gaśnic :-)

    Może ten wątek zauważy Waldek, robiący w elektronice medycznej i coś tam
    wysyłający w kosmos. Może ma listę konkretnych spraw, na które musi
    uważać i jakie są na to normy.