  • 41. Data: 2020-06-23 09:08:20
    Temat: Re: Ocena mocy nieznanego transformatora - jak?
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2020-06-23 o 02:01, Izaura pisze:
> [...]
    pl...

    > 'Sztywniejsze', dzieki mniejszej reluktancji...

    Raczej dzięki mniejsze rezystancji drutów, których jest fizycznie
    mniej(krótsze są).

    --
    pzdr, j.r.

  • 42. Data: 2020-06-23 10:52:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jacek" napisał w wiadomości grup
    ..

    >Raczej dzięki mniejsze rezystancji drutów, których jest fizycznie
    >mniej(krótsze są).

    A swoja droga, troche mnie to zastanawia.

    Rdzen EI pewnie jest jakos optymalizowany, ze proporcje w nim sa
    najlepsze z mozliwych.
    Prąd ogranicza wielkosc okna, grzanie drutu i mozliwosci chlodzenia.

    A jak to jest z toroidami ?
    Okno olbrzymie, zazwyczaj jeszcze niewykorzystane, czyby ten rdzen byl
    za duzy dla zadania ?
    I nie ma to innych konsekwencji ?

    Czy to moze efekt tego, ze zelazo tansze od miedzi, a w dodatku
    przeznaczenie dla osoby, ktora na cene nie patrzy az tak bardzo.

    Dodatkowo powierzchnia chlodzaca wieksza, choc jakos trzeba zamocowac,
    a wtedy w srodku gorzej.
    A jak z indukcyjnoscia rozproszenia - chyba tez mniejsza ?

    J.

  • 43. Data: 2020-06-23 14:59:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Tuesday, June 23, 2020, 10:52:34 AM, you wrote:

    [...]

    > A swoja droga, troche mnie to zastanawia.

    Tylko trochę? Toś szczęśliwy człowiek.

    > Rdzen EI pewnie jest jakos optymalizowany, ze proporcje w nim sa
    > najlepsze z mozliwych.

    Dla 50/60 Hz...

> [...]

    > A jak to jest z toroidami ?
    > Okno olbrzymie, zazwyczaj jeszcze niewykorzystane, czyby ten rdzen byl

    Mnóstwo pozytywnych.

    > Czy to moze efekt tego, ze zelazo tansze od miedzi, a w dodatku
    > przeznaczenie dla osoby, ktora na cene nie patrzy az tak bardzo.

    Cena wynika z rynku a nie z rzeczywistych kosztów. Produkcja toroidów
    wymaga bardziej skomplikowanej maszyny, która nawija wolniej...

    > Dodatkowo powierzchnia chlodzaca wieksza, choc jakos trzeba zamocowac,
    > a wtedy w srodku gorzej.
    > A jak z indukcyjnoscia rozproszenia - chyba tez mniejsza ?

    W zasadzie same zalety: ponieważ magnesowanie następuje zgodnie z
    kierunkiem walcowania blachy, indukcja szczytowa 1.6T zamiast 1T a z
    tego wynika 1.6x mniejsza liczba zwojów. Mniejsza liczba zwojów daje
    możliwość zastosowania większego przekroju drutów czyli wyższy prąd a
    olbrzymie okno umożliwia użycie rdzenia o mniejszej wadze.

    Ograniczeniem jest ekonomia - żelazo tańsze od miedzi - zwiększając
    moc taniej jest dać większy rdzeń i nie wykorzystać okna.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 44. Data: 2020-06-23 15:14:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello J.F.,
    [...]

    >Dla 50/60 Hz...

    A nie dla szerszego zakresu ? Tylko przekroj rdzenia inny ...

    >Mnóstwo pozytywnych.

    >Cena wynika z rynku a nie z rzeczywistych kosztów. Produkcja toroidów
    >wymaga bardziej skomplikowanej maszyny, która nawija wolniej...

    Czyli z rzeczywistych kosztow ?

    >W zasadzie same zalety: ponieważ magnesowanie następuje zgodnie z
    >kierunkiem walcowania blachy, indukcja szczytowa 1.6T zamiast 1T a z

    To by chyba w EI mozna skompensowac inna szerokoscia ramion.

    >tego wynika 1.6x mniejsza liczba zwojów. Mniejsza liczba zwojów daje
    >możliwość zastosowania większego przekroju drutów czyli wyższy prąd a
    >olbrzymie okno umożliwia użycie rdzenia o mniejszej wadze.

    No wlasnie - okno olbrzymie, wiec nie ma sie co iloscia zwojow
    przejmowac :-)

    >Ograniczeniem jest ekonomia - żelazo tańsze od miedzi - zwiększając
    >moc taniej jest dać większy rdzeń i nie wykorzystać okna.

    A w EI nie ma tak samo ?

    J.

  • 45. Data: 2020-06-23 16:05:17
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Tuesday, June 23, 2020, 3:14:00 PM, you wrote:

    > A nie dla szerszego zakresu ? Tylko przekroj rdzenia inny ...

    Niekoniecznie pasują proporcje. Dlatego częściej używa się rdzeni o
    innych proporcjach.

    > Czyli z rzeczywistych kosztow ?

    Nie do końca.

    > To by chyba w EI mozna skompensowac inna szerokoscia ramion.

    Nikt się nie bawi. Jak potrzebujesz dużej mocy, to używasz rdzeni
    składanych O lub zwijanych toroidalnych lub ciętych (RZC)

    > No wlasnie - okno olbrzymie, wiec nie ma sie co iloscia zwojow
    > przejmowac :-)

    Ale miedź droga.

    > A w EI nie ma tak samo ?

    EI mają małe okno w stosunku do rdzenia.

    --
    Best regards,
    RoMan