    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: OT serial dla mlodziezy z lat 90-tych (Alfa Centauri)
    Date: Fri, 15 Feb 2013 17:15:03 +0100

    W dniu 2013-02-13 12:52, RadoslawF pisze:

    > Nie oni jedni. W pierwszym StarTreku mieli komunikatory działające
    > w kosmosie i na nowo odkrytych planetach. W kolejnych serialach
    > mieli PDA

    Trekowe PADD-y (bo tak się w serialu nazywały te "tablety") pojawiły się
    już w pierwszym serialu. Po prostu wtedy scenarzyści nie bawili się w
    pokazywanie fałszywego ekranu i można było pomyśleć, że załoga przynosi
    kapitanowi jakąś futurystyczną teczkę z dokumentami do podpisania.

    Swoją drogą dzisiaj te "tablety" z TNG faktycznie robią wrażenie. Jednak
    należy pamiętać, że wielu rzeczy scenarzyści nie wzięli pod uwagę, choć
    dzisiaj wydają się one oczywistością. Po pierwsze nie pomyśleli o żadnej
    sieci bezprzewodowej - załoga traktowała te urządzenia jak kartkę
    papieru - trzeba było przynieść kapitanowi jakiś dokument, przynosiło
    się mu tablet, zostawiając go na biurku do podpisania.

    Nie było też widać uniwersalności urządzeń - PADD był jednym
    urządzeniem, tricorder (uniwersalne urządzenie do zbierania rozmaitych
    danych) zupełnie osobnym.

    > a potem nawet tablety, były też odpowiedniki dzisiejszych
    > laptopów.

    Tyle tylko, że bez klawiatury. ;)

    > A pierwsze komunikatory zminiaturyzowały się do wielkości
    > odznaki.

    Co było niezbyt przemyślanym pomysłem. Urządzenia miały tylko tryb
    głośnomówiący, a nieraz używali ich członkowie specjalnych grup
    wypadowych. Nie ma to jak zostać zdemaskowanym przed przeciwnikiem przez
    "dzwoniący telefon". ;)
    Poza tym zawsze dziwiło mnie jak działo zestawianie połączenia. Bohater
    klepał komunikator i wywoływał konkretną osobę, która zaraz się
    wywoływała. Gdy jednak połączenie przychodziło, odzywał się komunikator
    tylko tej jednej, konkretnej osoby.

    > W Kosmos1999 mieli możliwość prowadzenia wideo rozmów przez
    > przenośne komunikatory.

    A raporty pisali na maszynach do pisania. ;)