  • 11. Data: 2014-04-03 16:07:20
    Temat: Re: [OT] miedziowanie elektrolityczne niklu
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > A poza tym to nigdy nie rozumiałem i nie rozumiem, co tu się rozczulać
    > nad korkiem. Ma być szczelny i tyle. Może być choćby i z tekstolitu albo
    > tarflenu.

    Korek ma być z dębu korkowego, to wiadomo! Tych z plastikową imitacją
    nie pijam.

    Jarek

    --
    Grunt to ziemia,
    a ziemia to grunt.

  • 12. Data: 2014-04-03 16:09:11
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-04-03 15:51, Jarek P. pisze:

    >(...)(BTW - co to w końcu jest na tej armaturze? Chrom czy nikiel? O
    wierzchnią warstwę pytam).

    Raczej chrom, bo nikiel jest matowy i nieco ciemniejszy.
    Ale nie jest to już tradycyjnie chromowane, gdyż nie wolno używać
    arszeniku.
    Bardzo podobnie wygląda aluminiowanie, ale jest delikatniejsze. Używa
    się choćby w odbłyśnikach reflektorów.
    Nikiel był używany do taniej biżuterii, ale teraz też już go nie wolno
    używać :(

    Tradycyjne chromowanie (arszenikowe) tworzyło niezwykle twardą i odporną
    warstwę. Czasami bywam na zlotach starych pojazdów, gdzie widać
    przedwojenny błyszczący chrom, i to na maszynach używanych codziennie
    przez kilkadziesiąt lat.

    Ale nie siedzę w tym temacie. Tyle, co pamiętam nieco ze szkoły i
    warsztatów szkolnych, ale to już wieki temu ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 13. Data: 2014-04-03 16:10:03
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Korek ma być z dębu korkowego, to wiadomo! Tych z plastikową imitacją
    > nie pijam.

    Ja tam raczej jak dziecko - wolę soczek ;)
    Oczywiście chmielowy ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 14. Data: 2014-04-03 16:10:59
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-04-03 15:06, Jarek P. pisze:

    > A ja wiem? Wyrób produkcji KFA, jeśli coś Ci to powie.

    Nikiel jest biały z żółtawym odcieniem, chrom ma odcień niebieskawy.
    Odcienie są delikatne, ale rozróżnialne. W armaturze sanitarnej znacznie
    częściej stosowany jest chrom. Nikiel możesz spróbować czymś takim:

    http://allegro.pl/patyna-do-witrazu-miedziana-100-ml
    -i4067330568.html

    Ale to będzie "nowiutka miedź". Stawiam dolary przeciwko orzechom że się
    nie spodoba :-)
    Z chromem się nie uda.

    Paweł

  • 15. Data: 2014-04-03 16:14:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Ja tam raczej jak dziecko - wolę soczek ;)
    > Oczywiście chmielowy ;)

    Alkohole dzielimy na prawoskrętne (korkociąg) i lewoskrętne (zakrętka).
    Oraz optycznie obojętne (kapsel).

    Jarek

    --
    Ne pijem ne pijem, ne pijem ne pijem,
    Zabrali nam piwowar.

  • 16. Data: 2014-04-03 16:21:43
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    > Alkohole dzielimy na prawoskrętne (korkociąg) i lewoskrętne (zakrętka).
    > Oraz optycznie obojętne (kapsel).
    >
    > Jarek

    Cudowne!!!

    Paweł

  • 17. Data: 2014-04-03 16:24:48
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    > Powie. Bardzo dużo mi powie. Nikiel od chromu odróżnic łatwo, barwę ma
    > bardziej ciepłą, a chrom jest "zimny". Współcześnie chyba nic już się
    > nie pozostawia niklowane. Chrom przeważnie idzie na nikiel. przynajmniej
    > powinien.

    Niklowane baterie łazienkowe daje się kupić. Droższe od chromowanych.

    > Z tego co pamiętam z moich doświadczeń w podtrawianiu mosiądzu, to przy
    > jakichć parametrach trawiło mi tak, że szybciej ubywał cynk, a powierzchnia
    > metalu robiła się miedzianoczerwona. W każdym razie dowalenie miedzi na
    > powierzchnię mosiądzu jest rzeczą mało kłopotliwą.

    Pogotować w jednomolowym kwasie siarkowym.

    Paweł

  • 18. Data: 2014-04-03 16:30:07
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu czwartek, 3 kwietnia 2014 16:14:30 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:

    > Alkohole dzielimy na prawoskrętne (korkociąg) i lewoskrętne (zakrętka).
    > Oraz optycznie obojętne (kapsel).

    Cudne :))))

    Jeśli o takich korkach mowa (nie załapałem wcześniej), to tu akurat sprawa jest
    prosta, jestem nieprzejednanym zwolennikiem korków obojętnych, w szczególności tych
    nakładanych samemu (bawię się od roku, znakomite hobby, polecam!!!) i tu żona już nie
    ma nic do gadania, choć od czasu do czasu oczywiście usiłuje, coś tam zrzędząc o
    rozmiarach brzucha :)

    J.

  • 19. Data: 2014-04-03 16:31:33
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu czwartek, 3 kwietnia 2014 16:03:32 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:

    > chromowanie tam było dość tandetne. Zeżarliśmy to do gołej stali

    Dobra, to jeszcze napisz mi, jak zeżarliście chrom nie robiąc przy okazji wżerów w
    stali.

  • 20. Data: 2014-04-03 16:41:39
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

> [...]

    sam widok, co przerabiałem w praktyce już kilka razy.
    > Ech, o ile świat był prostszy, jak się było kawalerem... (suchara o tym, jakie 3
    kolory rozróżnia prawdziwy mężczyzna nie muszę mam nadzieję powtarzać? ;) )

    A tak poważnie: kobiety zwykle rozróżniają więcej kolorów niż mężczyźni.
    Receptory czerwonoczułe i zielonoczułe kodowane są na chromosomie X.
    Jeśli kobieta ma różne allele tego samego receptora, to widzi
    czterobarwnie. Jeśli ma różne allele obu receptorów, to nawet
    pięciobarwnie, ale to dość rzadkie.
    A my, Panowie, co najwyżej trójbarwnie.

    Paweł