    From: JanuszR <r...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: [OT] Transmisja danych za pomoc? ?wiatła?
    Date: Sun, 25 Apr 2010 10:52:42 +0200

    > Ale jakos przed Fourierem nikt nie wiedzial co to jest FT.
    Na tym polegało odkrycie, znalezieniu związku.

    > Opatentowac FT moze by sie nie dalo - bo brakuje zastosowania,
    > no ale powiedzmy ze by sie znalazlo "sposob rozkladania przebiegu na
    > widmo czestotliwosci".

    > Fast FT to natomiast algorytm [a nawet kilka roznych algorytmow]
    > obliczania FT w sposob bardzo efektywny. Czemu jego wynalazaca nie
    > mialby miec prawa do wynagrodzenia ?
    Dlatego się zapytałem, dlaczego nie opatentować zera. Wynalazca zera
    dzięki zastosowaniu zbioru pustego przyczynił się znacząco do
    zwiększenia efektywności obliczeń, podobnie np. "wynalazca" logarytmów,
    "wynalazca" liczb urojonych" czy "wynalazca" krakowianów itd. Odpowiedź
    jest prosta bo to są odkrycia. Czyli zbadanie i opisanie cech i
    związków. Nie można zrobić z zera części maszyny. Maszyna może
    wykorzystać odkrycia np. efekt fotowoltaniczny ale patentowaniu
    podlegają jedynie szczegóły jej budowy.

    > Geny .. nie patentujemy genu jako takiego.
    > Ale czemu nie opatentowac konkretna sekwencji jako np daja odpornosc
    > zbozu na mroz ?
    Czy on stworzył ten gen czy tylko zbadał budowę, działanie, związki z
    innymi? Pewnie kiedyś osiągniemy możliwości inżynierii genetycznej gdzie
    będziemy projektować własne geny (nie przeniesienie np genu z łubinu do
    zboża) wtedy patentować tak jak dzisiaj leki, których cechą szczególną
    jest budowa cząsteczki aktywnej współdziałającą z.....Jeżeli lekiem
    będzie zioło to opatentować się nie da. Jeżeli wydobędziesz z zioła
    substancję aktywną np. antybiotyk to opatentować się nie da. Jeżeli
    antybiotyk wsadzisz w swój lek, nazwiesz go np. erytromecyną to
    opatentujesz wyłącznie erytromecynę o cechach.....

    > No ale ogladajac pod mikroskopem pajaka tez mozesz wpasc na pomysl jak
    > zrobic przegub ze stali - wynalazek czy odkrycie ?
    Wynalazek jeżeli to nowe rozwiązanie w technice

    > A dlaczego np metoda pozwalajaca przewidziec spadki na gieldzie
    > to jest dorobkiewiczostwo a nie znaczace osagniecie [techniczne ?].
    Dlatego, że nie ma tam niczego do opatentowania. Jest zebranie w
    programie istniejącej wiedzy i można to zastrzec jako znak towarowy
    produktu.

    > Bzdura, wiekopomny wynalazek, czy odkrycie ktorego nie wolno
    > patentowac w imie dobra ludzkosci ?
    Nie w imię dobra ludzkości lecz w imię uczciwości. Możesz patentować
    rozwiązanie, które sam stworzyłeś. Opisanie istniejących w przyrodzie
    lub logice związków czyli odkrycie ich nie daje ci prawa własności do nich.

    JanuszR