  • 111. Data: 2011-04-18 06:31:15
    Temat: Re: [OT] Re: Czym się różni cyna?
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...-cut_this-.pl-alias-removed> napisał w
    wiadomości news:iofho6$18b$1@speranza.aioe.org...

    > Nauka z tego taka że trzeba całą cynę pokryć stopem SnPb, wykonalne, myślę
    > że w 100% przypadków.

    Według mnie dokładnie odwrotnie.
    Uważam, że nawet jak zamawiamy montaż ołowiowy to 0% urządzeń ma wszystkie
    końcówki bezołowiowe pokryte całkowicie cyną ołowiową. Pasty się daje
    ogólnie mało. Ona zwilża elementy od spodu i z boku (nie całego), ale na
    górę pinów już nie wchodzi. No i teraz jak na przykład w szynie danych mam
    rzędy rezystorów 0402 to są tuż koło siebie.

    > Ci którzy z tym się spotkali tak, reszta zrobi taaakie oczy i będzie tak
    > mądrze patrzeć...

    A ja w ogóle nie wiem o czym mówicie. Jakie kulki ?
    P.G.

  • 112. Data: 2011-04-18 06:36:29
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...-cut_this-.pl-alias-removed> napisał w
    wiadomości news:iocm6r$fsc$1@speranza.aioe.org...

    > Nie jestem prawnikiem więc może źle rozumiem przepisy UE, wyczytałem tam
    > że urządzeń lutowanych ołowiowo nie można sprzedawać, ale nie widziałem
    > zakazu realizacji zamówienia klienta zgodnie z jego potrzebami.

    Jak sobie wyobrażasz zrealizowanie zamówienia bez sprzedawania?
    Oczywiście, jak nie jesteś producentem urządzenia tylko podzespołu to możesz
    go wykonać zgodnie z zamówieniem klienta, bo to on (lub jego odbiorca itd..)
    odpowiada za spełnienie dyrektyw.
    Jeśli nawet nie sprzedajesz, tylko wykonujesz na swoje potrzeby to w
    momencie przekazania do eksploatacji urządzenie musi być zgodne z
    dyrektywami.

    > Niestety grafika do grania raczej będzie już LF,

    Do grania to służy pianino, a nie grafika ;-)
    P.G.

  • 113. Data: 2011-04-18 06:44:01
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:4daa25fe$0$2502$65785112@news.neostrada.pl...

    > Rodzaj elementu ma znaczenie znikome. Ilość stopu cyny bezołowiowego na
    > końcówkach elementu ROHS jest pomijalna z ilością stopu cyna - ołów w
    > lucie, skład (pod warunkiem dostatecznego czasu lutowania pozwalającego na
    > dokładne wymieszanie się metali) zmieni się nieznacznie.

    Nie jestem technologiem, ale wydaje mi się, że lutowie nie pokrywa całych
    pinów (np. od góry) i jeśli miałyby rosnąć włoski to lutowanie temu nie
    zapobiegnie.

    > Ja na twoim miejscu bardziej bałbym się elementów z końcówkami złoconymi -
    > ciekawe czy wiesz czemu?

    Bladego pojęcia nie mam. Przed ROHS w ogóle mnie nie interesowało z czego są
    robione elementy i wolałbym aby tak pozostało.
    To był świetny układ. Projekt robię tak, aby nic nie pracowało na granicy,
    montaż jest normalny i urządzenia które zrobiliśmy przed 1990 rokiem jeszcze
    się zdarza widzieć działające.
    P.G.

  • 114. Data: 2011-04-18 06:57:21
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 17-04-2011 o 01:27:57 Dariusz K. Ładziak
    <d...@n...pl> napisał(a):

> [...]
    > na dokładne wymieszanie się metali) zmieni się nieznacznie. Ja na twoim
    > miejscu bardziej bałbym się elementów z końcówkami złoconymi - ciekawe
    Cyna-ołów rozpuszczają złoto z końcówek i wychodzi goła stal?
    ale to chyba rtęć tak robiła, amalganat-em wydobywają złoto ze skał
    a potem odparowywują rtęć i uzyskują czyste złoto, IMHO chya w Afryce i Am
    połud
    tak wydobywają nielegalnie złoto.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 115. Data: 2011-04-18 09:38:45
    Od: AlexY <a...@i...-cut_this-.pl-alias-removed>

> [...]
    > całego), ale na górę pinów już nie wchodzi. No i teraz jak na przykład w
    > szynie danych mam rzędy rezystorów 0402 to są tuż koło siebie.

    Napisałem że wykonalne, nie wspomniałem że łatwe, fakt że upierdliwe to
    by było jak cholera

    > A ja w ogóle nie wiem o czym mówicie. Jakie kulki ?

    BGA
    np tu:
    http://onetouchnail.com/laptop/reballing-nvidia-grap
    hic-card-black-screen-problem-on-hp-tx2000-dv9000.ht
    ml

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 116. Data: 2011-04-18 10:06:56
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...-cut_this-.pl-alias-removed> napisał w
    wiadomości news:ioh0qi$4hv$1@speranza.aioe.org...

    > BGA
    > np tu:
    > http://onetouchnail.com/laptop/reballing-nvidia-grap
    hic-card-black-screen-problem-on-hp-tx2000-dv9000.ht
    ml

    Nie chce mi się wnikać w szczegóły, ale jak to jest tak popularny problem to
    może wszystkie faktury za takie naprawy powinny trafić do komisji która
    wprowadziła ROHS w celu uzyskania zwrotu poniesionych kosztów +
    odszkodowania.
    P.G.

  • 117. Data: 2011-04-18 11:39:40
    Temat: Re: Czym się różni cyna?
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    > Przy okazji:
    > W dawnym ZSRR produkcja przemysłowa była liczona w tonach, dlatego np.
    > ciężarówki ZSRR były ciężkie, oj ciężkie...

    Od tej pory wiemy że sprzęt radziecki "gniotsa nie łamiotsa":).

  • 118. Data: 2011-04-18 19:04:12
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 18 Apr 2011 12:06:56 +0200, Piotr Gałka wrote:
> [...]
    >może wszystkie faktury za takie naprawy powinny trafić do komisji która
    >wprowadziła ROHS w celu uzyskania zwrotu poniesionych kosztów +

    Urzednikow nie znasz ?
    Jak Nvidia nie potrafi porzadnie przylutowac bezolowiowa cyna, to
    powinna sie z interesu wycofac :-)

    W tym terminie kilkuletnim dla przemyslowki to tez ciekaw jestem o co
    chodzi - dali przemyslowi pare lat okresu przejsciowego, zeby
    istniejacych linii nie trzeba bylo zamykac, dali pare lat na dalsze
    testowanie czystej cyny, czy dali pare lat na opracowanie ekologicznej
    metody montazu.

    J.

  • 119. Data: 2011-04-18 22:02:23
    Od: philips <p...@o...pl>

    > W październiku 2010 podjęto zdaje się decyzję o likwidacji wyłączeń z
    > ROHS urządzeń medycznych (Grupa 8) oraz nadzoru i kontroli w przemyśle
    > (Grupa 9). Nie jestem pewien czy sterownie w transporcie wchodzi w grupę
    > 9 ale wydaje mi się, że tak. Producenci mają 8 lat na przejście na
    > technologię ROHS.

    Pytałem. Koleżanka zaznaczyła, że jej wiedza nie jest aktualna. Z tego
    co mówiła wynikało, że sprzęt "kolejowy" jest wyłączony z ROHS między
    innymi dlatego, że badania badaniami, ale nikt jajek nie da (to moje
    określenie - nie koleżanki) za to, że lutowie bezołowiowe wytrzyma 20
    lat, a o takich okresach mówi się na kolei. Jeśli producent chce, to
    może stosować się do ROHS, ale nie musi. Jeżeli już zastosuje lutowie
    bezołowiowe, to nie musi udowadniać, że wszystko jest z nim OK ze
    względu na niskonakładową produkcję (to nie Coca Cola) i ponoszone w
    związku z tym koszty. Tak to zrozumiałem. Pytanie, który producent
    zaryzykuje, że jego sprzęt, który nie jest tani, "wysypie się" w
    niedługim czasie? Poza tym lutowie bezołowiowe wymaga wyższej
    temperatury, a to pociąga za sobą pewne trudności. Ciekawe, czy
    zwolennicy lutowia bezołowiowego i przeciwnicy dużej ilości CO2 to ci
    sami ludzie? Skoro grzejemy lutownicę do wyższej temperatury, to i
    energii trzeba więcej, i CO2 więcej...
    Jakiś czas temu zwolennicy biopaliw w UE połapali się, że "dzięki" nim
    dokonuje się wyrębu dżungli w Indonezji, czy czymś takim i na jej
    miejscu uprawia się palmę na olej... A nie o to im chodziło. Cóż, oni
    nie potrafią przewidywać skutków. Zachowują się jak Chińczycy wyłapujący
    wróble, bo im ziarno jadły.

  • 120. Data: 2011-04-18 22:25:52
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-04-19 00:02, philips pisze:

> [...]
    > bezołowiowe, to nie musi udowadniać, że wszystko jest z nim OK ze
    > względu na niskonakładową produkcję (to nie Coca Cola) i ponoszone w

    Z tego co wiem były wyłączenia grupowe takie jak grupa 8 i 9 oraz
    wyłączenia na wniosek - jest tego osobna lista ale niezbyt długa.
    I głównym kryterium nie było wcale bezpieczeństwo bo ci co uchwalają
    dyrektywy nie pozwolą sobie na napisanie gdziekolwiek ze nowe czyste
    technologie są mniej bezpieczne. Głównym argumentem było właśnie to że
    są to krótkie serie a procedury testów niezawodnościowych są długotrwałe
    i koszt przeprowadzenia tych testów stanowią wyjątkowo dużą kwotę w
    porównaniu do rocznej produkcji. Teraz jednak podjęli decyzję o dalszych
    wykluczeniach właśnie urządzeń medycznych i sterowania oraz kontroli w
    przemyśle. Firmy mają 8 lat na przejście na ROHS.

> [...]
    > zwolennicy lutowia bezołowiowego i przeciwnicy dużej ilości CO2 to ci
    > sami ludzie? Skoro grzejemy lutownicę do wyższej temperatury, to i

    Nie przesadzaj podniesienie o 30 stopni temperatury wynoszącej około 220
    stopni to nie jest tak drastyczna zmiana. A można powiedzieć, że energia
    docelowo i tak ma być z czystych źródeł.
    Biurokratów to nie interesuje jak zrobisz żeby było zgodnie z ich
    żądaniami a nie przyjmują do wiadomości, że te ich decyzje to efekt
    jakiejś ideolo. Jeśli reszta świata dostosuje się do tego to po prostu
    nie będzie w przyszłości jak wracać do SnPb nawet jakby uczeni
    udowodnili że LF jest bardziej szkodliwy.

    MD