  • 51. Data: 2014-05-22 01:27:53
    Temat: Re: Początki z STM32 - Ethernet i kilka innych kwestii
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
    > BTW jak to jest z programowaniem STM32? Wystarczy kabelek USB, czy może
    > przy budowaniu tego samodzielnie trzeba najpierw posiadać jakiś
    > dedykowany programator, którym dopiero wgrywa się bootloader?

    Bootloader już jest wgrany. Obsługuje interfejsy szeregowe, w tym USB. Do
    poczytania:
    http://www.st.com/st-web-ui/static/active/en/resourc
    e/technical/document/application_note/CD00167594.pdf
    Albo możesz użyć JTAGa, np. ZL30PRG (z tego korzystam).

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 52. Data: 2014-05-22 07:33:05
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    W dniu 2014-05-21 22:27, tusk, donald tusk pisze:
    > dzięki Panie Kolego!
    >
    > a bawiłeś się może USB?

    Jak już mówiłem zajmuję się czym innym.
    Zobacz jeszcze:
    http://www.mikrokontroler.pl/content/STMCC
    tam na dole, po reklamie książki Galewskiego są pliki źródłowe do
    ćwiczeń z tej książki. To da Ci wyobrażenie co i jak.

  • 53. Data: 2014-05-22 18:55:42
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 21 May 2014 21:18:10 +0200, Atlantis napisał(a):

    > Tak. Zwykłe RasPi na początku też było sprzedawane z limitem jedna
    > sztuka na jedną osobę. ;)

    To wynikało ZTCW z braku wystarczających mocy produkcyjnych -
    popularność komputerka mocno zaskoczyła jego twórców.
    > Naprawdę myślisz, że nikt nie zamówi większej partii i nie zacznie ich
    > sprzedawać na Ebay-u/Allegro? ;)

    Zapewne tak się stanie ale aż tak dużej popularności w zastosowaniach
    amatorskich temu modułowi nie wróżę. Jakaś tam część projektów na RasPi
    to połączenie komputerka z płytką stykową albo czymś niewiele bardziej
    złożonym w montażu. Przylutowanie do PCB samego złącza dla Compute
    Module będzie dla wielu osób niewykonalne.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 54. Data: 2014-05-22 20:13:39
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    > Boś wziął sam Datasheet, czyli specyfikę konkretnego układu z rodziny.
    > Wspólny opis dla rodziny zawiera reference manual RM0008 (CD00171190.pdf)

    dzięki, 1000 stron, ale przynajmniej jakiś opis, chyba zacznę jednak od
    tych STMów...

    > Masz jeszcze Programming manual, errata i trochę application note - z
    > nich często można się dowiedzieć ciekawych rzeczy. No i żeby zacząć
    > programować najlepiej od przykładów z punktu Related Tools and Software.

    a te przykłądy to gdzieś konkretnie do ściągnięcia?

  • 55. Data: 2014-05-23 00:52:38
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-05-22 18:55, badworm pisze:

    > Zapewne tak się stanie ale aż tak dużej popularności w zastosowaniach
    > amatorskich temu modułowi nie wróżę. Jakaś tam część projektów na RasPi
    > to połączenie komputerka z płytką stykową albo czymś niewiele bardziej

    No i właśnie chodzi o to, że "konstrukcja amatorska" to bardzo szerokie
    pojęcie. Po jednej stronie mamy jakieś proste projekty oparte na
    Arduino/RPi z dodatkową płytką prototypową, na której połączenia
    wykonano kynarem. Nieco dalej umieściłbym urządzenia zmontowane na
    samodzielnie wytrawionej płytce, przy wykorzystaniu tylko i wyłącznie
    elementów przewlekanych, połączonych (zachowawczo) bardzo grubymi
    ścieżkami. Na drugim końcu tego spektrum znajdują się miniaturowe
    urządzenia, z gęsto upakowanymi elementami SMD o niewielkich rozmiarach.

    To oczywiste, że osoba korzystająca do tej pory z RPi i płytki
    stykowej/prototypowej raczej po ten moduł nie sięgnie. Jednak jeśli ktoś
    budował układy z elementów TSSOP/LQFP na samodzielnie wytrawionych
    płytkach, to Compute Module nie będzie dla niego większym wyzwaniem.
    Zostanie on po prostu potraktowany jak specyficzny, nieco większy MCU,
    który chodzi na Linuksie. :)

    Zresztą już parę razy powtarzałem, że pewnie trend będzie postępował. Za
    kilka lat zobaczymy coś takiego na małym module do montażu SMD,
    przypominającym dzisiejsze moduły GSM, GPS, WiFi albo Bluetooth. W jakiś
    czas później pewnie uda się wcisnąć całe RasPi do jednego układu. np. w
    obudowie LQFP. ;)

    > złożonym w montażu. Przylutowanie do PCB samego złącza dla Compute
    > Module będzie dla wielu osób niewykonalne.

    Nie powinno być trudniejsze, niż wlutowanie np. scalaczka w obudowie
    TSSOP. :)

  • 56. Data: 2014-05-23 08:47:26
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-05-21 15:30, jacek pozniak pisze:

    > Bez problemu, nawet wiele połaczeń jednocześnie Ci obsłuży.

    A nie będzie problemu z równoległą obsługą kilku "aplikacji"? Weźmy na
    ten przykład pakiety UDP + telnet + proste strony WWW po HTTP?
    Z jakim użyciem flasha i RAM-u trzeba się liczyć? Zastanawiam się
    którego AVR-a przeznaczyć do eksperymentów z tym stosem. Spokojnie
    wystarczy ATmega328/644 czy raczej powinienem celować w coś takiego jak
    ATmega128/2556?

  • 57. Data: 2014-05-23 09:44:00
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Atlantis wrote:

    > A nie będzie problemu z równoległą obsługą kilku "aplikacji"? Weźmy na
    > ten przykład pakiety UDP + telnet + proste strony WWW po HTTP?
    Jak odpowiednio napiszesz "funkcję aplikacji" to spokojnie, w pdf jest to
    opisane. Nie jest to tak wygodne jak w klasycznych socketach ale do urządzeń
    embeded; można się przemęczyć.
> [...]
    > którego AVR-a przeznaczyć do eksperymentów z tym stosem. Spokojnie
    > wystarczy ATmega328/644 czy raczej powinienem celować w coś takiego jak
    Nie jestem specjalistą od AVR ale, w ramach próby, przeportowałem prosty
    program (dhcp, telnet, www) z PICa, na którym nijak nie mogłem tego na
    działająco skompilować, na Atmega32 i coś koło 12K Flasha zajęło.
    Co do wymagań RAM to zależy od wielkości bufora, poczytaj sobie.

    jp

  • 58. Data: 2014-05-23 11:26:52
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    > Programming manual

    mógłybś podać mi numerek tego pdfa?

    i napisać gdzie lezą application notes?

  • 59. Data: 2014-05-23 13:19:17
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-05-23 11:26, tusk, donald tusk pisze:

    > mógłybś podać mi numerek tego pdfa?
    >
    > i napisać gdzie lezą application notes?

    Ty jakiś Amerykanin jesteś chyba. Wideo przewodnik z poruszania się po
    www potrzebujesz?

    Wszystko na jednej stronie.
    Wchodzisz na www.st.com/stm32, wybierasz interesujący Cię uC, któryś z
    konkretnych zaczynających się na STM32F107 (takie chcesz?) i potem masz
    pierwszą stronę z takim overview, klikasz na all documents czy jakoś tak
    i czytasz najpierw _całą_ stronę, w celu zaznajomienia się co na niej
    możesz znaleźć; wszystko co wymieniłem.

    Tylko uważaj, masz antyeuropejskie zapędy więc może wybierz jakiś Texas
    Instruments albo wskrzesz projekt procesora Warszawa.

    --
    Michał

  • 60. Data: 2014-05-23 13:45:46
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    dzięki, jak natrafię na nierozwiązywalny problem to mogę pisać?

    widzę w manualach getting started,ale mam pytanie, czy aby rozpocząć
    pracę takiego STM32F107 trzeba w jakiś sposób inicjoować hardware, czy
    po resecie wszystko jest wyłączone i nie trzeba sie o nic martwić?